Nieuw binnen! mido

Gisteren opgehaald.Dit is mijn eerste Mido en… een zg autoquartz.
Ik ben niet bekend met dit type uurwerk,maar toen ik hem uit de doos haalde en vervolgens heen en weer schudde om het uurwerk in beweging te zetten,ging de secondewijzer schokkend met enkele tussenposes vooruit.Nadat ik het een tijdje om had gehad begon hij echt als net een gewone quartz te lopen dus zonder de haperende secondewijzer(die wel steeds op de juiste seconde weer terrecht kwam na 4 of 5 seconden.
Nu loopt hij als een zonnetje:) maar mijn vraag…is dit gebruikelijk voor een zg autoquartz uurwerk?(heeft dit misschien te maken met energie opbouwen?) en hoe staat het met de levensduur van dit systeem moet er na verloop van tijd iets vervangen worden zoals de batterij/accu?
Ik ben benieuwd of er forumleden zijn die bekend zijn met dit type automaat?
Gr Dennis.

Mijn beste,

Dennis ik kan je alleen maar feliciteren met dit bijzondere horloge.
Alle adviezen omtrent technische zaken laat ik graag over aan de deskundigen die hier ook aanwezig zijn op het forum.

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Dennis,

Als dit type uurwerk enige overeenkomst heeft met de kinetic van Seiko, is het een normaal verschijnsel. Ook een Jacques Lemans met autoquartz die ik heb begint met het “schokken” zoals jij het noemt. Het heeft inderdaad te maken met het opbouwen van energie. bij wat langer dragen gaat hij inderdaad “gewoon” lopen.
Veel plezier ermee!

Dick

Dennis: gefeliciteerd. Dat ziet er mooi uit.
Post je tzt eens een polsschot? Ben wel benieuwd hoe het er dan uitziet.
Over de techniek weet ik niks, maar er melden zich hier vast wel deskundigen.
Veel plezier met deze klok.

Hallo Dick!! bedankt voor je reactie(tu) het klopt! zoals jij het beschrijft bij een kinetic doet deze Mido exact het zelfde en idd na verloop van tijd loopt hij normaal.

Gr Dennis.

Dick V Schreef:

Dennis,

Als dit type uurwerk enige overeenkomst heeft met
de kinetic van Seiko, is het een normaal
verschijnsel. Ook een Jacques Lemans met
autoquartz die ik heb begint met het "schokken"
zoals jij het noemt. Het heeft inderdaad te maken
met het opbouwen van energie. bij wat langer
dragen gaat hij inderdaad “gewoon” lopen.
Veel plezier ermee!

Dick

Ben ook geen deskundige, maar een kwarts met een rotor. Ja, dat moet net zo werken als een kinetic. Mido maakt ook gebruik van vergelijkbare ontwerpen van kast en plaat voor automatics met een 2824. Hier zeldzaam, maar op de Duitse Ebay zie je ze regelmatig.
Ik vind het een mooi ding. Simpel en stoer. Veel plezier ermee.

Mooie klok Dennis, gefeliciteerd en veel draagplezier! (tu)

Het is een Relaxt model, met een apart uurwerk, maar naar mijn weten wel zonder batterij. Er zit waarschijnlijk wel een Quartz kristal in voor zijn nauwkeurigheid.

Mooi zo´n nieuwe aanwinst.

Hallo Dennis

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Interessante techniek.

Veel plezier ermee.

Met vriendelijke groet,

Herman

Leuk hoor. Ik ben ook nog steeds on the hunt naar een Tissot Electroquartz.
Deze van Mido is ook erg apart.

Potverdrie, wat een leuk horloge!! (tu)

Ik heb eens een orient GeneQua Kinetic gehad. Zelde techniek. De rotor draaide als een gek, en was goed te voelen aan de pols. De gangreserve na twee dagen dragen was slechts kort, ik meen een dag of 3, langer niet.

Het is een interessante techniek, maar is eigenlijk nooit helemaal doorgebroken.

Deze MIDO is trouwens heel fraai.

Leuk ding Dennis[tu] Het is een hommage aan de Mido’s uit de jaren '40 van de vorige eeuw. Ik vind de seconden aanduiding erg leuk.
http://wwp.greenwichmeantime.co.uk/clocks-watches/watch/watches/mido/index.htm
http://www.professionaljeweler.com/archives/articles/1999/apr99/0499f.html

Mooi (tu)

Die witte cijfers op de zwarte wijzerplaat staan hem prima.

bedankt voor al jullie reacties!!!(tu)

Gr Dennis.

Hier:

vind je info over de autoqaurtz (kijk bij ETA).

Zelf heb ik dit uurwerk in een Swatch, met plastic rotor, en slechts 15 steens, maar verder identiek.

Mooi model, leuke techniek.

Als je hem wat langer om hebt is de autonomie vrij lang (zeker een maand).

Gaaf ding! Gefeliciteerd met deze ‘ecodrive uit zwitserland’ :slight_smile:

Groeten,

Martin