Gisteren is mijn nieuwe Casio PRG-130Y binnengekomen.
Wonderlijk hoe ik van een soort “afkeer” van Quartz Horloges (ik droeg eigenlijk alleen automaten en af en toe een handopwinder) toch in vrij korte van een aantal Casio modellen ben gaan houden.
Zo draag ik mijn Riseman met veel plezier en had ik ook mijn oog laten vallen op de PRG-130Y.
Dit klokje is helemaal zwart met lichte weergave en wordt in Europa normaal gesproken niet verkocht (heb hem via eBay gekocht).
Ik wilde graag een solar met druksensor, temperatuurmeter en kompas met maanstanden en getijde weergave die ook 200m waterdicht is. Veel van de ProTrek modellen zijn maar 100m waterdicht en het enkele 200m model is meestal relatief duur. Of minder uitgebreid qua functies. Ook nog atomic was mooi geweest, maar dat heeft deze niet. Hij lijkt echter wel heel mooi op tijd te lopen.
Bovendien leek deze uitvoering me ook wel mooi voor een dergelijk model.
En ik moet zeggen dat hij inderdaad goed bevalt! 
Ik vind het een leuk horloge om te zien, de bediening gaat soepel en niet te gecompliceerd. Hij lijkt vooralsnog bovendien dus keurig op tijd te lopen (geen duidelijke afwijking t.o.v. de atoomklok).
Ik had gelezen dat de lichte aanduiding was alsof de cijfertjes bijna licht geven en dat de afleesbaarheid daardoor bijzonder goed zou zijn. Dat oplichten van de cijfers vind ik wat overdreven, maar de afleesbaarheid is onder normale omstandigheden inderdaad prima. Ook onder een grote hoek. Bij weinig licht wordt het aflezen lastiger, maar daarvoor zit er natuurlijk een lichtknopje op.
Enige minpuntje vind ik to nu toe dat het bandje in mijn ogen wat smal is voor dit forse horloge. Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik hou niet zo van een smalle bandaanzet.
Ook is het geheel op mijn pols sowieso wat groot, maar dat is het horloge niet aan te rekenen 
Dit is hem: