Nieuw binnen: SAS Sea-01 Classic

Hallo allemaal,

degenen die mij al wat langer kennen weten dat ik een zwak heb voor de kleine merken (ook wel boutiquemerken of microbrands genoemd) die zich voornamelijk begeven op het gebied van duikhorloges. Ik heb al flink wat horloges in mijn collectie gehad van merken als Boschett, Armida, Artego, Halios, Magrette, Steinhart, XW, Helson en Zinex.

Stuk voor stuk horloges die een paar zaken gemeen hadden: kleine oplages, zeer goede customer support, mooie verpakking, goede prijs/kwaliteitsverhouding, automaat, minimaal 300m WR en meestal Chinese kasten. Met prijzen tot maximaal € 500,-/€ 600,- nooit spijt gehad van mijn aankoop en altijd weer makkelijk te verkopen, zeker internationaal waar het echt een booming business is.

Maar net als bij de grote(re) merken zit er nog een klasse boven, een klasse waar qua nieuwe merken weinig gebeurt en die qua afwerking en gebruikte materialen net weer een slagje beter is dan de eerder genoemde merken. Denk dan aan merken als Korsbek, Kazimon, H2O, Corvus Bradley en Pita. En als je dan gaat kijken naar Swiss Made micro brands dan is het lijstje een flink stuk korter. DE SAS Sea-1 die ik vandaag heb ontvangen zit in dat laatste groepje. SAS staat in dit geval voor Sea Air Sport. Maar ze hadden het horloge ook gewoon Leopard II kunnen noemen want volgens mij kun je hiermee iedere strijd aan. Het ding is echt gebouwd als een tank.

SAS is voor mij geen onbekend merk, ze zijn al jaren duidelijk aanwezig als sponsor van het DiveWatchForum (DWF) op Watchuseek en de eigenaar, Graeme, is zeer actief op het forum, als sponsor en als liefhebber van duikhorloges.

De SAS Watch Company Ltd. is gevestigd in Ierland, midden in Wicklow. SAS bracht als eerste de SAS Sea-1 uit, in een gelimiteerde oplage van 100 stuks, vanwege het succes is de collectie flink uitgebreid, voortbordurend op de Sea-01 Classic.

Even wat getallen wat de Sea-serie betreft: 44mm, 1000m WR, 24mm lugs, lug-tot-lug 52mm, hoogte 16mm, saffierglas 4,5mm dik, ETA 2824-2, kortom een flinke jongen. Echter, ondanks zijn afmetingen zeer comfortabel om de pols, ik heb hem nu een paar uurtjes aan en ik merk eigenlijk niet eens dat ik hem om heb.

Groot voordeel is dat je dit horloge op bijna ieder soort band kunt dragen. Er is een canvas band van Drew Canvas onderweg en een bruin leren band van SNPR, dan krijg je dit.

En misschien komt er ook nog een Isofrane…

Je merkt aan alles dat het een klasse beter is dan de meer gangbare micro brands. En dat begint al bij de verpakking. een mooie bruine omdoos met daarin de leren doos met het logo van SAS in relief gedrukt.

En als je de doos dan open doet: gereedschap voor de springbars (inbus), extra sprinbars, een hele fijne zwart rubberen band, een opbergzakje voor je schakels, een poetsdoek, stickers en een leren mapje waar de garantiekaart (2 jaar) in zit.

En daaronder zit dan de Sea-01 Classic, met de groenige indices, sandwich wijzerplaat, datum wit op zwart, opgelegd zilveren SAS-logo, dikke screwdown kroon, geweldig mooi afgewerkte bezel (120 click, unidirectioneel) en de teksten “Automatic”, “1000m/3300FT” en “Swiss Made”, lekker clean zonder poespas.

De bezel is echt top, draait heerlijk rond, niet te licht, precies goed en lijnt perfect uit.

De onderzijde heeft het logo inclusief duikboot, het serienummer (#204) en nog wat andere teksten.

De sluiting is stevig maar verder niets speciaal.

Zoals eigenlijk bij alle microbrands is de lume gewoon goed, net geen Seiko Monster niveau maar meer dan voldoende om in het donker te kunnen zien hoe laat je opstaat om een sanitaire stop te plegen…

Had ik al gezegd dat het een flinke jongen is?

SAS is voor mij het bewijs dat je topkwaliteit kunt kopen voor een middenklasse prijs…als je tenminste geen waarde hecht aan historie.

Ik ben weer een blij man…

Groet,
Eric

Gaaf man! Ziet er top uit. Heel veel plezier er mee.:slight_smile:

Gerrit

Stoere klok Eric, geniet er van (tu)

Heel mooi. Op zwarte isofrane vind ik hem het mooist. Ook dat reliëf in de draairing ziet er stoer uit. Gefeliciteerd.

Groet, Jurgen

Eindelijk iemand van het forum die er een bezit. Was er al benieuwd naar hoe die er op verschillende banden uit zou zien. Maar hij is wel erg gaaf zeg, zeker op die blauwe band. Wat is dat voor band eigenlijk?

Veel plezier er mee!

mooieklokjes Schreef:

Eindelijk iemand van het forum die er een bezit.
Was er al benieuwd naar hoe die er op
verschillende banden uit zou zien. Maar hij is wel
erg gaaf zeg, zeker op die blauwe band. Wat is dat
voor band eigenlijk?

Veel plezier er mee!

Hi Jelle,

Deze banden worden door meerdere personen aangeboden. Drew Canvas is er een tijdje geleden mee begonnen, nou niet begonnen maar wel een naam ermee opgebouwd. Dan heb je Rockin’ Ron die ze ook maakt naast zijn double velcro straps. Dit zijn de handgemaakte versies, kosten tussen $ 60,- en $ 100,-. Tungchoy Straps levert ze zo uit voorraad onder de naam MiLTAT G10:

http://www.strapcode.com/store/miltat-c-261.html?infoBox=0

Eric

Ah nice, bedankt! (Tu)
Waren het eigenlijk je eigen foto’s met die banden?

Nee, de foto’s op Canvas, leer en Isofrane zijn niet van mezelf…helaas!

Eric

Maar die komen er wel he? :wink:

Trouwens jammer dat al die canvas banden 24mm zijn. Laat ik nou net m’n Artego verkocht hebben…

Leuke review en mooi horloge, dank voor het delen!

Mooie klok Eric! Ik zie toch wel wat overeenkomsten met de Steinhart Triton 100, maar ik geloof je best als je zegt dat de afwerking nog beter is. Prachtig! Maarre…ga je deze nu eens houden :wink: ?

Groet,

Dick

Mooi horloge zeg en lekker “clean” zoals je al zei. Kon het merk niet maar is er een om in de gaten te houden mede door de betaalbaarheid.
Dank je!

Mvg,
Patrick

Mooie sandwich dial. Erg stoere klok. Had ze ook al een paar langs zien komen op WUS.

Mooi Eric, leuke fotoserie ook. Mocht je er weer vanaf willen…pb me maar :blush:

Leuke review weer Eric(tu)
Stoere klok en draag hem met plezier, in welke prijs range zitten deze?

Proficiat met deze stoere aanwinst ik vind de dial ook goed geslaagd!
Overigens inhoudelijk een gaaf topic met mooie foto’s (tu)
Dank je wel!

mvg

watchagain Schreef:

Leuke review weer Eric(tu)
Stoere klok en draag hem met plezier, in welke
prijs range zitten deze?

http://www.saswatchco.com/

Groet,
Eric

Prachtig horloge uit een prachtige serie.

Uitstekende review.Je zou bijna zeggen dat je importeur/dealer ben geworden. :wink:

Voor mij persoonlijk een tikkie te groot.

Veel draag plezier.
Elf.

Leuke klok, Eric. Heb ze wel eens langs zien komen, en leken mij inderdaad veel horloge voor het geld te bieden. Zoals gebruikelijk hoop ik dat je er veel plezier aan zal beleven (tu)

Hele mooie klok hoor, erg leuk om je review te lezen.

Voor degene die benieuwd zijn naar de prijzen… http://www.saswatchstore.com/products_new.php