De Sandoz Black Satin.
Sinds een paar dagen in huis en ik moet zeggen dat hij prima bevalt!
Een relatief goedkoop horloge (vanaf 189 dollar te koop met mineraalglas) met een ETA 2824-2 binnenwerkje en (in dit geval) ook nog saffier-glas (kost een paar tientjes extra).
De afwerking is vrij goed, band is van voldoende kwaliteit (massief ss, met splitpennetjes) en hij loopt goed. Prima afgeregeld (geen tikfout, amplitude van zo’n 300 graden en + 10 sec/24 h.) Ook de lumen voldoen. Het is wat dat betreft geen Monster, maar ik kan vrij probleemloos de hele nacht de tijd aflezen.
Heb hem zelf nog wat nageregeld, zodat hij nu op + 4 sec per 24 uur zit. In de zomer zal dat nog wat minder worden, verwacht ik.
Wat mij opviel is dat de temperatuurgevoeligheid minder is dan ik had verwacht.
Overdag, tijdens het dragen, loopt hij ongeveer 1 sec voor, 's nachts loopt hij er 3 voor bij een graad of 10 in ongeveer 8 uur.
Mijn ervaring met bijvoorbeeld Fortis (die volgens mij ook gebruik maken van standaard ETA-werkjes?) is dat dat verschil veel groter is (bijvoorbeeld 15 seconden i.p.v. 2). Ook verschillende posities leveren geen grote verschillen op. Het blijft allemaal binnen de enkele seconden.
Het binnenwerk ziet er ook netjes afgewerkt uit. Geen plastic onderdelen, ook niet om het caliber op z’n plek te houden bijvoorbeeld (al weet ik niet of dat per se slecht zou zijn, zo’n plastic ring in de kast). Hier staat een overzichtje: http://www.pmwf.com/Watches/ARTICLES/InspectionOfSandozSubmarinerJan03/InsideASubmariner.htm En ik heb hem dus open gehad en het zit er inderdaad allemaal zo in :+
Wat ik wel jammer vind, is dat er vrij duidelijk ‘sapphire crystal’ op het glaasje staat (aan de binnenkant).
Sommigen zullen ook de datumloep jammer vinden, vermoed ik, maar persoonlijk heb ik daar helemaal geen problemen mee. Vind het zelfs wel leuk (had ook nog geen horloge met een dergelijk loep). Bovendien zal deze er waarschijnlijk ook wel weer afkunnen.
Al met al een leuke koop voor dat geld, wat mij betreft.
En er zat ook nog een leuke doosje en een gestempeld garantie-papiertje bij, met daarop ook een serviceadres in NL