Nieuw: duikertje en niet eens van Seiko

De collectie heeft nu ook een duikertje. En ik heb het virus kunnen weerstaan: het is géén Seiko.

't is wel een “diver” tussen aanhalingstekens: immers maar 100 meter.
Een automaat met zichtbodem.
Op de rotor staat: 1413.11
En op de wijzerplaat: Bulova automatic 100 meters 25 jewels en: Swiss Mov’t 4430148

Geen idee hoe oud 'ie is en of ik daar dan wel achter kan komen. Er staat niet zo’n letter-cijfercode op de bodem zoals Bulova die in het verleden gebruikte.
Zat een rubber bandje (niet origineel) op maar ik had nog een stalen band liggen die er wel aardig op past.
T.z.t. wel een ander glaasje, daar zitten wat krassen op, maar ach, daar til ik niet zo heel zwaar aan bij tweedehandsjes-voor-weinig: dan kan je zien dat 'ie al geleefd heeft.
Dit is 'm (effe-snel-fotoos):

100 meter, dat is dus zoiets:

Inderdaad lekker om weer eens iets anders te zien dan een Seiko duiker. Op die derde foto zie ik een ring op de wijzerplaat die op de eerste 2 ontbreekt. Met ring krijg je toch een mooiere diepte werking.

Dat zie je niet zo vaak een glasbodem in een duiker. (op het forum dan)
Mooie classic.

Leuke aanwinst,

Zoek eigenlijk al lang een “duiker” met een glasbodem. Eueueueh…maar zo hard zoek ik nou ook weer niet. Ze zijn d’r dus wel.

Michel

In elk geval niet mee het water in. Eerst de pakkingen laten nazien.

Hij doet me wel erg sterk denken aan een Se*^o

Gaaf! Waar heb je die opgedoken?

Komt omdat men tot nog niet zo lang geleden niet voor goede waterdichtheid in een horloge met zichtbodem konden zorgen.

Henrik Schreef:

Gaaf! Waar heb je die opgedoken?


Opgedoken uit de e-Baai.
Toevalstreffer, een italiaan die ook in de e-Baai rondzwom had hem in de aanbieding.

Mooie Bulova, maar ik ben het wel een beetje met Rob eens. Er staat weliswaar Bulova op, maar lijkt inderdaad sterk op een S… Ik begrijp dat je niet besmet wilt raken.
Desalniettemin een mooie aanwinst.

Gefeliciteerd, het is een leuk horloge die inderdaad wel een S…o-achtige indruk achterlaat. Maar daarom niet minder leuk hoor!

tjvreeken Schreef:

Gefeliciteerd, het is een leuk horloge die
inderdaad wel een S…o-achtige indruk achterlaat.
Maar daarom niet minder leuk hoor!


Tja, nu jullie dat zo zeggen heb ik eens wat verder gekeken dan mijn neus lang is.
En inderdaad, er is wel wat gelijkenis te bespeuren:

Dat brengt me op het volgende:
-Op de rotor staat Bulova 1413.11
-Aan de rand van het uurwerk, schuin onder dat spiraaltje dat zo nerveus heenenweer beweegt, staat het logo van ETA en “2836-2”
-De naam Bulova staat volledig in hoofdletters op de wijzerplaat en de rotor, niet met een hoofdletter B en verder iets kleinere letters, zoals ik meestal tegenkom
-Ik kan negens op Het Net een soortgelijke Bulovaduiker vinden
-En al helemaal niet met een glazen bodem
-Dit ETA-uurwerk tref je ook aan in allerhande replica’s, zo heb ik op Het Net ontdekt.
-Plaatjes van een ETA 2836-2 zien er iets anders uit dan dit uurwerk: de fijnafstelling is iets anders: niet met zo’n klein schroefje maar een simpele naald
-De verkoper was een italiaan die ook klokjes met het motorfietsenmerk en -logo “Triumph” te koop had

Kortom: ik vraag me onderhand af of ik nu een Bulovaduiker heb gescoord of iets anders.
(Het ding loopt trouwens wel regelmatig en goed).

Ik kwam indertijd toen ik achter een klokje aanzat alleen wijzerplaten tegen met het bekende stemvorkje erbij. Maar misschien zijn er wel zat zonder dat ding erop.
Dit vond ik wel ergens:

According to the Bulova people, there are 2 things to look for. The first is the style number on the watch face near the numeral 6, visible with a magnifying glass, and usually 2 numbers, a letter, and 2 numbers. The second is the date it was made on the back of the watch, usually as a letter and a number. If you can find those, call 1-800-BULOVA, and they can verify it is authentic.

en ook

Bulova watch is one of the classic watches in the market. You must be given a product ID and code with you so you can check and confirm from the website of Bulova by entering your product code and Id on their website so that you may know that it is real product or fake. Just visit the website at
http://www.bulova.com

wrx Schreef:

Leuke aanwinst,

Zoek eigenlijk al lang een “duiker” met een
glasbodem. Eueueueh…maar zo hard zoek ik nou
ook weer niet. Ze zijn d’r dus wel.

Michel

ze zijn er wel hoor :wink:
hij kan nog een stukje dieper ook

Oh ja, natuurlijk Oris, Welk type is dit?
Eerlijk gezegd ben ik een paar keer gaan kijken naar een Oris en de de Carlos Coste Chronograph L.E. stond nog een tijdje op mijn wishlist. Maar als ik dan in de winkel ben… Niet die “wow, dat is 'm”. Oris heeft niet die x-factor voor mij en ik kan niet uitleggen waarom niet.

Michel

oris titanium diver
ik had juist wel de klik, ben benieuwd of dat te overtreffen is :wink:

Het leuke is dat mijn opa (zeer ervaren duiker) in de jaren 70 een Amerikaanse bommenwerper heeft geborgen uit de 2e wereld oorlog.
Hierbij is toen een Bulova pilotenhorloge omhoog gekomen!
Deze is paar jaar geleden aan de overgebleven familie gegeven.
Helaas… maar mijn opa heeft er gelukkig nog erg veel foto’s van!
(misschien plaats ik ze wel een keer)

Mijn opa duikt ‘wel’ met een Seiko horloge: Seiko Diver’s Automatic 200M
Deze heeft hij ca. een jaar geleden gekocht. Daarvoor droeg hij hetzelfde model alleen dan een generatie ouder (hij kocht hier 2 stuks van!). De 2 oude zijn later allebei naar mij toe gegaan vanwege mijn intresse.
Een is goedwerkend en ziet er ook nog het mooist uit,Deze draag ik altijd.
Bij de andere is de kroon afgebroken, en ziet er ook erg slecht uit.