Nieuw duikertje van Borealis

@watchup Was ik al bang voor… :worried: :wink:

Bij hun Portugese website. Prijzen zijn allemaal in dollar, maar er komt nog 23% Portugese BTW bij! Je kunt wel gewoon om een Paypal rekening vragen in euro’s, dat scheelt de ongunstige dollar omrekening van PayPal.

Het grote nadeel van alle microbrands is het gebrek aan continuïteit, begrijpelijk maar je ziet dat het sommige merken wel opbreekt. Het zal me niet populairder maken maar je moet in het huidige microbrand landschap goed kijken wat je waar vandaan haalt.

Zo ook Borealis, zijn zijn bezig met een offensief aan duikers waarover niet altijd heel goed nagedacht is. Zo ook voor het zustermerk Prometheus wat zelfs bijna helemaal verdwenen is. Kijk ook eens naar Halios, vroeger bekend om de topafwerking, de uurwerken en de ontwerpen (Puck, Bluering, Holotype en Laguna), op dit moment een leuk merk maar zeker niet meer wat het geweest is. Steinhart heeft het moeilijk onder aan zijn eigen succes: de QC kan de vraag niet bijbenen. Artego bestaat niet meer, hetzelfde geldt voor B’aliHai, Red Sea, Orsa, Bathys en nog een tiental andere microbrands. Deep Blue maakte in het begin echt serieuze duikers met ETA-uurwerken, nu afgegleden naar een Tell Sell merk. Stevral (Benarus en Raven) doen het dan nog redelijk maar moet het hebben van zijn twee bekende modellen (Moray en Megalodon). Irreantum maakte mooie Doxa-achtige duikers met een ETA-automaat, hebben het ook niet gered. Zelfs succesnummers als Obris Morgan en Korsbek produceren op dit moment niets meer.

Er zijn (helaas) maar weinig microbrands met een lange termijn visie, eigen ontwerpen, top materialen en top uurwerken.
Dan denk ik aan merken als OWC, SAS en Aquadive. Maar ook die hebben het niet makkelijk, de beschikbaarheid van uurwerken (ETA, Soprod, Miyota, Seiko) wordt steeds moeilijker en duurder, originele ontwerpen worden spaarzamer en het allerbelangrijkste: het klantcontact wordt door sommigen microbrands gezien als moeilijk en lastig.

Gelukkig is er nog meer dan voldoende keuze voor iedereen, in merk, ontwerp, materialen en prijsklasse.

13 likes

@EricPP; mooie oplijsting van microbrands, waarvan ik sommige nog niet kende. Het klopt inderdaad dat weinig microbrands een lang leven beschoren is. Komt voort uit het feit dat de meeste enthousiastelingen een uurwerk willen maken en daarna er een vervolg aan (moeten) breien. Mochten sommige vergane brands eens de koppen samen steken, er zouden hele mooi zaken kunnen uit komen.

1 like

En de lijst is nog vele malen langer😉

1 like

Goed uitgelegd, Eric! :+1:

1 like

Kan iemand mij nog vertellen om welk type Borealis het hier gaat?
Aangezien de foto niet meer opent tast ik in het duister​:grimacing::grin:

1 like