Nieuw en ineens wat vragen rond restauratie vintage horloges! (Joko, Longeau, Pontiac)

Het punt is dat je liever geen partikels in je lichaam wilt, of van je eventuele huisgenoten/huisdieren.

Radium heeft een halfwaardetijd van 1600 jaar, dus dat spul is nog net zo radioactief als toen ze het erop smeerden. :grimacing: Ik zou er dus voorzichtig mee zijn.

In plastic verpakken en bij KCA is denk ik inderdaad de juiste manier.

Het is inderdaad waar dat de halfwaarde tijd van sommige isotopen rond 1600 jaar ligt. Het gaat hier om een alpha-straler, dewelke schadelijk is bij inname, maar niet extern, want de straling kan de huid niet penetreren (geraakt niet voorbij de laag dode huidcellen). De beta-stralers, die wel oppervlakkig kunnen penetreren, hebben een halfwaarde tijd van enkele dagen en ongeveer 5,5 jaar, wat ze dus een heel stuk minder gevaarlijk maakt.

De alpha-straler is bij inname gevaarlijk, omdat weefsel in het lichaam geen ‘beschermende’ laag dode huidcellen heeft en kan er dus wel schade aan het DNA berokkenen.

Maar het radium is er dus bij beide horloges af, met een vochtige doek om stofverspreiding tegen te gaan.

De chronograaf functie van het Joko uurwerk werkt dus niet meer, de bovenste knop is nog in te duwen, er gebeurt wel niets en de onderst blokkeert.

Van alle horloges heb ik het kaliber niet zo terug gevonden en aangezien ik ze (nog) niet in elkaar kan steken, haal ik ze liever ook niet uiteen.

Hierbij ook ineens twee foto’s van het binnenwerk van de Joko

We hoeven je niets te vertellen over radioactiviteit, dat blijkt wel :smile:
Ik bedoelde ook dat je moest oppassen met ronddwarrelende deeltjes i.v.m. inademen, het komt inderdaad niet door je huid heen.

Dat uurwerk van die Joko is zeker geen landeron 48 o.i.d. Het is een mooi kolomwiel uurwerk. Ik kan het overigens verder niet thuisbrengen, staat er wellicht een merkteken onder de balans?

Wel jammer dat een van de lugs krom is, de kans is volgens mij vrij groot dat het breekt als je die terug probeert te buigen.
.

Tijdens mijn studie heb ik inderdaad wat lessen gehad rond radioactiviteit en bescherming er tegen :stuck_out_tongue:

Voor het kaliber zal ik nog eens zien dat ik het kan terug vinden.

De lug kan inderdaad een probleem vormen, het is 18kt goud, dus superstevig is dit ook niet. Ik heb nog wel 2 kassen die zouden kunnen passen, maar dit zijn geen chronograaf kassen :frowning:

Verder heb ik nog een Omega terug gevonden van mijn vader, deze is van 1962 (via serienummer gevonden, begint met 19 000 000). Maar het horloge heeft vooraan enkel het Omega teken en tekst, dus welk model het is kan ik niet zo achterhalen :frowning:

1 like

Is een Valjoux 92

Zoiets?
Deze is van midden 60er jaren.

1 like

Ah, die had ik gemist. Ik had wel valjoux 22 en 72 vergeleken maar die waren het zeker niet. :smile:

Het is inderdaad deze horloge, exact dezelfde wijzerplaat, tekst en wijzers. De mijne (van mijn vader) is ook gold plated, maar dit moet eens herdaan worden!

Welk model is dit?

Deze is niet plated maar massief 18k…ik zal inderdaad eens even naar het refnr kijken.