Nieuw en ineens wat vragen rond restauratie vintage horloges! (Joko, Longeau, Pontiac)

Hallo iedereen, ik ben nieuw hier op het forum en heb ineens een aantal vragen omtrent restauratie/revisie van enkele polshorloges.
Ik heb een tijd terug al het gereedschap en onderdelen van uurwerken van mijn grootvader gekregen, wat mijn interesse in (vintage) horloges gewekt heeft!. Hier zijn een aantal vintage horloges die ik graag zou laten maken. Later zou ik graag zelf wat prutsen met polshorloges, maar ik oefen momenteel op wekkers, die zijn iets robuuster!

De eerste is een ‘Joko 17 jewels antimagnetic’. Deze loopt nog, maar wel maar voor 8 uur en heeft dus een revisie nodig. Verder is het glaasje ook kapot en één deel voor het polsbandje is verbogen. Kunnen jullie me wat info geven over het merk en het horloge in kwestie?

De tweede is een ‘Longeau’ polshorloge, dit is in slechtere staat, de wijzers zijn kapot (of weg), de kroon is weg (afgebroken denk ik) en de kas is ook niet in goede staat. Voor dit horloge dacht ik aan modernere wijzers (‘rechthoekige’, simpele, zwarte wijzers), verder voor de kas een soort zwart-grijs in mat (soort geoxideerd zilver) en er moet ook een nieuw glas op en gereviseerd worden. Hebben jullie ook over dit merk en het horloge in kwestie wat info?

Uploaden… Uploaden… Uploaden… Uploaden…

Het laatste horloge is in echt slechte staat, het is een chronograaf van ‘Pontiac support choc’. Ik mis enkele onderdelen (zoals een drukknop van de chronograaf, wijzers, kroon en misschien wat onderdelen in het uurwerk zelf) en de wijzerplaat is in slechte staat. Kan dit gerenoveerd worden? Voor de wijzers dacht ik aan een model zoals bij een kompasnaald in een oud gouden kleur (zoals op de wijzerplaat) of een bruinige kleur (in dewelke ik het bandje dan zou nemen). Verder heb ik ook geen glaasje meer en zou ik de kas in een gelijkende kleur willen als bij de ‘Longeau’ (misschien wat grijzer).

Uploaden… Uploaden… Uploaden… Uploaden… Uploaden… Uploaden… Uploaden… Uploaden… Uploaden…

Is het mogelijk om deze uurwerken te restaureren/reviseren en wat kan me dit kosten per horloge? Kent iemand een gepassioneerde horlogemaker in het Leuvense die dit kan/wil doen? Ik heb al gelezen over Fred voor (excellente) revisies en over Atelier Meeus (Antwerpen) voor restauratie van wijzerplaten, zijn er nog andere suggesties?

Alvast heel erg bedankt voor alle informatie!

Mvg
Wouter

Hallo Wouter,

Het spijt me, maar die Pontiac kan je vergeten, die is in een te zeer slechte staat. Zowel de wijzerplaat als het uurwerk (Venus 170).

Die Pontiac is ver heen. Heb je wat meer foto’s van het horloge?

Dag Twix, welkom en leuk dat je jezelf vaardigheden onder de motorkap aan het bijbrengen bent.
Een goede horlogemaker moet er ook in jouw regio wel te vinden zijn.

Even wat algemene overwegingen, niet speciaal op jouw horloges toegespitst:

Als je overweegt niet originele wijzers te monteren is dat natuurlijk jouw goed recht. Maar als je overweegt om op termijn (een van) deze horloges weer te verkopen is het goed te weten dat er over het algemeen
niet zo veel waardering is voor “niet originele” horloges. Verder kan ook een originaliteit-getrouwe restauratie
over het algemeen “niet uit” (de meerwaarde dekt de kosten niet) dus dat moet je dus ook alleen doen
voor je eigen draaggenot. Een kastrestauratie is ook altijd een lastige afweging in dit kader, omdat dat vaak ten koste gaat van de originele vormen.
Tot een goede wijzerplaat restauratie zijn slechts enkelen in staat, en dat kan ook zeer prijzig zijn.

Afhankelijk van merk en model zijn glaasjes en kronen nog wel te vinden, wijzers wordt al vaak lastiger.

Probeer wat meer foto’s te maken. Als je met een smartphone werkt als camera, er zijn goedkope makro lensjes
te koop (denk aan bedragen onder de €15) waar je al betere resultaten mee haalt. Dit werkt met een opknijp systeem.

Succes!

1 like

Ik heb geprobeerd de foto’s te uploaden, maar daar is iets mis gegaan.

De Pontiac is inderdaad er erg aan toe, daarom dat ik hoopte of er iemand zich geroepen voelde om er nog iets van te maken. Ik ben zowel thuis in regio Leuven als Antwerpen, dus dat vormt geen probleem hoor.

Ik weet dat originele horloges (voorwerpen op zich), een meerwaarde hebben op aangepaste horloges. Daar deze horloges reeds onderdelen missen, neem ik de vrijheid hier enige aanpassing aan te doen. Ook omdat ik de horloges zelf zou dragen en niet direct van plan ben er één van te verkopen.

Voor onderdelen weet ik niet direct waar zoeken (welke specificaties vereist zijn enzovoort), ik heb nog wel wat onderdelen liggen, maar of deze passen is een andere vraag.

De foto’s zijn trouwens een stuk scherper op mijn pc

Alvast bedankt voor de reacties! Ik zal proberen de foto’s nog te uploaden.

Hier is een foto van het Joko uurwerk:

Zoals al gezegd, dit uurwerk doet het nog, al weet ik niet of de chronograaf functie nog werkt.

Ik kan er momenteel niet meer foto’s van trekken, het uurwerk ligt bij mijn ouders.

Hier onder enkele foto’s van het Longeau uurwerk:



En dan als laatste de Pontiac (die er erg aan toe is):



Ik heb nog een aantal close-up foto’s van de wijzerplaat, indien gewenst?

Alvast mijn excuses voor de vele posts, maar als nieuw lid kan ik maar 3 foto’s tegelijk uploaden!

De pontiac is een Venus 170 caliber in een chrome-plated kast.
Het uurwerk ziet er zeer zeer vies uit. En wat corrosie. Grote kans dat dit een perte-total is.
Ook de kappen op de wijzerplaat zijn vrij storen. De Radium numerals hebben zo te zien vocht gezien en zijn ook volledig gedesintegreerd.

Zeer jammer, in goede staat zou dit een tophorloge zijn geweest.

Om deze te ‘herstellen’ zou je een andere mouvement moeten vinden, de pontiac brug overzetten. En de wijzerplaat laten heropmaken, + wijzers aankopen.

De prijs hiervan gaat al snel over de 500EU gaan. Wat dit horloge niet waard is. Ook uit sentimentele overwegingen niet naar mijn inziens omdat je ‘niets’ overhoud van het originele horloge.

MVG

De Pontiac is inderdaad in slechte staat, daarom dat ik ook op zoek was naar een gepassioneerde horlogemaker (of amateur) die er nog iets van zou kunnen maken. De meeste juwelier-horlogemakers zouden dit zeker afschrijven. Toch bedankt voor de informatie!

Wat denk je van de Joko en Longeau? Van beide wint ik weinig tot geen info.

Wellicht is het je wel bekend maar volgens mij hebben zowel de Longeau als de Pontiac Radium lume op de wijzerplaat, en dat is nogal radioactief. Zolang het horloge dicht zit is dat niet zo’n probleem maar ze liggen uit elkaar en dan moet je er een beetje mee oppassen. Dus stof of stukjes van de wijzerplaten netjes opruimen en beter niet inademen.

2 likes

De Joko heeft waarschijnlijk een Landeron 48 caliber.
Werking chonograaf, bovenste pusher indrukken, als het goed is begint de ‘grote’ secondewijzer te lopen.
Met dezelfe pusher zet je het ook weer stil. Met de onderste kun je resetten.

De Lomgeau, het uurwerkje ziet er goed uit. De kast moet worden opgeknapt of je moet een andere kast proberen te bemachtigen. Kun je nagaan welk caliber het is? Staat meestal ergens bij de balans.

Met vriendelijke groet,
Inca

Het klinkt cru. Maar zelfs een amateur gaat er bovencompenseerbaar veel tijd moeten insteken voor iemand anders plezier. Als het voor mij persoonlijk was kan ik me permitteren er een jaartje geduldig mee te zijn. Niet voor iemand anders eigenlijk.

1 like

Longeau is een merk van Enicar. Voor een Enicar adept als ik zou dat een leuk horloge zijn.

1 like

Dat horloge vind ik zelf ook heel erg leuk, daarom dat ik het graag zou dragen! :smiley:

Ik zal het horloge dan opzij leggen en er inderdaad ooit zelf aan beginnen, maar dat zijn nu nog toekomstplannen dus :stuck_out_tongue:

De Joko heeft waarschijnlijk een Landeron 48 caliber.
Werking chonograaf, bovenste pusher indrukken, als het goed is begint de ‘grote’ secondewijzer te lopen.
Met dezelfe pusher zet je het ook weer stil. Met de onderste kun je resetten.

De Lomgeau, het uurwerkje ziet er goed uit. De kast moet worden opgeknapt of je moet een andere kast proberen te bemachtigen. Kun je nagaan welk caliber het is? Staat meestal ergens bij de balans.

Met vriendelijke groet,
Inca

Ik zal het horloge eens nader bekijken als ik bij mijn ouders ben! Alvast bedankt voor de info!

Wellicht is het je wel bekend maar volgens mij hebben zowel de Longeau als de Pontiac Radium lume op de wijzerplaat, en dat is nogal radioactief. Zolang het horloge dicht zit is dat niet zo’n probleem maar ze liggen uit elkaar en dan moet je er een beetje mee oppassen. Dus stof of stukjes van de wijzerplaten netjes opruimen en beter niet inademen.

Het radium (de grote cijfers neem ik aan?) heb ik bij de Pontiac er volledig afgeveegd, was inderdaad gewoon stof. Nu zijn enkel de contouren zichtbaar, ook heel mooi trouwens! Bij de Longeau ga ik hetzelfde doen!

Bedankt voor de tip!

Wat is eigenlijk de juiste manier om er mee om te gaan? Bij het KCA?

Dat klinkt een beetje alsof je het van tafel hebt geveegd als de stofjes/stufjes na gebruik van een vlakgom.

Ik had al gemerkt dat deze ‘stoffig’ waren, ik heb ze met een oude, vochtige doek af gedept, zodat het stof niet vrij kwam. De cijfers (op beide uurwerken) zien er toch niet meer uit en gezien de leeftijd zou de straling al bij al moeten meevallen (halfwaardetijd van tientallen dagen, buiten enkele van duizend jaar).