Nieuw eta werk geen garantie?

Mijn Horlogemaker heeft voor mij een nieuw eta cal: 251.265 werkje bij de swatch groep besteld en bij ontvangst was een LCD display zwart dus defect.
Verpakt in een zilveren plastic zakje met daarin dus een hard rond plastic
doosje waarin het uurwerk bevond.
Hij zei zodra je het openmaakt en ziet dat het defect is krijg je dus geen garantie.
Vreemd vindt ik dit gezien je dus niet in een ondoorzichtig zakje kan kijken en het pas ziet als je deze dus open maakt.
Gezien mijn erkende horlogemaker regelmatig daar besteld mag men toch wel verwachten
dat men in goed vertrouwen dit oplost maar keihard door de swatch groep wordt
afgewezen met eigen risico.
Dus mijn horlogemaker is weer 95 euro armer,en moet nu voor de tweede keer opnieuw
bestellen met alle risico’s van dien.
Volgens mij zegt de wetgeving dat je mag verwachten dat een gekocht product moet voldoen aan eisen maar ja als iets nieuws is dan …??..
Heeft iemand onder ons ook wel eens met dit probleem vooral met de swatch groep te maken gehad dan ben ik benieuwd hoe dat is opgelost.

Groet Antonsv :S

Als consument ben je beschermd tegen dit soort praktijken. Als ondernemer zou ik het zo niet weten. Neemt niet weg dat Swatchgroup zich zo niet populair maakt…

Geen stijl van Swatch! (td)

Ik weet niet of dit juridisch juist is maar moreel is deze houding zeer verwerpelijk.
Als de fasbriek niet in staat is een goede eindcontrole te doen en de spullen goed te verzenden, dan ben je mijns inzien je bestaansrecht kwijt.

Vervelend voor jou (wachten) en vervelend voor je horlogemaker (schade).
Je horlogemaker wordt niet in dezelfde mate beschermd als de consument.
Lees: helemaal niet. Voor zowel de zakelijke klant, als voor de consument is DOA (dead on arrival) altijd extra lastig.
Fabrikanten dekken zich in het geval van elektrische/electronische componenten vaak extra in. Het komt namelijk nogal eens voor dat (ook professionele) klanten iets kortsluiten of anderszins “opblazen” en het vervolgens terugsturen met de opmerking: “hij doet 'et niet”. Hier moeten de goeden onder de kwaden lijden.

Klinkt erg slecht… Zou er in het verleden zoveel misbruik zijn gemaakt dat men over is gegaan tot zo’n draconische maatregel?

Gelukkig merkt de consument hier niets van. Wanneer je kapotte onderdelen binnen krijgt als horlogemaker kunnen deze in overleg met de verantwoordelijke persoon gewoon retour zenden. (denk dat Ferrie dat kan beamen). Overigens is het wel zo dat de swatch group niet aan elke horlogemaker levert. Meestal dient de horlogemaker het klantnummer van de juwelier te gebruiken.

Volgens mijn horlogemaker geldt het voor alle uurwerken die hij besteld zonder garantie dus niet allen van de swatch groep.Ook andere merken hanteren dit beleid?..
De onkosten zijn voor de horlogemaker dus niet voor de klant.
Misschien dat ik even Ferrie belt die hebt tenslotte vroeger ook bij de Swach groep gewerkt.

antonsv Schreef:

Volgens mijn horlogemaker geldt het voor alle
uurwerken die hij besteld zonder garantie

Ik was hier al benieuwd naar, want zie allerlei posts verschijnen die het afkeuren. Als de juwelier dit van te voren weet en dit dus bewust aanvaard… vind ik er niks slechts aan.

Han R Schreef:

Het komt namelijk nogal eens voor dat (ook
professionele) klanten iets kortsluiten of
anderszins “opblazen” en het vervolgens
terugsturen met de opmerking: “hij doet 'et niet”.
Hier moeten de goeden onder de kwaden lijden.

Klopt, maar ik heb ook wel eens computeronderdelen teruggestuurd die onder bepaalde omstandigheden niet werkten (bv. dat het na een kwartier pas optrad). Met een duidelijke beschrijving er bij. Die kreeg ik dan vrolijk terug met de opmerking dat men niets kon ontdekken én een rekening voor onderzoekskosten. Dan ga je ook naar verloop van tijd er even “per ongeluk” met een batterijtje tegen aan tikken. Zo weet je zeker dat het ding ook werkelijk als kapot wordt bestempeld door die figuren op de service-afdeling.