Nieuw forumlid met een vraagje

Goedemiddag forumleden,

Na jarenlang geen horloge te hebben gedragen heb ik onlangs in een opwelling een (quarts) klokje gekocht. Omdat ik binnen de kortste keren alweer spijt had van mijn aankoop (vrij forse Pulsar) heb ik besloten voor een volgende aankoop eerst wat onderzoek te doen. Daarbij op dit forum terechtgekomen en eigenlijk alleen maar enthausiaster geworden door de diverse bijdragen hier. Vandaar dat ik goede hoop heb dat jullie mij met het volgende kunnen helpen.

Vorg jaar heb ik op een veiling een tweetal uurwerken gekocht. Inmiddels bij een viertal juweliers geweest (inclusief een horloger) en geen van allen kan mij verder helpen wat betreft herkomst ed. Het betreft een uurwerk in twee halve glazen bollen gevat met een metalen band om e.e.a. bij elkaar te houden. De ene is een Waltham de anderen een West End Watch Co. Beiden zijn volgens mijn informatie van huis uit horlogemakers maar van dit type is niets bekend.

West End Watch Co


West End Watch Co

West End Watch Co

Waltham

Waltham

Waltham

Alle info is welkom.

Groet,
Marten

Kan je niet verder helpen met je vraag, vind ze wel leuk, hoe groot zijn ze ongeveer ?

Trouwens opvallend dat beide merken voor een andere aanduiding voor de 4 hebben gekozen voor uurwerkjes die zo te zien uit dezelfde periode komen. Die van Waltham zie je vaker trouwens ook op moderne horloges.

Is die West End van deze ? http://www.watchforyou.ch/pages/home.php mischien daar eens vragen ?

Zover was ik nog niet, maar indien ik hier niet verder kom is dat natuurlijk altijd nog een optie.

De doorsnee van de twee uurwerken is overigens ± 5,5 à 6 cm.

Dit zijn nieuw gemaakte klokjes met moderne chinese uurwerkjes , voornamelijk aangeboden op eBay door verkopers uit India.
de naam West End Watch Company ““klinkt”” als Western Watch Company uit Chicago Illinois (1880) en
Waltham was één van de grootste Amerikaanse horlogefabrikanten (1851-1957) beide hebben dit soort klokjes nooit gemaakt.
helaas,

groet,
André

ik heb een automaat (polshorloge) van west end watch Co (een oudje) en beneden staat Swiss made.

Dit zijn beide kogelhorloges, er zit een zakhorloge kaliber in, in Rusland worden dergelijke horloges ook door Molnia gemaakt.

Arjay

Vanuit de familie van mijn echtgenote hebben wij een zakhorloge van The American Waltham Company. Het horloge is onlangs door de zeer kundige uurwerkhersteller in ons dorp helemaal gereviseerd. De balansas was gebroken waardoor het horloge niet meer functioneerde. Nu is het gelukkig weer als nieuw! Het zakhorloge heeft een doorsnede van ongeveer 40 mm en het uurwerkje is net zo groot als een twee Euro muntstuk.


Bedankt Arjay, weer een stukje van de puzzel…