Nieuw hier en nieuw horloge (poljot) + fotos

Hallo, ik ben hier nieuw op het forum. Ik wilde altijd weer eens een horloge dragen sinds tijden. Twee weken terug in een impulsief moment in de aanbiedingen bak bij de V&D een Soho huismerk klokje gekocht voor de som van maar liefst 19 euro :wink:

Dit om weer even wat om de pols te voelen. Bruin leren bandje en grote klok, beviel me wel. Toen maar eens wat rond gaan neuzen. Onder meer op het stijlforum.nl en hier. Daarna gaan marktplaatsen. Hee een Poljot voor zeer weinig euro, die wil ik :slight_smile:

Zaten wel wat krassen op maar je moet toch ergens beginnen. Bleek van Pajero te zijn hier op het forum. Heb hem vandaag binnen en ondanks de krassen oogt hij nu al 10x cooler dan die Soho (logisch ;)). Het hele charmante aan handopwinden bevalt me prima.

hier wat kiekjes:

Kast en bandje zijn keurig, glaasje wat minder.
Gelijk wat vragen (heb van Pajero al wat antwoorden maar hier ook maar even):

  1. is dat glaasje te polijsten? of moet er een nieuwe in. Op de foto lijkt het erger dan in werkelijkheid en het is nog wel te doen, maar als het horloge me bevalt is dat een upgrade waard

  2. Datum heb ik verzet door de uren wijzer heen en weer te doen tussen 8 en 12. Dat ging lekker rap zo. Is dit schadelijk? (heb de tip hier volgens mij ergens vandaan)

  3. hoe lang moet je opwinden? Pajero’s aantal suggestie lag een stuk lager dan ik met mijn nieuwigheid doe haha. Niet veel dus

  4. Hoe doen jullie dat met die oplichtende wijzers? Moet je het klokje eerst uren laten zonnebanken onder de bureaulamp of hoe werkt dat. Je ziet soms fotos dat het groen bijna nucleair uitstraalt :wink:

  5. herkent iemand het model? het serienummer is 877. Het loopwerk zelf zou ik kunnen bekijken maar durf het aardappelschilmesje er nog niet tussen te zetten :wink:

  6. ik heb eerder al met oude cameras lopen knutselen. ik weet dat ik het inzicht en het geduld heb. Zit nu te overwegen om op ebay of conrad wat tools te kopen en dan nog wat oude horloges op marktplaats om mee te oefenen. Heb links en rechts al wat links verzameld. Hebben jullie starterstips voor mij anders dan flink inlezen? Als in hoe kom ik aan (schroot) horloges en tools?

eerst maar even genieten van mijn klokje :smiley:

zo scherp heb ik mijn fotos nooit hoop dat je er veel plezier van hebt
groet pajero

dank je

fotos maken is echt niet moeilijk als je weet hoe.
Als er behoefte aan is wil ik wel eens wat tips neerzetten.

die fotos van die poljot hierboven is zelfs razendsnel uit de hand werk zonder poespas.

maar het kan ook met 3 witte a4tjes en paar spotjes met wat wasknijpers bij elkaar:

simpele digitale compactcamera met een beetje verstand en juiste settings :slight_smile:

Hallo Jazzper,

Welkom op dit forum. Zo te zien aan jou introductie zal je het hier snel naar je zin hebben. Je bent al aardig aangestoken! Gefeliciteerd met je aanwinst! Met een Poljot zit je meestal wel goed. Bij Hobbyklok hebben ze ook tools en oefenhorloges? Kijk eens op eBay of Marktplaats, of de Rikketik (horlogebeurs, alleen weet ik niet wanneer de eerstvolgende is).

Groeten, Tom Vreeken.

Mijn beste,

Van harte welkom op dit majestueuze forum.
Je zult het hier snel naar je zin hebben en de geheimen der horlogemagie, door het volgen van de diverse topics, langzaam zien ontwaken.
De start is zo te lezen, en vooral ook te zien, al prima verlopen. De collectionneur begint zijn contouren te creëren.
Goed ook om te weten dat we je kunnen raadplegen met betrekking tot het fotograferen. Voor mij altijd een heikel punt. Maar ja wat wil je met zo’n eenvoudige kodak C613 camera.
Ik wens je verder veel succes. :wink:
Overigens de ’Rikketikbeurs’ waar Tom het over had is op 20 januari a.s.

Orologio Signaturis Temporis

Dank dank voor het welkom

Ik heb even gekeken op dpreview.com maar die Kodak kun je prima prachtige fotos mee maken vermoed ik.

Ik heb al alle voor&na topics bekeken. Werelds werk!

Nog een vraag aan de site-beheerder overigens. Niet om gelijk al me de woede op de hals te halen, maar waarom gebruiken jullie geen free CMS als Joomla met een gratis forum als PHPBB? Ik heb daar veel sites ingemaakt en dan zit je voor een dubbeltje (in termen van werk) op de 1e rang.

Dit werkt ook prima overigens hoor, slechts een kleine tip :wink:

Hallo Jazzper, congrats met je nieuw horloge !
Mooi model en goede keuze ! (tu)

Ik zou wel de kast eens (laten) opmaken en eventueel het glaasje vervangen.
Maar je moet natuurlijk altijd eens een kosten-baten analyste maken zodat het opknappen van je Poljot niet meer gaat kosten dan een nieuwe :smiley:
Ik heb ondertussen ook een aantal Poljots en ben er eveneens best tevreden over.

Dit model doet me altijd wat. Als de datum verspringt geeft hij een mooie zware klik. Misschien mede daardoor geeft dit horloge een solide gevoel. Kaliber 2414, kastdiameter 37 mm. Inderdaad niet te veel spenderen aan opknappen. Ze zijn nieuw niet erg duur.
Datum verstellen door heen en weer draaien is geen probleem. Ik zou het wel rustig doen.

Deze lijkt er een beetje op.

Ja die klik is wel wijs inderdaad :slight_smile:

Dat Kaliber kom ik vaker tegen, dat is toch het soort/type loopwerk?
Is Kaliber 2414 bekend?

Dag Jazzper,

Gefeliciteerd met je aanwinst !

Op de volgende link kan je een aantal russische kalibers terugvinden, waaronder ook de 2414.

http://www.netgrafik.ch/movements1.htm#movstart

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

het begint al goed. Vanochtend stond mijn kloje een kwartier achter. Ik heb eigenlijk de tijd niet meer met een ander klok vergeleken de afgelopen twee dagen dus in het meest gunstige geval is dit een afwijken van 5 minuten per dag achterstand. Dit kun je toch finetunen?

edit: ik heb hem ook gevonden:
http://www.poljot1.com/html_jewels/big_other/mono.htm

De Poljot Mono dus. Nieuwprijs euro of 70 :slight_smile:

ben ik weer.

horloge tijdje niet gedragen en vanochtend weer eens omgedaan.
Nu loopt het niet meer. Opwinden (rechtsom) is volgens mij al tot de max (hij wilde niet verder). Opwinden linksom (CCW) nog wel maar voelt niet echt natuurlijk.
Soms loopt de secondewijzer een seconde of 10 maar dat is het.

aanwijzingen?