Nieuw hoogtepunt in modding; enigszins Sinn gerelateerd

Onderstaand artikel is m.i. wel een hoogtepunt in het modden van horloges. Als je het doorleest, snap je de relatie met Sinn meteen.
http://www.christopherwardforum.com/viewtopic.php?f=5&t=4960&start=0&hilit=liquid&sid

Menno

Ben erg benieuwd naar de oplossing om uitzetten/krimpen van de olie op te vangen…

Volkomen onbegrijpelijk voor een leek maar de relevantie en meerwaarde is duidelijk. Robbie409 of een andere handigerd kan een niche vullen in de modificatie markt.

De oplossing zal bestaan uit een rondom het werk gelegen worstje lucht, opgesloten in een rubberachtig plastic dat niet wordt aangetast door de (inerte) vloeistof. Die hoeveelheid lucht moet nét genoeg zijn voor compensatie van contractie t.g.v. koudekrimp enerzijds en voor expansie door warmte anderzijds. De enige mogelijkheid mijns inziens. De manier van vullen m.b.v. een vacuuminrichtinkje deed ik 30 jaar geleden al, zij het bij ome Phlip…

Daar kun je zelfs een paar closed cell piepschuimballetjes voor gebruiken dus? :wink:

In principe wel.
Het inkrimpen door de koude is trouwens niet zo belangrijk. Zodra er een onderdruk van 1 Bar binnen de kast komt krijg je vacuumbelletjes waardoor de onderdruk nooit ‘onder’ de 1 Bar duikt, hoe koud het ook wordt. Het enige waar je voor moet oppassen is overdruk binnen de kast t.o.v. de buitenzijde en daarvoor zijn enige kubieke mm gas ter compensatie al voldoende. Die hoeveelheid moet je experimenteel bepalen omdat de kast zelf ook uitzet en inkrimpt met de temperatuur.

Gaaf gedaan en ook leuk dat hij claimt een simpelere oplossing dan Sinn te hebben. Vind de oplossing van Sinn al zo simpel en dus slim!

Een leuk verhaal om te lezen. Wat ik heb gemist is hoe de vloeistof binnenblijft? Als je de tijd of de datum moet bijstellen en je schroeft de kroon los, loopt dan die vloeistof er dan niet uit? Zo ja, is het dan niet een heel erg cool(tu) maar erg nutteloos :smiley: project?

Henrik Schreef:

Een leuk verhaal om te lezen. Wat ik heb gemist is
hoe de vloeistof binnenblijft? Als je de tijd of
de datum moet bijstellen en je schroeft de kroon
los, loopt dan die vloeistof er dan niet uit? Zo
ja, is het dan niet een heel erg cool(tu) maar
erg nutteloos :smiley: project?

Heb je toch niet goed gelezen, want hij geeft in het verhaal aan dat deze voorzien is van een rubber ring. Bij het aandraaien van de kroon sluit deze perfect af.

Het is ook klein op de iphone. :slight_smile:

“Pulling out the crown has been fine so far. There is an o-ring around the stem. Screwing down the crown compresses it for maximum resistance. But it does fine to hold back the Fluorinert when the crown is out for setting time.”

Dacht ik eens een heel artikel te hebben gelezen… :smiley:
Maar hij heeft er dus geen oplossing voor. Stel je bent op een berg of in Capelle en je trekt de kroon uit instantie twee. Dan gaat er denk ik toch wat lekken. daar moest hij nog wat voor bedenken.

Hoezo? Op een beetje horloge zit toch ook een rubber om de stem? Toch niet alleen aan de binnenzijde van de kroon.

// Sent from a phone

Ik weet niet of dit een reactie op mijn post was, maar zo ja:
Ja, maar die zijn niet met een vloeistof gevuld.