Nieuw horloge head only kopen..

Ik denk niet dat de winkelier een losse band op voorraad wil houden voor het onwaarschijnlijke geval dat iemand precies die band wil hebben. Het zou een flinke voorraad worden in zijn zaak. Nee, hij houdt volgens mij liever zijn ruimte beschikbaar voor spullen met een hogere omloopsnelheid, en bestelt wel een bandje of schakels na wanneer iemand ernaar vraagt. Maar ik ben geen winkelier, dus neem mijn woorden vooral niet aan als absolute waarheid. :grin:

Voor jou in de set is de band juist weer meer waard. Misschien niet op korte termijn, maar misschien wil je het over twintig jaar eens op staal proberen, of je zoon die het horloge van je overneemt wil het op staal dragen, of als je het horloge verkoopt is het een mooi onderdeel van de set.

Mijn intuïtie zegt daarom dat je er geen aanzienlijke korting mee kunt bedingen, terwijl je jouw set aanzienlijk minder waardevol maakt. De juwelier zal je echter wellicht laten geloven dat je hierdoor korting krijgt, terwijl dat eigenlijk ‘gewone’ korting is die je ook zou krijgen als je ook de band afneemt, een psychologisch spelletje.

Dus ik zou de stalen band er maar lekker bij nemen en niet een erg afwijkende situatie creëren. En als je (net als ik van de juwelier verwacht) het bandje niet in de weg wilt hebben liggen, dan mik je het op eBay en/of over drie weken in het blauwe gedeelte hier. Ik denk dat het aanzienlijk meer zal opleveren dan de korting die je kunt bedingen.

Sterker nog, wanneer er verschillende opties zijn denk ik dat ik in plaats van leer/rubber/kunststof zelf altijd bewust de stalen band zal kopen voor een complete set, omdat het duurder en lastiger is om die er later nog bij te kopen, terwijl andere bandjes prima mixen en matchen. Maar goed, ik draag dan ook geregeld op staal, dus wat dat betreft kan ik mijn situatie niet met de jouwe vergelijken. :wink:

2 likes

Ik zou het horloge altijd zo compleet mogelijk kopen, verhoogt in mijn ogen alleen maar de waarde bij eventuele doorverkoop.

2 likes

Denk dat de meeste verkopers dit geen probleem vinden, mits je de volle prijs betaald :wink: waar je helaas niks meer opschiet. Het valt te proberen, al is de kans van slagen behoorlijk laag. Zoals andere al gezegd hebben, band kun je altijd nog verkopen of bewaren tot je van het horloge af wil. Als je zuinig bent met het klokje en een nieuwe band hebt die je erop kunt zetten, kun je er nog een mooi bedrag voor vragen ook. Succes!

1 like

Dank voor je ontzettend uitgebreide antwoord :+1: ,weer wijzer geworden!

1 like

Dank, en bedankt voor je hulp!

Dit gaat hem worden denk ik, bedankt!

1 like

Dank voor je dank, maar ik wil graag benadrukken dat ik totaal niet uit ervaring spreek. Het is slechts hypothetisch gewauwel van iemand die nog nooit een nieuw horloge in de winkel heeft gekocht, op een Casio F-91W na (zonder korting, haha), en ook nog nooit iets verkocht heeft, behalve een stofzuigerstang, -slang, en een paar stofzuigerzakken. Dat had ik er eigenlijk duidelijk bij moeten zeggen, want het verhaal klinkt wel alsof ik een ervaren en bedreven in-de-winkel-koper en flipperaar ben. :stuck_out_tongue: Maar het is dus aan jou om te beoordelen of je het een redelijke gedachtegang vindt. :slight_smile:

2 likes

Ik ben het er eigenlijk wel mee eens hoor :wink:

:face_with_hand_over_mouth::joy:

1 like

Je kunt sowieso vrijwel in elk geval beter de bracelet kopen, want het verschil bij nieuwe aankoop is meestal een paar honderd euro. Dat is veel minder dan een bracelet je bij een beetje serieus horloge (zelfs los) oplevert.

3 likes

Wist niet dat daar z’n groot verschil tussen zat, dank!

1 like

Het ligt er ook aan waar je het horloge koopt, wat voor horloge je koopt (A merk/B merk enz ) en hoe courant het model is.

Als je never nooit het horloge meer gaat verkopen dan is elke cent meegenomen en kun je het doen. Ik gok dat een beetje juwelier die bereid is de band in voorraad te nemen je een korting zal geven wat neer zal komen op 75% van de waarde van de band…

Nog een tip: vraag de juwelier of hij het uurwerk zonder band kan bestellen… bij een hoge omzetsnelheid horloge wil hij die moeite wellicht gaan doen, als de juwelier liever zijn plank model (item op voorraad) kwijt wil zal hij mogelijk scheutoger zijn met korting.

Indien je mogelijk het horloge weer ooit gaat verkopen zou ik de moeite niet nemen en de meest gewilde band erbij kopen, bewaren en die nos erbij verkopen ooit.

2 likes

Zit er dikwijls ook geen link tussen soort band en serienummer? Als je head only wil klopt het papierwerk niet meer…

2 likes

Ja, die noem ik de “eindschakel”, maar is inderdaad vooral bekend onder de Engelse naam “endlink”. :slight_smile:

2 likes

Is inderdaad wel de bedoeling, daarom wil ik ook altijd nieuw kopen :grimacing:

Zou het echt niet weten :thinking:

Dan is dit wel vervelend inderdaad :sweat_smile:

Wauw…:joy:

1 like

Dank, dit is een goede!

:face_with_raised_eyebrow: … maar wel met een kast toch? :upside_down_face:

2 likes

Wat een flauwe grappen worden hier allemaal gemaakt zeg :joy::see_no_evil:

1 like

Nou ja…