En kijk ook vooral in het ‘Wat dragen we vandaag-topic’, daar komen dermate veel verschillende horloges voorbij, dat je voor jezelf wel kan aangeven wat je wel en absoluut niet mooi vindt aan een horloge.
Uit ervaring kan ik zeggen dat die in de loop van de tijd kan veranderen.
Je vertelde over je collectie? Zoek je een two tone diver? Of gewoon wat glimmends? Welke maat draag je normaal.
Als eens wat “anders” wil op horlogegebied is er op two tone gebied best veel leuks vintage te vinden. Over het algemeen kan je dan voor 300 euro (de rest is dan voor een beurt bij de horlogemaker) best wat leuks vinden.
Ik heb nu een citizen (zie foto) en een guess horloge, over die laatste heb ik toen niet echt nagedacht. De maten etc heb ik nog geen verstand van. Ik neem aan dat mijne de normale maat heeft. Ik zoek inderdaad iets van een twotone, vind t er mooi uit zien. Ben ook bang dat een goude mij niet mooi zou staan. Ik ga vandaag langs de juwelier om het te bekijken.
Diameter. Is de diameter van de kast. Vaak zonder de kroon gemeten. “Normaal” tussen de 30 en 45 mm.
Lugwidth. Is de diameter tussen de lugs. Dit zijn de “pootjes” waar je de band tussen monteert.
Dit is dus ook de bandbreedte. Meestal tussen de 18 en 24 mm.
Lug to lug is de afstand tussen de bovenste en onderste lug.
Dikte. Is de dikte van het horloge.
Dit zijn de meeste maten die je gaat tegenkomen. Je kan beginnen met de maten van je huidige horloges op te zoeken op internet zodat je vergelijkingen kunt maken met eventueel nieuw te kopen horloges.