Nieuw horloge loopt na 1 dag opeens veel te snel

Beste leden,

Vraagje, hoop dat iemand me kan helpen.

Ik ben sinds afgelopen maandag in het bezit van een Citizen NB1050-59E die ik vanuit Japan geïmporteerd heb.

2 dagen heeft ie perfect nauwkeurig gelopen. Echter sinds vanochtend lijkt ie opeens helemaal de kluts kwijt te zijn, en loopt ie flink vooruit. Ongeveer zo een 5 minuten per uur!:unamused:

Aangezien het nogal lastig is om even terug te gaan met het horloge, vroeg ik me af of iemand wellicht weet of dit een easy fix is?

Durf hem zelf niet uit elkaar te halen en heb daar ook het gereedschap niet voor.

Nu las ik op internet dat het wellicht gedemagniseerd zou kunnen zijn (zou niet weten waardoor)

Maar heeft iemand anders wellicht nog een tip voor een goede horlogemaker in de buurt van Utrecht?

Weer zo snel niet hoe ik dit nu op kan lossen. Baal wel een beetje… :no_mouth:

12 likes

hij is gemagnetiseerd en moet gedemagnetiseerd worden…Ron Sonders in Leusden

14 likes

Dank voor je tip. Is het wellicht ook makkelijk zelf te doen met zo een blauw demagnetiseer apparaatje van Amazon?

7 likes

ja, of ali xpress, misschien is iemand van HF in de buurt met zo’n ding?

1 like

Anders EM watch service in Nieuwegein. Warm aanbevolen.

2 likes

Bijna overal is wel iemand te vinden met zo’n ding zou je zeggen. Als die in de buurt van Rotterdam woont mag TS mij ook een berichtje sturen :ok_hand:

Word gewaardeerd, maar ligt helaas niet helemaal op de route.
Ik heb net zelf voor 10 euro zo een apparaatje gekocht. Word morgen geleverd, ik ben benieuwd.

In elk geval bedankt allen.

8 likes

Kijk ff een paar youtube filmpjes erover. Tis niet moeilijk maar het helpt te zien wat anderen ermee oden.

1 like

https://youtu.be/p1mw-BXfiLo?si=RGa4AoKD6nLoduI6 deze even kijken, hier wordt ook uitgelegd waar je voor moet opletten en hoe het beste te gebruiken.

6 likes

Wellicht is er vannacht een vliegende schotel vlak over je huis gevlogen.

2 likes

Horloge toevallig op een inductie kookplaat gelegd? Of te dicht bij speakers gehad? Hij is iig gemagnetiseerd

1 like

Probleem opgelost. Bleek inderdaad gemagnetiseerd.
Oplossing…

Dank voor de tips!

15 likes

Heb er ook eentje, maar dan het Zwitserse origineel van Etic. Werking zal niet veel verschillen. Ook een (zelf) vers geserviced vintage horloge hier onlangs, dronkemanslijntjes op de Weishi alle kanten op. Ik denk - dat kan niet aan mij liggen. Etic to the rescue! Of tja, je Ali-ding werkt ook. :wink:

3 likes

Het is me echter nog steeds een raadsel hoe die gemagnetiseerd kon zijn.

Ben zover ik weet niet in contact gekomen met een sterke magneet in die paar dagen dat ik het horloge pas heb.

Ach ja… heb nu het apparaatje.
Mijn andere horloges hebben waarschijnlijk betere anti magnetic waardes.

1 like

Glazen bodem gaat nooit helpen… :wink: …magnetisme is op meer plaatsen dan je denkt. Gebeurt ook vaak met horloges die net uit het buitenland opgestuurd zijn; ergens onderweg gaat het dan toch mis. Anyway, je hebt een super-handig tooltje in huis nu. :ok_hand:

3 likes

Ooit getest met de magneto meter app, dat veld stelt niks voor.

Die zijn link, flinke permanent magneet. Magneet sluiting van kastjes ook niet uitvlakken…

N.B. Alleen permanent magneten kunnen een horloge van slag brengen.

1 like

De magneten van draadloosoplaadbare telefoon hoesjes kunnen dit misschien?

Duidelijk gevalletje van Jetlag.

Ja al zijn die magneten niet overdreven sterk. En horloges zijn wel enigszins anti magnetisch.

De magnetron werkte ook niet kwam ik ooit achter. Kleinzoon vond het nodig dat te proberen. Gelukkig Chinees horloge.

1 like