Nieuw horloge? Speedmaster Sapphire? Advies graag!

Er zijn “fondsen vrijgekomen” en ik heb besloten deze niet op de spaarrekening te storten maar een nieuw horloge aan te schaffen: jullie ervaring & advies is dan ook welkom!

Mijn budget is max. 3500,- ; (dat is voor mij het grootste horlogebudget ooit. :hushed:)

Allereerst mijn huidige -sterk uitgedunde- “collectie”:

(Speedmaster triple date: lieveling & daily driver/ Seamaster de Ville: bij gelegenheden / SKX009: vakantie & strand )

Deze 3 zijn blijvertjes wat mij betreft!

Eisen nieuwe horloge:

• Nieuw & ongedragen
  • breedte 40-42mm
  • Stalen band
  • Chronograph
  • Automaat of handopwinder.
  • All rounder voor zowel prive als op kantoor.
  • Geen Fliegers; duiker niet uitgesloten in chrono!

En met deze wensenlijst beste horlogevrienden kom ik op een horloge keuze die misschien niet veel horloge liefhebbers kennen :face_with_hand_over_mouth:

• de Omega Speedmaster Professional Moonwatch (jaja wat een verrassing! :flushed:)

Mijn voorkeur is de Sapphire Sandwich variant met zicht achterzijde oftewel caliber 1863.
(Model: 311.30.42.30.01.006)

Ik ben vrij panisch voor krasjes; verder zie ik het niet zitten een horloge van 3K te poetsen met vloeibare shampoo.

De Tripe date Speedy is overduidelijk een broertje van de Professional en ze lijken dus wel veel op elkaar. Vandaar dat het plan is om de Proffessional op staal te dragen.

Ik voorzie de ideale combinatie omdat ik de Professional makkelijker af en toe kan dragen dan de Triple Date (dag/datum en 24h aanduiding goedzetten is even wat werk als je het horloge dagen laat liggen)

Tegelijkertijd ben ik bang dat de broertjes veel teveel op elkaar lijken; ze zijn nu eenmaal directe familie?? :roll_eyes:

Vragenuurtje:

1. Is NOG een Speedy naast de Triple Date niet wat saai / overbodig?
  2. Is de Speedy Sapphire variant v.w.b. restwaarde een slechtere aankoop dan de hesalite versie op de langere termijn?
  3. Wat is jullie ervaring v.w.b. het aanschaffen van een dergelijk horloge via een grijze dealer via Chrono24 in de EU? (ben een tikje angstig om zomaar 3,5K over te maken ondanks Trusted Checkout?)
  4. Hebben jullie nog alternatieven in deze prijsklasse of lager die het overwegen waard zijn met bovenstaande eisen in acht genomen?

Het due diligence traject v.w.b. aanschaf van dit horloge loopt al enige tijd en feedback/suggesties zijn dan ook welkom! :stuck_out_tongue:

3 likes

Neeeee, geen twee speedy’s met een collectie van 4 stuks.
Dan zou ik de Triple date weg doen & daar wat anders voor opzoeken.

13 likes

Eens met Erik

2 likes

:point_up: dat.

Ik vind ze zo verschillend dat ze opzich wel naast elkaar in een collectie kunnen. Maar ze zitten wel bij elkaar in het vaarwater. Heb je een Seamaster bijvoorbeeld al overwogen?

6 likes

Eens met Logie

2 likes

Nog even als toelichting: ik heb de Triple Date 2e hands gekocht en laten servicen door Omega.
Daarvoor heb ik destijds 1 nier verkocht maar ik ben gewoon dol op die Triple Date en alle wijzertjes en dingetjes! :heart_eyes:

…verkopen is echt geen optie! :flushed:

2 likes

Omega Speedmaster Professional Moonwatch. Manual wind, Hesalite glass, Non-display back.
I rest my case.:sunglasses:

8 likes

Ja.

Maar ook als die er niet naast ligt :joy: Waarom zo inspiratieloos?

Wil je dan niet een chrono met iets meer flair? Iedereen en zijn oma heeft een Speedy.

Ik ben niet van de chrono’s, maar als het dan toch een moderne moet worden kies ik deze, passend bij je budget (of net 200-300 erboven).

20 likes

Sapphire Sandwich is mijn absolute favoriet. Geen gezeik met krasjes op je plexi en een mooi zicht op het gedecoreerde uurwerk. De meerprijs van 800 euro tov de hesalite meer dan waard.

Maar bovenstaande Ball heeft mij in meer dan positieve zin verbaasd. Wat een kwaliteit en wat een uitstraling! Voor als je een keertje niet de gebaande paden wil bewandelen…

5 likes

Misschien de tudor Bb heritage chrono eens bekijken? Valt in je prijsklasse en is weer heeeel anders dan een soeedmaster.

1 like

Gadver, een chrono met een snowflake hand

Geen speedy! Je hebt al een soortgelijk model…
Toch een Omega, speedy en chrono?

Omega Broad Arrow met wit/blauwe wijzerplaat.

Ook mooi op leder

7 likes

Ik kan em nog niet vinden in deze kleurstelling maar WAT een suggestie!
Heb je ‘toevallig’ het exacte typenummer? :open_mouth:

2 likes

Want dat is geen speedy :wink: ?

2 likes

Dat beweer ik niet, het heeft echter wel een heel ander uiterlijk naar mijn idee en zou er prima naast kunnen in de verzameling.

Was het woordje Speedy vergeten.

2 likes

A41310.

Ik zat iets verkeerd met de prijs.

3999, ongedragen en uit Duitsland. Kun je later die Breitling mesh er nog eens bij scoren.

Oh en 38mm. Maar dat is toch veel stijlvoller, dus alleen maar win :smile: :sunglasses:

3 likes

Eens met Prof_Hoax

1 like

Mooie suggestie en deze is inderdaad voorbij gekomen!
Maar onder de streep vind ik het orgineel dan toch klassieker… :roll_eyes:

1 like

Ik heb best wat acryl in huis, en als je er niet mee gaat verbouwen krijg je niet zo heel snel krasjes hoor.

Met één keer per jaar poetsen kom je een heel eind. De auto wassen duurt 10 keer zo lang. Er zijn mensen die glaasjes van horloges van een halve ton poetsen, dat maakt toch niet uit?

1.Die tripple date en de moonwatch zou ik niet samen in een kleine collectie houden, maar ach er zijn ook mensen met 10 submariners. Het kán wel. De meesten zullen het je afraden, maar ik snap het wel. Een vriend van me had 2 Triumph Bonnevilles, één met clip ons een één met hoger stuur. Als dat je ding is gewoon doen! Ik zou alleen de Moonwatch op leder dragen en de 3d op staal.

1. Die verschillen zijn m.i. te verwaarlozen. Koop hem wel grijs als je rekening houdt met eventueel tijdelijk bezit.

2. Zoek even naar grijze dealers met goede feedback (hier bv), of ze nou op C24 staan of niet.

3. Zomaar een gooi, maar er is zo veel meer: Damasko met in house kaliber, Vintage chronograaf (heel veel keus), vintage Rolex Oyster Perpetual, Grand Seiko, Omega Seamaster 300m Watchco (keidure Franken :grin:), doorsparen voor een Tudor Submariner (maar dat is wel een paar weken geen bier!).

(en nu pas de posts voor mij gelezen hebbende:)

In de richting van die Breitling Transocean: go vintage! Niet verkeerd hoor, en als je goed rondkijkt vind je er wel een met budget over voor een service. En nog mooi acryl ook!

2 likes