Nieuw horlogemerk

Welke suggestie’s hebben jullie om een nieuw horlogemerk in de markt te zetten? Ben vorige week firma’s in Duitsland en Zwitserland gaan bezoeken.Het mogelijk om een horloge te bouwen dat kwalitatief kan concureren met bv I.W.C. of Jaeger Le Coultre, alleen wat is aantrekkelijk om te bouwen?

Kwalitatief zijn er genoeg merken die te vergelijken zijn met IWC en JLC. Maar kijk ook eens naar het imago. Dat neem je ff niet over van IWC of JLC
En als je hier moet vragen wat aantrekkelijk is om te bouwen, dan snap je het volgens mij ook niet helemaal.

Snap de vraag niet echt…Wat is aantrekkelijk om te bouwen?

wat is mooier een blondine of een brunette ?

Je naam geeft aan dat je verstand hebt van horloges denk ik zo. Maak zoiets als Bethune voor een prijs die daar een factor van is. Ik denk dat je dan een leuk marksegment kunt veroveren. Maar goed, het geld dat je kunt besparen op de fabricage zul je echt in je promotie moeten stoppen.

Je ziet de laatste tijd meer van dit soort projecten, neem Steiner maar. Goed horloge, prachtige materialen, mooi design en toch als je de horloge liefhebber het vraagt is hij toch bang voor de restwaarde.

Nou ik ben benieuwd waar je mee komt als het zover is.

Zo moeilijk is dat allemaal niet. Veel merken kopen kasten in of maken ze zelf. ETA uurwerkjes inkopen, wat veranderingen aanbrengen, je eigen “kalibernaam” erop plakken (verzin een leuke code), mooi afwerken en ziet er gelijk uit als topmerk. Een gyrotourbillon is natuurlijk een ander verhaal. Ik denk dat er wel vraag is naar goedkope tourbillons, die beter afgewerkt zijn dan die Chinese. Denk dat er wel wat lui zijn die dat voor 3-5 duizend euro willen hebben, maar het mag er niet uitzien als plakrommel. Neem nu FC Heartbeat is gewoon super.
Het is wel moeilijk om een goed imago op te bouwen, het moet duur ogen en toch goedkoop zijn= lastig.

Mijn vraag is of je zowel kwalitatief èn qua prijs met IWC en JLC wilt concureren? En hoeveel miljoen budget heb je voor de bouw maar vooral marketing? Want alleen op kwaliteit worden horloges niet verkocht, er moet ook een bepaalde gevoelsmatige rede zijn een horloge te kopen.

Ben het met Henrik eens. Het zou gemakkelijker zijn als je al een achtergrond in de horloge-industrie hebt. Een voorbeeld is de horlogekastenfabriek Ickler die met zijn eigen merk Limes is gekomen. De meeste van de nieuwe kwaliteitsmerken zijn zo op de één of andere manier uit iets anders ontstaan. Jörg Schauer had zijn sporen als horlogemaker ook al verdiend voor hij Stowa “overnam”…

Helemaal uit het niets beginnen is een extreem moeilijk verhaal, lijkt me…