Nieuw in de collectie: Speedmaster 105.003-64

Ik heb een zwak voor de Pre-Moon Speedmasters. Dat wil zeggen, de Speedmasters tot en met 1969, waarvan de achterkant nog geen verwijzing te zien geeft aan de maanlanding in 1969.
Helemaal spannend word het natuurlijk met de Pre-Pro Speedmasters. Dit zijn de modellen van de Speedmasters zonder de toevoeging “Professional” op de wijzerplaat.
Alle Pre-Pro Speedmasters hebben nog het sublieme Omega caliber 321.

Ik had al een 105.003-65 model in mijn bezit, maar aangezien mijn geboortejaar 1964 is, zou het natuurlijk helemaal mooi zijn om er ook eentje uit dat jaar te bezitten.
Uiteindelijk heb ik er eentje gevonden. Gekocht via die ANDERE tweedehands horlogewinkel uit Maastricht, Brocantique. Ik heb de laatste tijd nogal wat horloges verkocht, en zodoende was mijn oorlogspotje rijkelijk gevuld. En rijkelijk gevulde potjes heb je tegenwoordig nodig bij de Pre-Pro Speedmasters. Al moet ik zeggen dat de prijs toch redelijk was, zeker voor een volledig origineel en gaaf exemplaar met originele #1035 stalen band.

Er zijn 3 generaties Pre-Pro Speedmasters, en de 105.003 serie maakt deel uit van de derde generatie.
De Pre-Pro’s wijken nogal af van de latere Speedmaster (Professionals)
De belangrijkste verschillen zijn:

  • Het gebruikte caliber is een Omega cal.321
  • Achterkant laat alleen de Hyppocampus zien, de achterkant van de 105.003’s zijn in twee treden afgeschuind.
  • Geen vermelding van het woord “Professional” op de wijzerplaat.
  • Opgelegd metalen Omega logo op de wijzerplaat.
  • De kast is iets kleiner in diameter
  • De kast is volledig symmetrisch, er is nog geen kroonbescherming
  • De “lugs” zijn recht, en niet gedraaid.
  • De chrono sekondenwijzer is peervormig aan het korte uiteinde
  • De wijzerplaat heeft opdruk " T Swiss Made T", om aan te geven dat Tritium gebruikt werd als lichtgevend materiaal.
  • De middensectie van de wijzerplaat is iets verheven.

De stalen band met nummer 1035 is een zeer gewild object geworden. Deze banden zijn weliswaar niet erg comfortabel (zeker niet naar moderne maatstaven), maar ze horen er natuurlijk wel bij om het geheel zo origineel mogelijk te laten. Ze hebben elastische links die wel weer bijdragen aan een prettig draagcomfort. Verder is de band micro verstelbaar in de gesp.

De Speedmaster is een van de echte klassiekers onder de horloges, en na al die jaren hebben ze nog niets aan schoonheid ingeleverd. Sterker nog… Ik vind de oude modellen eigenlijk nog mooier dan de moderne.

Binnenkort nog meer Speedmaster nieuws…

Gr,
Hans Mennink

Opnieuw leuk:)… ik ben brutaal :stuck_out_tongue: Wat moet zoiets nou kosten?

Foei Raymond, naar prijzen en leeftijden vraagt men niet :wink:

Maar om toch een indicatie te geven, reken op zo’n 2500 euro voor een gaaf exemplaar met bijbehorende stalen band. Dit is op dit moment een gemm. prijs waar ik ze voor verkocht zie worden. Echter, de Pre-pro’s worden alleen maar meer waard, en zeker nu in de aanloop naar het 50 jarig bestaan van de Speedmasters in 2007.

gr,
Hans Mennink

In iedergeval bedankt voor de informatie… Was toch wel benieuwd omdat ik een speedy een heel mooi horloge vind… en ik er ook wel 1 zou willen hebben met Geschiedenis…

Ha Joris, Je hebt hem inmiddels ontvangen???
Van harte…
Kunnen we al foto’s zien zien?

gr,
Hans Mennink

Nivelacuso Schreef:

nu in de aanloop naar het 50 jarig bestaan van de
Speedmasters in 2007.

Dat zal vast wel weer een limited worden:P

Mooie aanwinst Hans, echt prachtig!

mooie klok, en ik heb weer het 1 en ander opgestoken , al vraag ik me af of dat handig is… :smiley:

Links op de foto een leeftijd genootje, ik draag het horloge wel met een modernere (omega) band, op maat gevijld.
Prachtig Hans!

Prachtig Hans!

Geweldig mooi horloge.

Bram

Heel mooi Hans! Naar mijn mening een van de meest interessante en mooiste Omega’s en (gelukkig) nog met een echt Omega-uurwerk.
Heel veel plezier ervan.

Niels

Poeh, poeh Hans. Dat spaarpotje moet nu toch wel ver leeg zijn met de aanschaf van 2 historische Omega’s

Ik weet nog wel een manier om je potje weer een beetje voller te maken :wink:

Vind die oude versies heel mooi, maar heb er tot nu toe te weinig kijk op.
Het schijnt dat er veel kaf onder het koren zit. (Vooral als er omega op staat !) Dus het risico is groot, wanneer je geen kenner bent.

Aan het horloge en de specificaties te zien, ben je niet over een nacht ijs gegaan. (tu) MOOI !

Hoi Leen,
Ik gebruik voor mijn 105.003-65 de stalen band van een moderne Dynamic date-only. Is ook 19mm, en heeft als groot voordeel solid end links.
Er is nu een tweede Dynamic date-only onderweg, NOS, ook met stalen band. Zeer waarschijnlijk gaat die band om deze 105.003-64.

Over banden gesproken… Ik was erg onder de indruk van de millanaisse (??) band van je Seamaster. Wat een prachtcombinatie is dat. Kun je me het referentienummer van die band geven? Het zal een hele zoektocht worden, maar mocht ik er eentje tegenkomen dan hap ik meteen toe.

Gr,
Hans Mennink

Heel mooi horloge Hans, een echte klassieker, geweldig mooi uurwerk natuurlijk ook (tu)

Wellicht een heel erg domme vraag, maar wat is dat voor piefje aan het kompas boven het balanswiel??:

Groet,

Hele goede vraag, Paul.
Ik heb er nog eens naar gekeken, en mijn eerste gedachte was dat het bij een Breguet spiraal hoort. Maar mijn andere 321’s hebben dit niet zo duidelijk.

Als ik met mijn loupje kijk, zie ik een soort wigje waartussen het uiteinde van toch de breguet spiraal loopt. Vanuit dit wigje loopt het uiteinde van de breguet spiraal naar het stelschroefje. Maar zo’n lang uiteinde van het wigje heb ik nog niet eerder gezien. Misschien heeft het ermee te maken dat het uurwerk nog een volledige service beurt heeft gehad voor ik hem kreeg?

gr,
Hans Mennink
gr,
Hans Mennink

band refnr 1247/237. maar, Hans bereid je erop voor dat je waarschijnlijk ook een verlengstukje moet hebben, de band is standaard vrij kort.

Hans, Proficiat met deze fraaie aanwinst

Zoeken valt wel mee, de prijs alleen niet zo: http://www.watchco.com.au/omega_bracelet_real_one.htm

Prachtig Hans, wanneer open je je Omega-museum :smiley:

Ruud

Prachtig horloge Hans, en nog in mooie staat. Heb van deze modellen , in mijn beginjaren er veel van gemaakt.

Dat " piefje" zoals jij dat noemt is één van de twee stiften van de regelsleutel en heeft als doel, dat bij zware stoten, de spiraal niet over de stiften kan komen te zitten. Is origineel. Is een verbetering die men aangebracht heeft na een paar jaar in gebruik zijn van dit model. Deze oplossing was makkelijker te verwezenlijken dat een andere spiraal.

Bedankt voor de uitleg Freddy, ik dacht al dat het er niet thuishoorde of zo… Ik zal mijn andere 321’s eens nader bekijken…

gr,
Hans Mennink