Nieuw klokje stopt na 10 weken

Mijn Meistersinger draaide keurig en vertraagde van de ene op de andere dag met een paar uur per etmaal… weggebracht en afwachten maar :slightly_frowning_face:
Het was bloedheet, dus zal de olie toch niet te dik zijn? Ik heb wel het idee dat de juwelier het klokje lang in de etalage heeft gehad,

zou je toch verwachten dat de olie dan dunner wordt?

2 likes

Precies - wonderlijk. Ik wacht maar (on)geduldig af…

Gemagnetiseerd geraakt?

Het is in ieder geval garantie lijkt me. Als de juwelier het horloge te lang in de etalage heeft gehad, zou het mijns inziens een beurt moeten krijgen voordat het aan je geleverd wordt.

Dan zou het horloge te snel lopen denk ik.

1 like

Oei - daar heb ik geen ervaring mee. Welk normaal gebruik zou dat kunnen veroorzaken?

Ik maak me ook geen zorgen over de kosten. Maar je deze juwelier heeft nu niet een bepaald een omzet waar een specifiek model snel wordt verkocht en aangevuld. Ik geloof niet dat er aan gedacht wordt om ieder klokje eerst te sevicen. Zou wel bijzonder netjes zijn, inderdaad.

1 like

Dat is niet het geval. Zoals @Stefanmol al zei, gaat het dan te snel lopen. De oorzaak is dat de veer gemagnetiseerd wordt doordat het horloge zich in een te sterk magneetveld bevindt. De oorzaak kan een speaker zijn, een neodymium bordmagneet, noem maar op. Gedeelten van de (spiraalvormige) veer ‘kleven’ dan aan elkaar, waardoor deze effectief korter wordt en het uurwerk dus sneller gaat lopen. Je kunt een veer niet ‘verlengen’ met een magneetveld, dus trager lopen daardoor kan niet.

1 like

Z[quote=“dialstatic, post:9, topic:164786, full:true”]

Dat is niet het geval. Zoals @Stefanmol al zei, gaat het dan te snel lopen. De oorzaak is dat de veer gemagnetiseerd wordt doordat het horloge zich in een te sterk magneetveld bevindt. De oorzaak kan een speaker zijn, een neodymium bordmagneet, noem maar op. Gedeelten van de (spiraalvormige) veer ‘kleven’ dan aan elkaar, waardoor deze effectief korter wordt en het uurwerk dus sneller gaat lopen. Je kunt een veer niet ‘verlengen’ met een magneetveld, dus trager lopen daardoor kan niet.
[/quote]

Bedankt voor je toelichting. Oke, dat kan ik dus volgen; Ik hoop de juiste oorzaak nog te vernemen…