Hallo iedereen ,
Ik ben Bert , 60 jaar uit Amsterdam .
Bij toeval ben ik op dit forum gekomen en krijg zin in een leuke aanschaf .
Normaal ben ik een diver drager maar twijfel of ik daar mee doorga .
Wat is wijsheid , een mooie vintage of 1 die wat jaartjes oud is en een service gehad heeft ?
Ik heb wat leuke klokjes gezien maar wacht nog even .
Voorlopig heb ik wat lees voer .
Groet iedereen , Bert
Direkt uitloggen en niet meer terugkomen…
Besluit je anders dan hartelijk welkom
Een uitstekend advies! Deze hobby is nogal verslavend en bij veel forumleden (inclusief ondergetekende) houdt de honger naar nog één horloge nooit op.
Maar m.b.t. de overweging om een vintage aan te schaffen; ik ga hier, ter leering ende vermaeck, even een stukje knippen en plakken uit een preek die ik eerder hield, hier op HF.
Vintage is nogal een verhaal apart. Ja, het ziet er cool uit en ‘heeft een ziel’, ‘historie’, etc… Maar er zitten ’n hoop haken en ogen aan. Ontbreekt bijvoorbeeld de onderhoudshistorie, houd er dan maar serieus rekening mee dat je horloge binnen afzienbare tijd onderhoud en/of reparaties nodig gaat hebben. En dit kan behoorlijk kostbaar zijn en zelfs meer kosten dan de aanschafprijs van je horloge. Zonder verstand van zaken is de kans zeer reëel dat je een kat in de zak koopt. Dit geldt misschien nog wel meer voor gewilde en exclusieve merken, zoals Tudor of Omega. Denk aan slecht onderhoud of defecten. Maar ook bijvoorbeeld niet originele onderdelen, waardoor het horloge veel minder waard blijkt te zijn. En het kan ook nog zo zijn dat onderdelen heel lastig of niet meer te vinden zijn.
Dus weet dus waar je aan begint. Sowieso moet je rekening houden met regelmatig terugkerende onderhoudskosten en af en toe een reparatie. Alle onderdelen van een vintage horloge zijn immers oud. Maar, wil je gewoon jarenlang probleemloos horlogeplezier, koop dan een nieuwe. Ben je zelf handig met horloge-onderhoud of maken eventuele extra kosten je niet uit, dan kun je op zoek gaan naar een leuk vintage exemplaar. Ik zou zelf in dit geval van een forumlid of een gerenommeerde professionele aanbieder zien te kopen.
Nou ja, dit is hoe ik het zie, in ieder geval. Veel plezier en succes met het vinden van jouw ideale horloge!
Mijn beste,
Bert van harte welkom binnen de contouren van dit energieke HorlogeForum!!
Orologio Signaturis Temporis
Hoi Boetje ,
Helemaal waar , maar ik heb iets ervaring ….
Niet met merk horloges maar ik heb me mee laten slepen in de rep wereld .
Niet perse fout , ik weet nu wat ik mooi vind en kan nu een opgegeven maat goed inschatten .
Ik heb er nog 5 en die gaan in verkoop .
Via het rhf forum heb ik een goede horlogemaker die gen. als rep doet .
Ik denk dat ik voor een gewone date ga met een Gen . 28XX uurwerk .
Gr . Bert
Welkom op HF en veel leesplezier hier!
Veel plezier met een mooi horloge uitzoeken, gaat lukken😀.
Het had voor mij net zo goed chinees kunnen zijn want ik snap er niks van
Oh dat geeft niet maar zelfs dan snap ik het niet
Welkom👍
Welkom
Als jij met “rep” replica’s bedoelt zou ik als jou was hier er niet meer over reppen. Tenzij je meteen een ban for life wilt hebben.
Zo niet, welkom.
ⓌⒺⓁⓀⓄⓂ Bert!
Welkom Bert !
Begrijp het ook niet helemaal. Maar je kent dus een goede horlogemaker, blijkbaar en uit je laatste zin maak ik op dat je op zoek gaat naar een horloge met een ETA-uurwerk. Succes in ieder geval met je zoektocht!
Van harte welkom op HF Bert
Welkom op het forum Bert!
Veel plezier
Van harte welkom hier!
Wat is wijsheid ?
Ik zeg : ren weg nu het nog kan.
Hier rond hangen gaat je veel geld en tijd kosten.
Desalniettemin, welkom hier.