Hallo allemaal,
Na een dik jaartje hier rond te neuzen en gewoon te lezen, toch maar eens besloten een account aan te maken. Noem het gerust stap zoveel in de aanvaarding van deze vreselijke ziekte horlogeritis.
Ik ben nog maar een jaar of 4 into de hobby. Het is dus tot nu toe vooral een verhaal van mijn eigen stijl ontdekken en zoeken naar wat mij aanspreekt en wat niet. Ik denk dat jullie het wel herkennen wanneer ik zeg dat “verliefd” worden op een horloge gemakkelijk is maar het zoeken naar de echte “blijvers” een lange (maar leuke) tocht is.
In ieder geval, hieronder even mijn zeer bescheiden collectie. Groeit met 1 horloge per jaar. Al ben ik tot de conclusie aan het komen dat ik meer kan genieten van 1 à 2 horloges die me echt liggen dan van een volledig gevulde box en dan iedere dag afwisselen. Ik denk dat ik gewoon lui ben op dat vlak.
- Hamilton Pilot day date: mijn eerste aankoop. Ging de AD binnen om een khaki field te passen maar deze was net binnen en was een absolute impulsaankoop. Ik heb hem ondertussen 2 jaar lang als daily gedragen en enorm veel plezier aan gehad, al rust hij nu vooral in de box en is hij opgevolgd door de Yema.
- Dan Henry 1964: mijn 2de aankoop. Gekocht als afwisseling voor de Hamilton, iets voor in het weekend of om op stap te gaan. Quartz, gemakkelijk, speels, nja deze mag voorlopig nog even blijven.
- Yema Pilot flygraf: Mijn nieuwe daily, momenteel ook al 2 jaar bijna nonstop om de pols. Origineel bandje is helemaal doorgesleten dus sinds kort een nieuwe mooie barton strap erop. Prachtig ding, redelijk “gewoon” maar met voldoende extra details zoals de dial textuur die het interessant maken in mijn ogen. De bezel is redelijk goed ingeleefd qua krasjes, stoort me nu een pak minder dan die eerste paar krassen op de gloednieuwe bezel indertijd. Het is dan ook echt een gebruiksvoorwerp dat ik iedere dag om de pols heb.
- Vintage Cup: Ik weet bijzonder weinig over dit horloge, het is een handopwinder die ik van mijn grootvader geërfd heb. Heeft jaren stil gelegen en dus dringend een service nodig. Deze wordt zelden gedragen maar blijft uiteraard permanent in de collectie.
Zo … en nu? Wat brengt de toekomst? Het horlogekistje heeft nog wel wat extra plaats … maar gezien ik het echt fijn vind om hetzelfde horloge dag in dag uit om de pols te hebben (ik weet het, ik ben die ene rare die gerust een One-watch-collection kan hebben), denk ik dat er vooral gewisseld gaat worden ipv aangevuld. Momenteel ben ik zowat alle youtubevideos en forumposts aan het verorberen van de OP 34 silver en Black Bay 36 silver. Deze spreken me enorm aan als mooi weekendhorlorge. Sportief maar redelijk stijlvol. De Yema blijft mijn daily al zou een Explorer daar op termijn verandering in kunnen brengen. De Cartier Tank heeft ook een vreemde aantrekkingskracht eerlijk gezegd … Lijkt me als meer dressy optie een mooie aanvulling op de andere 2. Wat denken jullie, strak plan of ben ik niet goed snik?