Welkom op HF, en veel plezier hier!
Welkom
Van harte welkom
Pieter.
Welkom hier!!!
Zwitserleven is óók leuk
Welkom hier!
Welkom op dit leuke forum!, en veel plezier hier gewenst.
Welkom !
Ha! Overduidelijk een broertje uit dezelfde stal. Die van mij is de 5M43-0B90 / 0C78 uit 1996.Werkt die van jou nog? Ik heb 'm onlangs voorzien van een standaard zilver-oxide 371-batterijtje (wel een hoop gepiel met het messing contactplaatje van de oorspronkelijke Li-Ion capacitor!) en de rotor eruit zodat ie niet meer kan opladen. Nu ben ik benieuwd hoe lang die batterij mee gaat. Volgens de specificaties van Seiko trekt ie minder stroom dan een moderne Ronda 705 die 5 jaar doet met net zo’n batterij! Als het werkt dan minder storingen/downtijd dan voorheen
Welkom galf, veel plezier hier op het forum
Welkom en veel plezier op dit forum!
Dit is een 5M43-0C00 van februari 1999.
Ik heb het horloge dag en nacht gedragen totdat het in 2006 of 2007 geen lading meer wilde vasthouden nadat het een nacht op het nachtkastje had doorgebracht.
Het horloge is in een la beland totdat ik in 2012 hernieuwde interesse in horloges kreeg. Bij de plaatselijke juwelier een nieuwe capacitor laten plaatsen en sindsdien loopt hij weer perfect.
Draag je 'm regelmatig? Anders gaat die cap ook weer snel kapot. Het schijnt dat je ze ook draadloos kan opladen met een tandenborstel- of telefoonlader o.i.d. Maar inmiddels is mijn exemplaar nu “gewoon” quartz. Wel even wennen zonder knarsende rotor maar 2 à 3 s/m plus is toch wel strak. Seiko had tussendoor 4x de cap gratis vervangen (om imago-schade te voorkomen denk ik) maar nadat de laatste binnen de kortste keren ook weer de geest gaf hield ik het Kinetic-principe voor gezien en mislukt.
Als ik mijn eigen plaatjes bekijk is het opvallend hoeveel overeenkomsten er zijn tussen de SARB- en de Kinetic wijzerplaat en indexring, en dat terwijl er zo’n 15 jaar zit tussen de release-datums. De afmetingen vind ik ook perfect, hij heeft er niet voor niets zoveel uur op zitten en na 10 jaar in de kast te hebben gelegen gaat ie weer wat tegemoet
- hernieuwde belangstelling voor goed ontworpen quartz -
Welkom Theo.
Welkom.
Af en toe, ik gebruik de Imageo methode om alle kinetics opgeladen te houden.
Over die rotor wordt inderdaad wel eens geklaagd, maar mij stoort het niet. Overigens zie je bepaalde design elementen steeds terugkomen, niks mis mee. Ik ben na de 5M43 op onderstaande standaard quartz overgestapt.
O, die lawaaiige rotor vond ik juist wel wat hebben, nu is ie doodstil. Die quartz lijkt qua ontwerp idd als 2 druppels op de Kinetic, maar hij lijkt wel platter te zijn, of is dat gezichtsbedrog?
Welkom en veel plezier op HF!!
Welkom op het forum!
Seiko’s en Orient’s (automaten), daar zul je je niet snel een buil aan vallen.
Nog een plaatje, dit is naast mijn SARB035 mijn andere topper, de Orient Star Classic (typenummer even niet paraat). Het metalen bandje is hier vervangen door een donkerblauwe Hirsch Modena en dat is een supercombo.
Deze heeft 2 minpunten: het kristal is van mineraalglas en dat is inmiddels helaas te zien en krassen zijn door de bolle en uitstekende vorm praktisch onvermijdbaar. Ten tweede hadden ze van mij de minuten- en sekondenwijzers een tikkie langer mogen maken.
Plus: waanzinnig mooie blauwing van de wijzers, drilled lugs, hack, handopwinding maar dagelijkse afwijking is zo beperkt dat dat bijna niet gebruikt wordt, met 38,5 mm voor mij ideaal qua afmeting. De reserve-aanduiding is ook fraai en is in werkelijkheid zo’n 46 uur.