Nieuw lid via Google, zocht "H. Kiek Amsterdam"

Naar aanleiding van een zoektocht op Google kwam ik op uw horlogeforum uit.
In deze zoektocht zocht ik naar meer informatie met betrekking tot een naam op een zilveren zakhorloge ( H. Kiek en & ZN ancre 21 Leidsche straat ).

Bij mij vroeger in huis zat mijn vader vaak horloges te maken, het is daarom dat ik het met de paplepel ingegeven heb gekregen. Later maakte mijn vader meer klokken dan horloges.

Het kon dan ook niet anders dan dat ik die interesse van hem overgekregen heb, en zo’n 40 jaar geleden haalde ik dan ook mijn eerste klok uit elkaar.
Sinds 1998 ben ik beroepsmatig klokkenmaker, waarbij ik de luxe heb om voor uitsluitend mechanische klokken te kunnen kiezen.

Naast mijn beroep als klokkenmaker heb ik als hobby horloges, zolang ze ook maar mechanisch zijn. Het repareren is voor mij de lol van het horloge, en daarbij mag u denken aan zakhorloges en polshorloges.


De buitenkant van het horloge vind ik daarom minder belangrijk, vandaar dat veel van mijn horloges niet eens te dragen zijn.
Soms kom ik gelukkig ook een mooi draagbaar horloge tegen, en dat koop ik dan ook graag.

Mijn laatste aankoop is deze

deze Zodiac SST 36000. Een Highbeat horloge met een frequentie van 36000 beats per seconde, dat wil zeggen dat de secondewijzer tikt met een snelheid van 10 tikken per seconde.

Nou dat was het dan voorlopig, ik hoop nog veel te leren op het Horlogeforum.

Tijdwijzer

1 like

Hoi Tijdwijzer,

Van harte welkom op dit prachtige forum, ik denk dat je hier heel wat van je gading kwijt kunt en zal kunnen vinden!
Ik wens je veel plezier en ben benieuwd of je nog meer van deze prachtige foto’s gaat plaatsen.

mvg, Frans

Welkom! En misschien kunnen we ook nog wel eens gebruik maken van je vakmanschap: adviezen zijn hier altijd van harte welkom. (Samen met veeeeel foto’s van horloges)

Menno

Welkom! Als gezegd maak je ons nieuwsgierig naar de rest van je verzameling!

Van harte welkom! Indrukwekkende entree, ik weet niet of het dezelfde firma is, maar hier is meer info betreffende Kiek:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,110520,115754#msg-115754

Ik hoop dat je het hier naar je zin zult hebben en dat je ons verblijd met af en toe misschien wel een fotoreportage van een reparatie?

Mijn beste,

Van harte welkom Tijdwijzer.
Ik wens je hierbij een aangenaam verblijf binnen de gelederen van dit robuuste horlogeforum.
Een forum ‘van elkaar en voor elkaar’. En dat jou expertise hier een welkome aanvulling op is, moge duidelijk zijn!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Welkom op dit leuke horloge forum(tu)

welkom idd, en veel plzr,
voor ieder wat wils, hier al zijn er veel vintage Seiko liefhebbers, waaronder mijzelf.

benieuwd wat jij voor merken koestert…

welkom!

Welkom!

De opdruk op de plaat lijkt mij de juwelier die het horloge verkocht. Dat gebeurde vroeger heel vaak, je komt legio voornamlijk zakhorloges hiermee tegen. Het adres erbij had ik nog niet eerder gezien, het is wel makkelijk :smiley:

Wat ik heb gevonden over Kiek is :#: Kiek, werkzaam Ca 1855. Amsterdam Compagnon van A. de Casseres*. Werkplaats aan de Rapenburg.

  • Casseres : Casseres, a de , geb. 1830 Amsterdam. zoon van een Amsterdamse horlogemakervan Portugese afkomst. Ging op 16-jarige leeftijd in de leer bij Andreas Hohwü *, een beroemde chronometermaker aan de oudeschans. Na 8 jaar vertrok hij naar Engeland en werd er leerling bij de familie Johanssen, eveneens beroemde chronometermakers. Daarna ( ca 1855) vestigde hij zich aan de Rapenburg te Amsterdam met als compagnon de Heer KIEK .Hij werkte voor de Nerderlandse Marine en voor diverse stoomvaartmaatschappijen. De zaak floreerde goed , er waren spoedig 7 employ’s. Men vervaardigde o.a. seconderegulateurs voor de sterrenwacht, Utrecht. Vele malen werden de chronometers van de fa. bekroond.
    In 1912 trok hij zich terug uit de zaak , zijn zoon zette ze voort.
    Van Hohwü ( Amsterdam )is er ook nog info. Maar dit word wat veel. Als je wilt kan ik via email-scan deze info bezorgen.Info komt uit:Nederlandse klokken en horlogemakers vanaf 1500. Mvrg Herman.

Welkom op het forum!

(heel leuk om een professional hier te verwelkomen (tu)).

Groet,
Alex

Hallo Seiko lovers en andere horlogeliefhebbers.

Wat mij beterft ben ik op prettige wijze welkom geheten door een aantal leden.

Ook wat betreft mijn onderzoek naar H. Kiek weet ik voldoende.

Als afsluiting van deze vraag, wil ik u enkele foto’s van het betreffende horloge niet onthouden.


Welkom. Altijd leuk, zo’n Kiekje.

Hallo, Jammer dat het een beetje een oude post is maar ik kwam hier net als jij via een google zoektochtje en ik heb een vergelijkbaar horloge in mijn bezit, helaas niet in zo’n goede staat. Het horloge is al 5 of 6 generaties in de familie.

Hartelijk welkom!

Dag Allen,

Prachtig foto’s en leuker Amsterdams klokjes geschiedenis.

Een tijdje geleden ben ik een schat tegen gekomen dat is een horloge genaamd Kiek , ik heb tot nu toe niks over kunnen vinden ( behalve natuurlijk het prachtig verhaal van e.l.k.a.
Wat bijzonder is dat deze horloge is kiek en geen elka . Hieronder laat ik een foto .

2 likes