Beste mensen,
Het is jullie wellicht opgevallen dat er een nieuwe forumsponsor is…. te weten www.horlogedomein.nl Als je je afvroeg, wie daar nu achter zit…. dat ben ik. Horlogedomein is voor mij een nevenactiviteit, als liefhebber die iets meer met zijn hobby wil doen. Idee is om relatief kleine en private merken aan te kunnen bieden, waarbij het wel zo is dat ik ze zelf ook mooi moet vinden! Zo zijn het uitsluitend hand opwindbare of automatische horloges.
Op dit moment worden er twee merken aangeboden, te weten het bekende Pellikaan en daarnaast het wat onbekendere Prometheus. Prometheus is in Nederland nu alleen nog via Horlogedomein verkrijgbaar en daar wil ik graag iets meer over vertellen.
Met de moderators is afgesproken dat ik hier een berichtje over kon plaatsen. Bezoekers van internationaal georiënteerde andere fora, kennen het merk wellicht. Daar zijn veel reviews te vinden, ook op mijn site staan deze. Dankzij een ander forum lid, ben ik verder met hem in contact gekomen en afspraken kunnen maken. Het betreft dus Prometheus Watch Company.
Prometheus Watch Company is een onafhankelijk horlogemerk gevestigd in Portugal. Prometheus werd opgericht door Carlos Carvalho in 2008. Zoals ook diverse andere merken gestart zijn, is Carlos Carvalho is een horloge liefhebber die besloot om zijn passie om te zetten in een zakelijke onderneming.
Wel leuk is de keuze voor de merknaam. Prometheus is een figuur uit de Griekse mythologie. Prometheus stal het vuur bij de olympische goden en schonk het aan de mensheid. Die leerden vervolgens met dit vuur metaal te bewerken en een technische beschaving te ontwikkelen (wikipedia). Prometheus Watches wil dan een betaalbaar alternatief bieden met gebruik van zelfde componenten/uurwerken als andere duurdere merken. Het wil dus ook iets brengen aan een breder publiek, in de vorm van betaalbare Zwitserse kwaliteitshorloges. Of dat gelukt is, is aan een ieder…
Prometheus horloges worden gemaakt in het Zwitserse Jura-gebergte. Hierdoor mogen zij het predikaat “Swiss Made” dragen. Alle horloges hebben een oplage van maximaal 500 stuks en zijn individueel genummerd.
Er zijn een aantal modellen in de Ocean Diver reeks (Chronograaf en GMT). Ik wil hier even stil staan bij de Ocean Diver GMT.
De specificaties:
• Diameter: 44.00 mm
• Bandwijdte: 22 mm
• Zwitsers automatisch ETA 2893-2 uurwerk
• GMT tijdsweergave
• C3 superluminova
• 2 jaar garantie
• Saffier glas
• Compressor case
• Swiss Made
• 300 meters waterdicht
• Silicone band (standaard zwart, extra rode band meegeleverd)
• Gelimiteerde oplage van 500 horloges
Opvallend hierbij is ook de “interne bezel” , waardoor het strak oogt. Zelf ben ik erg tevreden (wie had anders verwacht ) met de kwaliteit, afleesbaarheid en draagbaarheid. Ik heb er wel een andere band op gezet. De rubberband is vrij lang, maar belangrijker nog, een zwart/rode leren band geeft het wat meer dressy effect.
Het horloge kost 640 euro. Voor forumleden (die langer dan 3 maanden aangemeld zijn) kan ik een introductie korting geven van 50 euro (tot 15/12/2010). Stuur een PB als je hier in aanmerking voor wilt komen. Begin 2011 worden er nog enkele nieuwe modellen verwacht, waar de eerste 3d renderings op mijn site staan.
En dan uiteraard de foto’s (enkele van mij, zie leren band en enkele van andere sites).