Nieuw model Christiaan van der Klaauw: Pendulum CH1

Christiaan van der Klaauw presenteert nieuw horloge.

Tijdens een veiling t.b.v. Quality of Life op 1 oktober 2005 te Noordwijk werd de no. 1 van het nieuwste horloge van Christiaan van der Klaauw geveild. Het horloge is het model “Pendulum CH1”, en is een hommage aan een andere Nederlander met de naam Christiaan, namelijk Christiaan Huygens (1629-1695), de uitvinder van het slingeruurwerk (Pendulum).

In het jaar 1656 vond Christiaan Huygens ’s werelds eerste slingeruurwerk uit. Deze uitvinding was een belangrijke stap om de tijdmeting zo nauwkeurig mogelijk te maken. Het horloge “de Pendulum CH1” is gemaakt ter ere van het 350e jaar van deze uitvinding (in 2006).

Het is niet verwonderlijk dat Christiaan van der Klaauw groot respect voor Christiaan Huygens heeft. Hij is net als Huygens zeer geïnteresseerd (sommigen zeggen geobsedeerd) door het kosmos en alle met regelmaat aflopende verschijnselen die zich daarin afspelen. Het was Christiaan Huygens die in 1655 de maan Titan om Saturnus ontdekte, en Huygens gaf ook een juiste verklaring voor de ringen rond Saturnus.

Christiaan van der Klaauw is vooral bekend van zijn klokken en horloges met astronomische functies. Zo maakt hij o.a. het kleinste Planetarium ter wereld (polshorloge Planetarium 2000), en is hij tot nu toe als enige in staat om een polshorloge te maken die aangeeft wanneer er zon- en maanverduistering plaats kan vinden. (polshorloge Eclips 2001).

Het polshorloge Pendulum CH1 heeft geen ingebouwde astronomische complicatie, maar heeft wel dezelfde klassieke uitstraling als al zijn andere modellen. De kast is van 18K rosé- goud (naar wens ook verkrijgbaar in geelgoud, en PVD). De kast alleen heeft een gewicht van 73 gram, en met uurwerk en glas weegt het holroge 100 gram. De wijzerplaat is naar wens zwart of in parelmoer verkrijgbaar. Het krasvrije saffier glas van 1,5mm dikte heeft facet gesneden randen. Binnenin tikt het mechanische ETA 2824-s uurwerk. Op de achterkant is een individueel genummerde gedenkingspenning verwerkt die herinnert aan het 350 jarige bestaan van de uitvinding van het slingeruurwerk.

Christiaan van der Klaauw stelde het allereerste exemplaar van dit horloge ter beschikking aan de veiling. De allereerste Pendulum werd uiteindelijk geveild voor 24.000 EURO . Dit bedrag komt ten goede aan onderzoek van kankerbij kinderen. De totale veiling bracht 1,2 miljoen Euro op.

Groeten,
John Louwersse (JohnSr)
Hans Mennink (Nivelacuso)

Heel bijzonder, alsof Christiaan Huygens nog ergens een horloge in de vorm van een klok heeft nagelaten. De kast vind ik heel mooi aan de wijzerplaat moet ik nog wennen denk ik…

Wow, anders. Vind hem wel heel mooi eigenlijk. Bedankt voor het nieuws!
Wat moet de normale verkoopprijs worden? Hoe groot is de kast? Hoe zit dat met de uitvoeringen, hebben ze allemaal een PVD bezel en achterkant of is ook een compleet gouden of PVD uitvoering mogelijk? Wat stellen de getallen bij de minutenindeling voor?

Oh ik zie het al. Zijn gewoon de minuten met een streepje erdoor. Dacht al, zag dus 10 voor 110 aan, d’oh.

Mooi strak klokje. De beide wijzers zijn ook precies lang genoeg. Op zo’n donkere achtergrond lijkt hij mij in roségoud ook heel mooi. Dit horloge in PVD kan ik mij niet zo heel goed voorstellen. Mooi uitgevoerd ook.

Gerwin

Heel erg mooi! Wat kosten ze?

Superontwerp, werkelijk waar. Combinatie van een ‘oude’ wijzerplaat met rechthoekige kast vind ik echt geslaagd, de kast is ook heel mooi.

Ben ook wel nieuwsgierig naar de verkoopprijs. :smiley:

Het is ongeloofelijk dat dit nog op tijd af is gekomen.
Ik was een paar weken geleden bij dhr. v/d Klaauw om mijn nieuwe horloge op te halen en toen vertelde hij mij waar hij mee bezig was en liet hij mij het prototype zien van deze klok.
ik moest wel met mijn hand op mijn hart beloven dat ik niets op het forum zou vermelden hieover.
nu kan het dus wel ;-)))

Het prototype was in messing met losse wijzerplaat en verder nog helemaal niets.
Petje af dat dit toch nog op tijd af is gekomen en dat het zoveel heeft opgebracht voor het goede doel.

indien dhr v/d Klaauw dit leest…gefeliciteerd met het bereikte resultaat.

Henk

Wat heeft die man een gevoel voor detail zeg.