Net bekend gemaakt: van der Klaauw - Frederique Constant: Planetarium met Tourbillon
Met Pim Koeslag aan het roer bij van der Klaauw een erg leuke samenwerking. De eerste foto’s zien er leuk uit, ik ben benieuwd naar bewegende beelden!
Net bekend gemaakt: van der Klaauw - Frederique Constant: Planetarium met Tourbillon
Met Pim Koeslag aan het roer bij van der Klaauw een erg leuke samenwerking. De eerste foto’s zien er leuk uit, ik ben benieuwd naar bewegende beelden!
Ziet er mooi uit.
Wat is de achtergrond van die collab?
Word gelukkig niet zo duur : CHF90.000 tot 110.000
Makkelijk betaalbaar voor de modale HF’er.
https://www.onlywatch.com/2023collection
Veiling voor het goede doel.
Volgens mij zijn dat allemaal piece-unique.
Als high end verzamelaar is dit je kans.
Ziet er idd fraai uit
Plenatarium in staal is tegenwoordig vanaf 47.000. In het goud vanaf 67.450,- en met een aventurine wijzerplaat 73.000,-
Met een Tourbillon erbij voor een prijs van 90.000-110.000 valt dan nog alleszins mee
Stukje vakmanschap.
Absoluut vakmanschap, maar wel een dikke “knol”, vraag mij af of dat wel lekker draagt.
Best fraai maar liever het origineel.
Wat doet Frederique constant eigenlijk in deze samenwerking, die zitten in een totaal andere klasse
Pim Koeslag is jarenlang (vanaf pakweg 2006) chef d’atelier geweest bij FC, uitstapje gemaakt naar Ateliers de Monaco, en nu hij bij CvdK werkt kan-ie blijkbaar nog aan wat touwtjes trekken die naar de wijk Plan Les Ouates in Geneve (FC) lopen.
Gebeurt wel veel op deze wijzerplaat, maar gelukkig kun je ook gewoon de tijd aflezen .
Precies. Een Jacob&Co planetarium is ook een geweldig stukje vakmanschap, maar laat onverlet dat het beter als hockeypuck fungeert dan als horloge op de pols.
Ook dit oogt mooi, maar ik ben bang dat de dimensies het horloge laten tegenvallen.
Een horloge met FC op de WP voor €90K+ ?
Nee, dank je…
Kleine correctie:
Pim Koeslag komt uit de NL opleiding, is via Machiel Kalf aangeraden bij de toenmalige eigenaren van FC, de familie Stas.
Naast zijn werk bij FC is hij aan de slag gegaan bij Ateliers de Monaco. Nieuw bedrijf, gewoon inpandig bij FC en onderdeel daarvan. Maar dan heel high end en gecompliceerd.
FC is gekocht door Citizen. Pim Koeslag doet er nog wat werk voor. Intussen heeft hij CvdK overgenonen en is dat echt zijn bedrijf.
Bron: Ik ben bij FC/AdM rondgeleid door hemzelf en sprak hem een poosje terug.
Hmm, is er een “easter egg” verstopt in deze afbeeldingen?
De datum staat op 4 november, en planeten zoals op 4 november 2023.
Zou dat een hint zijn naar wanneer dit model verkocht/geveild gaat worden?
Ik moest even opzoeken of Jacob&Co daadwerkelijk een weekend planetarium heeft gemaakt.
Na hun eigen website te lezen ben ik niet veel wijzer geworden: het lijkt erop dat ze de planeten symbolisch hebben weergegeven, maar niet dat de huidige planetenstand wordt weergegeven (een geheel wat eens per 10min. rond draait). In mijn ogen is het dan ook geen planetarium.
Voor zover ik weet hebben alleen Christiaan van der Klaauw en Ulysse Nardin een mechanisch planetarium in een horloge gebouwd (en van Cleef en Arpels met uurwerk van vd Klaauw). Maar ik hoor graag als ik er een heb gemist, mogelijk dat Patek dit ook ooit heeft gedaan?
Had het toch ook leuk gevonden om eindelijk de “trommel” toubillon, die CvdK een jaar of 15 terug heeft gemaakt, in een serie horloge te vinden. Maar dat heeft uiteraard niets met dit horloge te maken.
Pfoe… vroeg me al af wat voor prijskaartje hier aan zou komen te hangen. Voor de normale FC “fan” zoals ik natuurlijk totaal buiten bereik.