Nieuw nederlands merk? Fenix Watch Group (AWC)

“Based in Amsterdam, Fenix Watch Group is dedicated to reviving the style and class of days gone by in watch design. The first models will be introduced the second half of 2011.”

Ik heb er nog niets over gezien op het forum, maar iemand al bekend met Fenix Watch Group? Een iniatief van de Amsterdam Watch Company. Als ik de Facebook pagina zo bekijk kopen ze calibers in en maken ze eigen kasten en dials? staat niet echt duidelijk uitgelegd.

Wel schitterende sfeervolle foto’s zeg.


Links in het menu kun je foto’s kiezen en dan zie je diverse albums.

Zal wel way boven mijn budget worden, maar qua marketing hebben ze me om :wink:

ps. mocht het nog niet duidelijk zijn; ik ben geenszins gelieerd aan hun. Ik volg de AWC op facebook en zag dit voorbij komen.

Kan nog niet enorm veel uit opmaken uit de foto’s dus ben benieuwd! Hoe kom je bij de link met AWCO? Zie dit niet terug op de pagina of ik kijk niet goed.

omdat AWC dat zegt op hun facebook. Hier de update:

Als dat zwarte doosje een indicatie van het kaliber is, 2824, dan vindt ik het allemaal weinig spannend. Soms denk ik inderdaad ETA heeft gelijk, iedereen kan horlogebouwer worden. Sorry, als het cynisch klinkt. AWC is een van mijn favoriete winkels, dus ik had meer verwacht. Maar we wachten af.

Als hun propositie is exclusieve / unieke horloges te maken heb je gelijk.
Maar als hun propositie meer zit op met liefde samengestelde retro horloges vind ik het een ander verhaal.

Dale is volgens mij al lang bezig om zelf een horloge op de markt te brengen. Mogelijk dit project.

Jazzper Schreef:

Als hun propositie is exclusieve / unieke horloges
te maken heb je gelijk.
Maar als hun propositie meer zit op met liefde
samengestelde retro horloges vind ik het een ander
verhaal.

Als hun propositie retro horloges is, dan twijfel ik er ook niet aan dat ze met liefde en zorg zullen worden samengesteld.

Maar iets wat AWC of Fenix natuurlijk niet heeft is een horlogeverleden om op terug te grijpen, dus ik ben heel benieuwd hoe ze die kritieke scheidslijn tussen replica en retro gaan bewandelen.

El penumbra Schreef:

Dale is volgens mij al lang bezig om zelf een
horloge op de markt te brengen. Mogelijk dit
project.

klopt! (met een aantal partners).
Kast al in handen gehad, zag er heerlijk strak uit met holle lunette :slight_smile:

iets ging er fout…

-ej- Schreef:

edit: lees net dit door dale geschreven onder een
foto:
“We took inspiration from many sources.”

Daar was ik nou bang voor :wink: Maar luister niet naar mij, mijn vrouw heeft een (huidige) Mini en ik kan daar nooit naar kijken, zonder te denken wat was de echte Mini toch leuk.

lencoth Schreef:

-ej- Schreef:


edit: lees net dit door dale geschreven onder
een
foto:
“We took inspiration from many sources.”

Daar was ik nou bang voor :wink: Maar luister niet
naar mij, mijn vrouw heeft een (huidige) Mini en
ik kan daar nooit naar kijken, zonder te denken
wat was de echte Mini toch leuk.

Geinspireerd is helemaal niet erg, zolang je er je iegen inspiratie aan toe hebt gevoegd.

lencoth Schreef:

-ej- Schreef:


edit: lees net dit door dale geschreven onder
een
foto:
“We took inspiration from many sources.”

Daar was ik nou bang voor :wink: Maar luister niet
naar mij, mijn vrouw heeft een (huidige) Mini en
ik kan daar nooit naar kijken, zonder te denken
wat was de echte Mini toch leuk.

Ik denk dat het lastig is een horloge te bedenken waar geen enkel stijlelement in zit, wat niet ergens eerder is gezien.

El penumbra Schreef:

lencoth Schreef:


-ej- Schreef:



edit: lees net dit door dale geschreven onder
een
foto:
“We took inspiration from many sources.”

Daar was ik nou bang voor :wink: Maar luister niet
naar mij, mijn vrouw heeft een (huidige) Mini
en
ik kan daar nooit naar kijken, zonder te denken
wat was de echte Mini toch leuk.

Ik denk dat het lastig is een horloge te bedenken
waar geen enkel stijlelement in zit, wat niet
ergens eerder is gezien.

Denk dat dat niet zo moeilijk is, maar dan gaat het er niet uitzien :slight_smile:

hcptdg Schreef:

El penumbra Schreef:


lencoth Schreef:



-ej- Schreef:



edit: lees net dit door dale geschreven
onder

een

foto:
“We took inspiration from many sources.”

Daar was ik nou bang voor :wink: Maar luister
niet

naar mij, mijn vrouw heeft een (huidige) Mini
en
ik kan daar nooit naar kijken, zonder te
denken

wat was de echte Mini toch leuk.

Ik denk dat het lastig is een horloge te
bedenken
waar geen enkel stijlelement in zit, wat niet
ergens eerder is gezien.

Denk dat dat niet zo moeilijk is, maar dan gaat
het er niet uitzien :slight_smile:

Haha, wakker hoor… :smiley:

El penumbra Schreef:

Ik denk dat het lastig is een horloge te bedenken
waar geen enkel stijlelement in zit, wat niet
ergens eerder is gezien.

Helemaal mee eens. Ik ben dan ook benieuwd.

Ben benieuwd.

Wat ik tot nu toe zie van de kast ziet er goed uit.

Hi guys,

leuk om ook hier wat te lezen over Fenix! Zoals jullie inmiddels wellicht begrepen hebben ben ik een van de eigenaren. Alhoewel wij sterk verbonden zijn met AWCo is FWG een volledig losstaand bedrijf.

Retro of replica? Dat was niet onze insteek. Wél hebben wij ons laten inspireren door het verleden, met name chronometers uit de jaren 50 en 60 en militaire zakhorloges uit WWII.

Op bovenstaande foto zien jullie onze eerste kasten. Deze kast is ons eigen ontwerp - ik zal hieronder nog een paar foto’s plaatsen. Aangezien wij niet gaan voor wilde vormen, enorme diameters en spectaculaire kleuren, zijn het de details die het verschil moeten maken en hopelijk is dat gelukt. Idem geldt overigens voor de wijzerplaten.

Voor de eerste series gaan wij gebruik maken van drie verschillende uurwerken waarvan één inderdaad de ETA 2824 is. Misschien niet spectaculair, maar het is een betrouwbaar en robuust uurwerk dat al decennialang door vele merken met succes wordt gebruikt. Bovendien; als je de prijs nog enigszins onder controle wilt houden -een eigen kast in kleine serie is bijvoorbeeld schreeuwend duur- kom je er haast niet onderuit. De andere twee uurwerken zijn vintage Omega (één automaat, één handopwinder) welke volledig opnieuw opgebouwd zullen worden, met enkele subtiele aanpassingen waar nodig.

foto’s;

holle lunette, 39mm, staal

de kastpootjes lopen iets dieper door dan het deksel, zodat 'ie echt op zijn pootjes rust

sneak preview uurwerken

test tandwiel

verschillende werkringen voor verschillende uurwerken

Nogmaals, bedankt voor de interesse!

Dale

Dat zeg ik, die kast ziet er goed uit.

Bedankt voor de toelichting, cool project (tu)