Nieuw nederlands merk? Fenix Watch Group (AWC)

Frans53 Schreef:

Voor een fractie van dat geld zou ik een echte
geheel originele vintage Omega chronometer kopen
die in goede staat ook steeds zeldzamer aan het
worden zijn.

Je bent niet de enige die zo denkt :frowning:

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

lencoth Schreef:

Frans53 Schreef:

geheel originele vintage Omega chronometer
kopen
worden zijn.

Zo is dat!

Die prijzen gaan weer helemaal nergens over.
Jammer dat er niet eens een merk opstaat met gewoon normale prijzen voor liefhebbers. Of gebruik een wat algemener uurwerk met hetzelfde uiterlijk. Krijg je ook mooie horloges, maar wel betaalbaar voor een veel grotere groep.

Best aardig horloge maar mijns inziens absoluut niet dat bedrag waard. Ongeveer een factor 7 te duur in mijn ogen. Voor dat geld koop ik wel wat anders.

Hoe zou zoiets nou gaan? Wordt er vooraf aan marktonderzoek gedaan? Ik weet dat menigeen de horloges van Bill Yao niet leuk vindt vanwege het hommage-karakter van zijn producten. Maar als je ziet hoeveel marktonderzoek hij doet, wat je als potentiele koper in junt brengen of als suggesties opperen… Laat staan hoe zijn prijsstelling is!

Menno

lencoth Schreef:

Frans53 Schreef:

geheel originele vintage Omega chronometer
kopen
worden zijn.

+1 hier nog ƩƩn.

Vriendelijke groeten.

N.Visser.

Hi guys,

Even los van de prijs (pfff) en de wijzerplaat (gemiste kans): ik vind het juist wel leuk dat men, naast een versie met standaard ETA (o.g.) uurwerk, ook een kleine oplage maakt met een opnieuw opgebouwd oud Omega uurwerk. Geeft het horloge toch juist weer wat anders!?

Zo’n ā€˜vintage motor’ onder de motorkap is wel aardig, maar het lijkt met te veel op de ontwikkeling van een auto met retro-uitstraling en dan een oud 6-cilinder Jaguar-blok gebruiken als je ook een prima 4-cilinder BMW-motor kunt gebruiken.

Nee, echt. Ik kan me niet voorstellen dat je serieus overweegt om 3400 euro uit te geven aan iets dat niets anders te bieden heeft dan ā€˜het is een Nederlands horloge’! Niets vernieuwend, niets spannends qua vormgeving. Alleen het gebruik van een verouderd (jaja) uurwerk dat je vindt in een Omega die je voor minder geld kunt kopen en laten restaureren!

Voor 3400 euro koop je: 'n Planet Ocean, een Black Bay met extra band, 'n Marinemaster + een Shogun + 'n SKX007… Laat nog in het midden wat je op de gebruikte markt kunt kopen voor dit geld (maar dat is een onredelijke vergelijking)

Neem nou het Mooren-horloge: (ook niet) mijn smaak, maar in ieder geval een stuk gewaagder en ook veeel goedkoper. Mick heeft dan wel geen hoge overheadkosten en geen duur pand in 020, dat scheelt. Of ligt het alleen aan het Omega-uurwerk?

Het lijkt me heel verstandig om de ETA-versie snel op de markt te brengen en vooraf aan mogelijke klanten te gaan vragen wat ze er voor over zouden hebben! Laagt ik dan een ongevraagde mening geven: duurder dan de Mooren is onzin.

Ik ben misschien wel een pietlut, maar mijn verwachtingen waren misschien wel te hoog gespannen. Dan ligt het aan mij.

Menno

Niet mee eens. Een hoop uurwerken zijn niet uit productie genomen omdat ze technisch niet meer voldeden, maar omdat ze eenvoudigweg te duur werden om te produceren. De eerste versie van de 2824 is ook al 40 jaar oud en het uurwerk voldoet ook nog steeds. Ik weet dat de vergelijking met auto’s graag en vaak gemaakt wordt, maar die gaat in dit geval toch echt niet op. De eisen aan de prestaties van de uurwerkjes zijn, in tegenstelling tot aan motoren, nauwelijks veranderd in de afgelopen decennia (het quartz-tijperk buiten beschouwing gelaten). Dit was destijds een kaliber dat Omega in haar duurdere uurwerken gebruikte, technisch niets mis mee, al is het snelverstellen van de datum d.m.v. het uittrekken van de kroon niet bepaald optimaal. Fenix heeft dit overigens prachtig omzeild door de datum weg te laten… :smiley:

De kastvorm is toch echt subliem. Verder ben ik het met je eens, het valt tegen.

[quote]Voor dit geld koop je: 'n Planet Ocean, een Black Bay, 'n Marinemaster + een Shogun + 'n SKX007… Laat nog in het midden wat je op de gebruikte markt kunt kopen voor dit geld (maar dat is een onredelijke vergelijking)

Het lijkt me heel verstandig om de ETA-versie snel op de markt te brengen en vooraf aan mogelijke klanten te gaan vragen wat ze er voor over zouden hebben!
Ik ben misschien wel een pietlut, maar mijn verwachtingen waren misschien wel te hoog gespannen. Dan ligt het aan mij.

Menno[/quote]

Ik kan mij niet voorstellen dat zij geen onderzoek hebben gedaan. Vergeet niet dat zij op een andere doelgroep mikken dan op bijvoorbeeld de eerder door jou genoemde Bill Yao. Bij AWCo betaal je doorgaans ook meer voor een horloge dan wat een WIS betaalt op de internationale fora. Maar ik ben het met je eens dat het duur is voor het gebodene!

Eddy C. Schreef:

Zo’n ā€˜vintage motor’ onder de motorkap is wel
aardig, maar het lijkt met te veel op de
ontwikkeling van een auto met retro-uitstraling en
dan een oud 6-cilinder Jaguar-blok gebruiken als
je ook een prima 4-cilinder BMW-motor kunt
gebruiken.

Niet mee eens.

De vergelijking tussen auto’s en horloge’s is er een tussen appels en peren, maar dat realiseert thieuster zich ook naar ik aanneem. Toch vindt ik hem in dit specifieke geval wel gepast.

AWC plakt m.i. in de Fenix een vintage uurwerk omdat het aansluit bij hun image van (primair) vintage-handelaar en zekers ook omdat zodoende een relatieve grote winstmarge kan worden gekasseerd. Niet zo zeer omdat een modern uurwerk niet zou voldoen. Overigens ben ik ook teleurgesteld in het uiteindelijke Fenix-horloge.

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

SuperC Schreef:

Enige vraag die nog rest voordat de Fenix weer in
de as terugzakt:

ā€œWie gaat dit horloge voor 3400 europ kopen?ā€

Goede vraag. Phoenix was de mythologische vogel die uit z’n as verrees, Fenix zijn minder gelukkig broertje dat in de as verdween…

En zo heeft ieder een mening en kan ik me prima vinden in de mening van Menno dus wat mij betreft: Fenix Frankie Foetsie :wink:

mvg

Eddy C. schreef:

Niet mee eens, etc.

Menno schreef:

Zo’n ā€˜vintage motor’ onder de motorkap is wel
aardig, maar het lijkt met te veel op de
ontwikkeling van een auto met retro-uitstraling en
dan een oud 6-cilinder Jaguar-blok gebruiken als
je ook een prima 4-cilinder BMW-motor kunt
gebruiken.