NIEUW! NIEUW! NIEUW! | Vacheron Constantin Traditionnelle | Nu met macro shots

Hoi! Leuk dat je er bent om samen naar deze nieuwe aanwinst te kijken.

The holy Trinity
Iedere horlogeliefhebber heeft er van gehoord, een term zorgvuldig in stand gehouden door de marketing jongen & meisjes in Geneve en verzamelaars die hun verzamelingen verder willen opkloppen. Een term die staat voor de grote drie merken in het hoogste segment horloges.

Hoe relevant is deze term nog in 2021? Op het gebied van afwerking, techniek en innovatie zijn de merken links en recht ingehaald door independents, ook qua omzetcijfers zijn de grote drie, de grote drie niet meer

Als we uitzoomen en terugkijken, dan lijkt de term al een stuk logischer. Want feit is dat Antoine Norbert de Patek, Jean-Marc Vacheron & Jules Louis Audemars een blijvende indruk hebben achtergelaten en een grote rol hebben gespeeld in de manier hoe wij nu naar horloges kijken. De historie en mystiek van deze merken speelt een rol bij het in stand houden van de “Holy Trinity” en draagt bij aan de romantiek van deze merken.

Vanuit dat perspectief is Vacheron Constantin de ‘Pater Familias’ van de grote drie. Niet alleen is Vacheron het oudste (lees; het langst opererende) horlogemerk ter wereld, ook pronk de naam Vacheron Constantin op de wijzerplaat van het meest gecompliceerde horloge ter wereld.

In de loop der jaren hebben o.a. Napoleon Bonaparte, Queen Elizabeth, de Paus, Vladimir Poetin en Donald Trump VC’s gedragen. Het is dus hĂ©t horloge voor ambitieuze leiders met aspiraties om aan het hoofd te staan van een totalitaire staat. Als Dr Evil zou bestaan, droeg hij een

Vacheron Constantin depuis 1755.
Vacheron Constantin
Daar ligt ze dan, als sneeuwwitje in een glazen kistje
Vacheron Constantin
De Patrimony Traditionnelle Small Seconds
Vacheron Constantin
Vacheron reisetui
Vacheron Constantin
Paspoort van het horloge (leuk weetje, dit wordt gemaakt door dezelfde fabrikant die ook de Zwitserse paspoorten produceert)
Vacheron Constantin
Het unieke certificaat als bewijs van de Geneve seal
Vacheron Constantin

Prachtig toch!
Vacheron Constantin

Het cal. 4400/1 is een waar kunststukje. De opbouw dateert uit de tijd dat VC nog zakhorloges maakte en is Ă©Ă©n van de mooiste time only uurwerken die door de grote drie gebruikt worden.

De grootmeester Kari Voutilainen heeft in 2007 dit uurwerk beoordeeld was lyrisch over de opbouw en afwerking. Check de woorden van de meester zelf hieronder:

Samenvatting

My first impression just looking through the case back is that it is a nice clean movement, the balance is not too small which is a good thing. Vacheron Constantin has opted for a classical design and it is obvious that servicing of the movement was in mind, you can see it in the construction.

The movement has a classical construction and all components are easy to access, you don’t need to take the whole movement apart to service or replace the necessary parts. Top quality materials have been used, from the metal of the components to the jewels. I personally would have preferred having not one large bridge but smaller ones. This is however a question of taste and maybe not possible due to certain areas which are too thin to have separate bridges. A large bridge can also be a bit trickier to place correctly as visibility is lower and gears can be damaged if not placed correctly. The bridges are screwed in and not placed on pegs which is the sign of high a quality movement .

Vacheron Constantin has decided to jewel many parts, even those which are not traditionally jeweled, this shows great concern for a lasting movement as the less friction there is the longer lasting the parts will be.

Vacheron has opted for a large mainspring barrel and it is a smart move as I’m not for stacked barrels in models having a long power reserves which have long thin springs. There is a lot of friction in the latter and tear and wear is rapid. Here Vacheron has devised a special solution where the mainspring is a regular one but by placing a reverser it has managed to largely increase the power reserve. In the long term this could create some friction on some gears, I prefer a direct contact between the mainspring and the gears but if you want to have a long power reserve I prefer Vacheron’s solution to the stacked barrels one.

The keyless works are very well executed and have a good grip that I like.

I appreciate the regulating system as well, it is well executed, by turning the screw of the balance spring stud you can easily and precisely regulate the watch without any friction .

It’s easy to regulate and we can rapidly reach a +1/+2 seconds a day rate result, they’re not selling the watch as a chronometer? They should! The tolerances are low and the rate difference between all positions is null, the caliber shows a very stable rate in all positions and this is an excellent surprise.

This regulating system is also very sturdy and in case of a shock the index regulator will not move.

The Geneva waves are very well done, often the end of the stroke is less than satisfactory but here they are perfect. I particularly like the interior angles which are seen less and less and I’m impressed that Vacheron Constantin uses this method since it is quite a difficult finish execution. The interior angles are a bit too inward but it shows that they are made by hand .

The bevels are very very well done, they are consistent and regular which is a proof of good craftsmanship. I personally would have liked to see more visible thicker angles but that’s just a matter of taste.

The perlage on the top plate under the dial is also very nice even though they are not of the same size in the centre, this could just be a design choice. Vacheron Constantin has given high aesthetic finish to parts no one other than a watchmaker who will take the watch apart can see. I’m impressed.

The sunburst finish of the barrel is really well done and the screws seem to have inward angled heads which is great !

I’m very impressed with the movement construction and finish. The movement is easy and logical to assemble, all parts fit in perfectly. You tell me this is a base movement? Then what a base movement! Finishing a movement to be used in very small quantities is something, having a movement with this type of finish in what will be made in large amounts is something thoroughly different! The quality of this movement is much higher than what we see in other high end brands. This is the first modern caliber I see finished so well."

Vacheron Constantin
De plaat heeft een subtiele korrel en kleurt van licht grijze naar zilver en wit, mooi gedaan.
Vacheron Constantin
De wijzers zijn een beleving op zich, Ă©Ă©n zijde is gepolijst en de andere heeft een matte finish waardoor het licht er telkens anders opvalt. Daarnaast zijn de wijzer zo ongelofelijk scherp. Bizar. Natuurlijk zijn er andere merken die ook scherpe wijzers en marker hebben maar wat dit horloge zo speciaal maakt, is dat het zo plat en vlak is. @Brick zei het gisteren mooi, het lijkt wel alsof de wijzer van papier zijn en erop geprint.
Vacheron Constantin
De VC heeft een diameter van 38mm en een dikte van 7.7mm. De Kast is op het eerste gezicht eenvoudig, van dichterbij zie je hoe mooi de kast gevormd is. De karakterlijnen boven en ander de kroon en de “ribbeltjes” op de onderzijde zijn mooie details.
L1110455-Edit
Om de pols
Vacheron Constantin
Van een afstandje is het een subtiel en onopvallend horloge maar als je als drager richting je pols staart wordt je beloond door de warmte van het witgoud, dit is echt een horloge dat je voor jezelf draagt en voor niemand anders.

Samen met de andere aanwinst van dit jaar maakt een top “two-piece” collectie. Ik ben wel weer klaar voor de rest van dit jaar.
DO01110463

323 likes

Wat een absoluut prachtige klok. Veel puurder dan de VC gaat het niet worden .

1 like

Mooi!

1 like

Heel erg mooi!

1 like

Wat een geweldige knaller :heart_eyes:

1 like

Die is knap :heart_eyes:
Zeer mooie aanwinst, proficiat :ok_hand:

1 like

Helemaal eens! WOW. :heart_eyes:
Van harte en veel draagplezier.

1 like

Dat heeft mijn Seiko ook :rofl:!

Geintje natuurlijk, zal ongetwijfeld van een ander niveau zijn. Ik heb deze nog nooit in het echt mogen bewonderen, maar ziet er echt enorm gaaf uit. Wat een horloge zeg!

1 like

Baas boven baas. Schitterend!

1 like

Wat een gaaf horloge, met als hoogtepunt (voor mij) de kast en in het bijzonder de lugs! Mijn Eterna’tje heeft er wat van weg en is mij om die reden zeer geliefd.

5 likes

Mooi horloge, zou ik best jaloers op kunnen worden.

1 like

Wat een fantastisch horloge, perfectie. Geniet er van!

1 like

Prachtig horloge ! :smiling_face_with_three_hearts: Ben wel jaloers op deze.
Proficiat met de aankoop en geniet ervan.
Speciaal ook , dat pasport , wist ik niet. En mooie foto’s zeg!!

1 like

Mooi! Mooi ook te zien aan de foto’s dat jij het bent.
Een heel eigen stijl!

Net als @Rolopalooza 
 die zit altijd te schijten op blote voeten.

7 likes

Prachtig. Ik kan me voorstellen dat je hiervoor een keer overstag gaat.

1 like

Prachtig :ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like

Prachtig Prachtig Prachtig

1 like

Geweldig mooi! Heel veel plezier ermee!

1 like

Mijn droomhorloge😍. Heel veel plezier ermee, maar dat gaat wel lukken, bofkont😜.

1 like

Super ontspannen. Just saying

5 likes