Nieuw, Nieuw, Nieuw

Hoi,

Hierbij presenteer ik mijn nieuwe aanwinst, de Cimier Sport!

Een chrono met een redelijk eenvoudig uurwerk van Lapanouse met pen-anker maar een -naar mijn mening- fanatastisch uiterlijk.

Ik ben zelf als een blok gevallen voor de zwarte wijzerplaat met witte accenten en zeer duidelijke cijfers in de typische jaren '40 stijl. Deze is nog in perfecte staat!

Het tritium van zowel de cijfers als wijzers ligt nog ongelofelijk goed op. Daarmee kom ik direct ook bij de wijzers welke ook vrij bijzonder zijn en meer aan een duikershorloge doen denken door dat de uurwijzer als een echte pijl is vormgegeven.

De draaibare bezel heeft vervolgens nog een wereldtijden aanduiding. Hierbij is volgens mij wel een foutje gemaakt aangezien er zowel GMT als London opstaat terwijl deze volgens mij in dezelfde tijd zone liggen (hierin kan ik me echter vergissen).

Ten slotte nog de achterkant waar dit horloge met de type benaming Sport ook recht aangedaan wordt door de afbeelding van een oude sportwagen (lijkt wel wat op een oude Lamborghini Miura)

Verder is dit een voor zijn leeftijd vrij groot horloge met een diameter van 37mm ex. kroon waardoor ik hem nu dan ook met plezier draag.

Zoals jullie wellicht merken ben ik erg blij met dit horloge :slight_smile:

O ja, Cimier bestaat vandaag de dag nog steeds: http://www.cimier.com/About-CIMIER.27.0.html?&L=0%2B120%2B708903%2B1

En heeft een best leuke collectie welke voor zover ik weet in Nederland helaas niet verkrijgbaar is.

Hier dan de foto’s (alvast bedankt voor het kijken):

Heel gave aanwinst!

Mooi!
Ouwe spullen zijn zóóó leuk!
Veel plezier er mee.

Een hele bijzondere aanwinst(tu) Nog nooit eerder tegengekomen.

Een tijdje geleden kwam ik er ook een tegen en ben eens gaan kijken naar de achtergrond van het uurwerk. Degene die ik op het oog had had een 1 steens uurwerk, deze ook? Neemt niet weg dat ik het een mooie klok vind en wens je er veel plezier mee.
Er staat er ook nog een op kapaza.be voor 125 euro, alleen heeft die niet zo’n mooie achterplaat.

mvg, Frans

Mijn beste,

Wat een fantastische aanwinst is dit zeg. Chapeau(tu)
Een wijzerplaat welke je doet beseffen dat wij de tijd niet kunnen vangen, dat de tijd komt en gaat en dat de tijd niet bij de grens ophoud.
Doch ook de inscriptie op de achterkant mag er wezen!!
Met recht, een lust voor het oog en een genot voor de pols waaraan het gedragen zal worden.

Derhalve wens ik je veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit mondiale horloge.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Hi Frans dit is inderdaad zo’n 1 steens uurwerk van Lapanouse.

Het loopt echter nog perfect op tijd zeg!

XXoF Schreef:

Hi Frans dit is inderdaad zo’n 1 steens uurwerk
van Lapanouse.

Het loopt echter nog perfect op tijd zeg!

Dat is heel mooi (tu)
Ik vraag me dan wel af hoe de andere asjes gelagerd zijn en hoe slijtage voorkomen is. Eigenlijk hetzelfde waarom ik 'm indertijd niet heb aangeschaft. Ik kon me niet voorstellen dat er niet een geweldig slijtageproces heeft plaatsgevonden na al die jaren.
Nogmaals gefeliciteerd met deze schoonheid uit de oude doos :slight_smile:

mvg, Frans

Stijlvolle chronograaf (tu)

Kan me voorstellen dat je er blij mee bent.

Veel draagplezier!

Hoi Frans,

Het horloge voelt eigenlijk als NOS aan met uitzondering van een klein krasje op de achterzijde.

Hij is waarschijnlijk nog niet veel gedragen wat de nauwkeurigheid nu dus ten goede komt :slight_smile:

Ja, hij is mooi. Ik heb hem al vele malen langs zien komen op het net, maar zelden zo mooi als deze. Veel plezier ermee!

Leuk zeg. Dit ziet er inderdaad heel mooi uit, top(tu)

Hoe oud is deze, uit de jaren '70?

En ja, GMT is London time, dus dat snap ik ook niet. ‘Typo’ zeggen we vandaag de dag.

Mooie Cimier zeg,en zo lekker zwart,met penanker die hoor je tenminste tikken.
Ik heb er ook een maar dan zonder sport en wereldtijd ,een echte crono voor mensen die geen echte crono konden betalen,dat moet eeg gat in de markt geweest zijn.
Geen hytech van binnen,geen kolomrad ,onder het motto waarom moeilijk doen als het ook makelijk kan,een paar simpele hefboompjes en schuivende stripjes doen de truuk.is toch over nagedacht,en hij loopt ondanks dat ene lagersteentje verrassend goed,je kan er gewoon me van huis,je komt overal op tijd
Gefeliciteerd met je aanwinst,en als waar voor je geld bijna zo goed als een seiko
Groeten
M.C.

tjvreeken Schreef:

Hoe oud is deze, uit de jaren '70?

Dit horloge komt uit de vroege jaren '50 :slight_smile:

Of jaren '60?? Ik kijk nu even naar de afbeelding van die sportwagen op de achterdeksel. In de vroege jaren '50 zagen ze er toch wel een beetje anders uit. De Lamborghini Miura b.v. werd voor het eerst in 1966 gebouwd. Of de achterdeksel komt uit een andere periode.

Nu je het zegt, daar heb je gelijk in. Het horloge zal dan inderdaad uit de jaren '60 komen.

In elk geval voor 1966 want toen introduceerde Cimier de Lapanouse chronograaf met 7 steentjes ipv de uurwerken met 1 steentje.

Wat een prachtig en speciaal horloge :slight_smile:
Geniet ervan!
Groeten,

Marijn