Nieuw of toch pre-owned?

Ja, in de betaalbare categorie, is de eerste die mij te binnenschiet: Seiko SKX.:grinning:

1 like

Ik snap je reactie, maar ik probeer er mee aan te geven dat er niet een specifiek type/uitvoering is waar ik momenteel naar zoek. Het totaalbeeld moet kloppen met wat ik mooi vind. Ik probeer hier de rationele kant voor een gedeelte ook mee te laten spelen, en daar heb ik jullie bij nodig :wink:

Held :raised_hands:

2 likes

Kijk ook eens op het prijsverloop van diverse horloges op Chrono24. Is niet waterdicht, maar geeft je een indicatie van het prijsverloop in de loop der jaren. Voor als je dat belangrijk vindt.

Bovenal zou ik (gewoon) kijken naar wat je mooi vind. Kun je hier genoeg tips voor krijgen.

Ik ga iig (ook) niet voor de AD ervaring (tenzij er een mooie prijs is af te spreken). Voor nieuw kun je vele grijze dealers bekijken, waar ook nog wel eens een bezoek mogelijk is.

Of anders koop je je volgende horloge hier op het forum, daar kan geen AD ervaring aan tippen :raised_hands: Ontmoet je leuke peoples met dezelfde tick.

1 like

Beste advies dat ik hiervoor heb gelezen: experimenteer eerst met wat goedkopere nieuwe of gebruikte horloges om een idee en gevoel te krijgen met wat het beste bij jou past qua maat, stijl of soort uurwerk. Zeker hier in het blauwe gedeelte (Horlogemarkt) is er in alle geuren, smaken en prijsklassen wat te vinden.

En na wat uitproberen kom je vanzelf op een of meerdere horloges die het voor jou waard zijn om je geld op stuk te slaan.

Noot: dit uitproberen gaat je veelal wel geld kosten. Maar ‘t is ook hobby hè.

3 likes

Mooi topic aangezien ik precies in hetzelfde schuitje zit! Sinds kort van eigenaar van een nieuwe Tissot PRX powermatic, maar ik struin alles al af naar het volgende horloge.
Mijn oog viel op een Oris Big Crown Pointer Date maar (voor nu) eigenlijk nog te duur. Mocht iemand suggesties hebben die hier op lijken hoor ik ze graag :smile:!

Verder ben ik ook gecharmeerd van Mido, alleen hoor/lees ik hier niet zoveel over. Misschien is een Hamilton Jazzmaster ook nog een leuke optie? Leuk in meerdere uitvoeringen qua band etc.

1 like

Ik heb vier horloges liggen die ik van een ander over heb genomen (grootvader’s erfstuk even terzijde gelaten).

Limted Edition Seiko emaille die ik voor een belachelijke prijs over kon pakken. Ik zou hem aan de straatstenen waarschijnlijk niet kwijt raken, want het zijn Romeinse cijfers. Daar houden mensen vaak niet van. Behalve als er Cartier op staat, dan is het plotseling hip. Maar goed. Om te illustreren: Romeinse cijfers niet echt behulpzaam om iets courant te maken.

Dan een Halios duiker gekocht. Ding is makkelijk weer te verkopen omdat de oprichter van Halios waanzinnig weinig horloges maakt en de vraag erg groot is, omdat hij een reputatie voor kwaliteit heeft. Geen winstpakker, maar ook geen afschrijver. Simpele duiker van een gewild merk, niet al te duur, makkelijk verkoopbaar.

Dan een Squale 1521. Alweer een niet al te duur duikertje met een goeie reputatie. Of ik hem makkelijk kwijt zou raken? Tja, ik leef hier al zeven jaar mee, en dat ding is behoorlijk gebutst en bekrast zoals je ziet. De les die hier in zit: Als je iets tweedehands koopt wat mint conditie is, hou het dan zo want anders krijg je weer afschrijving.

Dan de Smiths. Een beetje een forumdel die best rond is gegaan hier, maar van een leverancier met een irritant bestelproces wat alleen werkt als Jupiter op de maan ligt en je een groene broek draagt. Dit ding is ook weer zo’n “redelijk makkelijk door te schuiven, geen knaller” verhaal als die Halios.

Wat ik probeer te zeggen is dat afschrijving een functie is van of iets courant is, maar zeker ook van de geschiedenis hier op het forum, de prijs waar je hem voor koopt, de staat en het marktsegment waar je in bezig bent.

Dingen die erg hard afschrijven zijn:

• Hamilton. Ik snap niet waarom.
  • Veel microbrands
  • Incourante ontwerpen met rare lugs of zo, weet ik veel.
  • Tot voor kort Grand Seiko. Al denk ik dat dat op gaat houden.

Merk nog even dit op: Er is een wezenlijk verschil tussen vintage en jonggebruikt. Mijn ervaring met Vintage is kut. Dingen zijn breekbaar, je kunt ze vaak niet zomaar even terug sturen naar de fabrikant voor revisie, de waterdichtheid is er al jaren vanaf en de materialen zijn brak en breekbaar (denk aan acryl en doublé/verguld spul).

Jong gebruikt is waar je wilt zijn omdat vintage een vokking mijnenveld is waar je niet in moet lopen zonder te weten wat je doet.

Rolex, Cartier, Patek, Lange. En sommige independents / verzamelobjecten van vele duizenden Euro’s. Die zullen niet snel afschrijven, maar het ligt buiten je budget.

De rest is koffiedik kijken. Vrijwel alles schrijft af, en hype-bubbeltjes zijn vaak maar tijdelijk.

Dus nogmaals: Ik raad je ten zeerste aan om het afschrijvingsgelul even te laten voor wat het is. Zoek een horloge wat je echt mooi vind en wat bij je past, koop dat en draag het eens vijf jaar of zo.

Die “ik moet verstandig kopen om te kunnen upgraden” mentaliteit gaat je geen draagplezier geven met je eigendom, wat ik je brom. En het is koffiedik. Allemaal koffiedik.

5 likes

Kopen wat je mooi vind :wink: en het loont zeker de moeite om jong gebruikt hier rond te kijken heb je de eerste afschrijving niet :blush:

1 like

Nog welkom op het Horloge Forum Daniel en veel plezier hier gewenst!

Voor jouw budget heb je veel keuze in nieuwe horloges.

In het blauwe gedeelte van HF zie ik momenteel bijvoorbeeld een prachtige, bijna nieuwe Oris met Caliber 400 te koop staan met een vraagprijs van € 2650,00, je zou een bod van € 2500,00 kunnen proberen. Als ik niet mijn prachtige blauwe Seamaster had gehad, zou die Oris Caliber 400 mijn keuze kunnen zijn geweest.
Ik heb erg goede ervaring met het kopen van horloges (uit het blauwe gedeelte) van mede forum leden!

Neem rustig de tijd om iets moois uit te zoeken, dat is ook genieten.

2 likes

Zag al meerdere leuke reactie, maar super aardige post! Heel leuk! Goed gedaan!

2 likes

altijd pre-owned. die zijn vaak al afgeschreven. kun je met een beetje geluk ‘‘gratis’’ dragen

2 likes

Ik ben zelf wel van het “nieuwe” danwel in complete nieuwstaat. Pre owned heeft misschien wel de grootste afschrijving gehad maar als je een 2e handsje gevoel om je pols niet echt blij maakt zou ik het niet doen.

Het hele upgraden verhaal daarvan zou ik mij niet teveel van voorstellen. Dat werkt in de Rolex/AP/Patek hoek, misschien ook nog wel bij de hele gewilde Omega’s maar verder is het vooral heel veel geld er achter aan gooien wat je nooit meer terug ziet in waardestijging.

Rek je budget naar maximaal op (2500,-) en koop daarvoor het allermooiste horloge (wat jij de allermooiste vind) voor. Alleen de allermooiste telt. Daarna merk, dan even een tijdje niets en dan pas waardevastheid.

Neem de tijd. Of sla toe als een bijzondere kans hebt.

3 likes

Ik lees al even mee gezien ik in dezelfde situatie zit als OP, maar bij deze dan toch mijn allereerste post hier op het forum. Gewoon om te melden dat ik dit een fantastisch en behulpzaam topic vind! :slight_smile:

4 likes

Soms heb je er nog wel 'ns wat aan, dat HF. Maar meestal kost 't alleen maar geld, want dan wil je weer wat nieuws… :open_mouth: :grimacing: :wink:
Maak even 'n (eigen) voorsteltopicje en uiteraard zijn we benieuwd naar je huidige horloge(s) en wensen.

1 like

:rofl::joy:

1 like

Heb je vintage overwogen?

1 like

Daniel, ik denk dat het simpel samen te vatten is zoals Jelle zegt.
Pre-owned is al afgeschreven. Kan je als het mee zit voor praktisch hetzelfde verkopen. Maakt het uptraden het aller makkelijkst.

2 likes

Wat al gezegd is: koop gebruikt waardoor het grootste gedeelte van de afschrijving al gedaan is.
Koop een gangbaar horloge: bekend merk, niet te excentriek, en zoek wat het horloge op chrono24 qua waarde gedaan heeft of hier op het forum bij verkocht. Kun je zien hoe lang een dergelijk horloge te koop stond en hoe vaak deze worden aangeboden.

1 like

Vintage niet overwogen, ik heb me er ook nog niet in verdiept, maar zie vintage toch wat meer voor de gevorderde horloge-kenner die weet waar Abraham de mosterd haalt…

Missie volbracht!

Het is een pre-owned Oris Aquis Carysfort Reef geworden, die ik hier op het forum heb kunnen vinden.

Na een zoektocht met een budget van ca € 750,- niet kunnen vinden wat ik zocht, het budget toch een eind opgerekt voor een horloge waar ik echt blij van wordt. Telkens kwam de Carysfort Reef met zijn blauwe kleur icm de oranje rubberen band weer naar boven, die het uiteindelijk is geworden.
Ik ben er erg blij mee, en ben bang dat er nog wel meer klokjes gaan volgen. Van een hele poos geen horloge dragen, ben ik weer helemaal om en gaat dit weer bij de standaard uitrusting horen :slight_smile:

Een plaatje:

20 likes