De laatste dagen heb ik vanwege een aanstaande aankoop regelmatig rondgelezen op het forum. Relatief nieuw in de wereld van horloges heb ik nog een boel te leren.
Het is geen exacte wetenschap, maar toch zijn er weetjes die ik nog niet weet
Mijn dilemma: ik heb een bedrag tussen de 1000 en 2500 euro beschikbaar voor aankoop van een horloge. Het wordt mijn eerste €200+ Horloge…
Het geld kan besteed worden, echter hoeft het niet op
Nu is er veel verkrijgbaar en zie ik door de bomen het bos niet meer. Er zijn veel mooie horloges te vinden. In de €1000 range zie ik bijvoorbeeld mooie modellen van Tissot, Certina of Hamilton.
De meeste mensen hier hebben waarschijnlijk meerdere horloges, uiteraard is dat een mooi streven maar ik wil de optie ook open houden om te “uptraden” zeg maar, dus elke keer met een bijbetaling een mooier/kwalitatief beter horloge te kunnen bezitten. Aangezien ik nog teveel leek ben, en geen recente posts kon vinden met mijn vraag, dus dit topic.
Is het met bovenstaande in het achterhoofd beter om nu een horloge in de €1000 range nieuw aan te schaffen, of toch beter om wat meer uit te geven en te kijken naar, ik noem maar een willekeurig voorbeeld, een pre-owned speedmaster?
Hopelijk zijn er hier ervaringsdeskundigen die me wat op weg kunnen helpen.
Je kan in mijn optiek twee dingen doen.
Je behoeftes een soort van vervullen, en een horloge van zo’n 500 euro kopen en daarna doorsparen tot dat je ergens komt wat je echt mooi vindt.
Maar goed, ik begrijp je trade up verhaal ook wel. Dan is het naar mijn mening het beste om een horloge te halen die waarde behoudt. Je kan voor 2500 euro horloges kopen die net als een auto halveren als je deze de ‘garage uitrijdt’. Ook kan je horloges halen die relatief rond de 80% waarde behouden van aanschafprijs nieuw. Een pre-owned hier op het forum bijvoorbeeld op de kop tikken behoudt eigenlijk compleet zijn waarde. Dit omdat een particulier aan particulier verkoopt, dezelfde manier hoe jij het weer zou ‘uptraden’. Dit maakt natuurlijk het up traden een stuk makkelijker.
Dus ja, een pre-owned speedmaster op de kop tikken kan denk ik weinig kwaad voor een goede prijs
Het voordeel van een nette 2e hands is natuurlijk ( net als bij auto’s ) dat de eerste afschrijving er al af is .
Op bepaalde merken na dan ( die worden alleen maar weer meer waard ) maar die vallen nog niet in jouw prijsklasse.
In deze prijscategorie vind ik de Tissot het mooiste. Relatief goedkoop en volgens mij zelfs waardevast. Laatste is weer handig indien je wenst te uptraden.
Die Tissot hierboven vind ik ook fraai!
Kijk verder eens bij merken als Longines en Oris. Heb je ook mooie horloges voor niet al te veel geld.
Wat nieuw of pre-owned betreft is het ook wel een persoonlijke keuze. Als je voor een pre-owned model gaat zou ik in ieder geval een relatief jong exemplaar in goede staat aanschaffen. Van het wat oudere spul zou ik wegblijven als je nog niet zo lang met horloges bezig bent. Dan is het wellicht nog moeilijk om de staat, originaliteit en prijs goed te kunnen beoordelen.
De eerste is een Grand Seiko die voor 2700 in de boeken staat, maar die je voor 2100 kunt scoren, nieuw. Da’s met één van 's wereld’s beste quartz uurwerken ooit, uitmuntende afwerking, ook onder extreme vergroting, en 100m waterdicht.
De tweede is een Seiko Alpinist die voor zo’n 750 ballen in de boeken staat, maar die ik voor 625 heb weten te scoren. Het gaat om een OK automaat, beetje middle of the road, met OK afwerking. Hij ziet er zo erg mooi uit, maar onder extreme vergroting zitten er wat rauwe randjes aan de wijzers, bijvoorbeeld.
Is dat een verschil van 1400 Euro waard, in jouw ogen?
In het tweede voorbeeld: Drie GMT horloges. 750 Euro, 1150 Euro en 1400 Euro respectievelijk. Een Nederlandse Forum limited met erg simpele kast, tikje groot, tikje dik en met wel erg scherpe lugs (niet verschrikkelijk goed afgewerkt) maar met een prima uurwerkje en 60m WR. Erg simpele geprinte wijzerplaat, waarbij de sector streep dwars door de tekst heen loopt.
Daarboven een Baltic met een erg goede afwerking, bol saffier, fijne maten, 100m waterdichtheid en een Soprod uurwerk wat dezelfde functie heeft, maar in mijn beleving ietsje minder dan de ETA van optie 1, ook al is de verdere afwerking van het horloge veel beter, denk onder andere aan de saffieren bezel.
Derde horloge is het beste afgewerkt. De wijzerplaat is bijzonder detailrijk en erg strak gedaan. De wijzers zijn strak, en we hebben het weer over een Sellita uurwerk wat nipt beter aanvoelt dan de Soprod. De kast is erg klein en fijn van maat, het horloge is platter dan de overige 2, en de afwerking is weer een tandje hoger. Nog steeds 100m waterdichtheid.
Is zo’n stapsgewijze verhoging van vernomen kwaliteit nou dat geld waard?
Als het antwoord daarop ja is moet je niet beginnen met iets goedkopers om dan te ruilen. Daar ga je van huilen, omdat in dit segment altijd afschrijving betaald wordt als je je horloge weer verkoopt.
Dan kun je twee dingen doen:
Ga experimenteren met tweedehands horloges uit het verkoop-gedeelte alhier. Daar kun je je meestal geen grote buil aan vallen.
Zoek goed uit wat je wilt hebben binnen je budget, ga passen en vergewis je ervan dat dit is wat je wilt, in wat voor prijssegment dan ook. Koop dat, en draag het een aantal jaar.
Tussen de 700 en 1900 Euro zie ik dingen van Seiko, Nomos, Junghans, Archimede, Mühle Glashütte, Oris, Damasko, Sinn, Louis Erard, Serica, Farer, Hanhart en nog veel meer merken voorbij komen. Da’s een leuk segment.
En dan heb ik het niet over de Nomos Club en Orion gehad, maar ik kan je een Ahoi tonen die nipt binnen de 2500 wel te vinden moet zijn, een King Seiko die ook binnen budget te vinden moet zijn, en tot slot een Tourby die vlak boven de 2200 zit:
Dus de vraag is eigenlijk, wat zoek je? Moet het sportief, elegant of juist über robuust zijn? Wat is je polsmaat? Wat is je levensstijl? Ben je actief of juist niet? En wat vind je belangrijk? Als daar voor 200 Euro dit uit komt rollen is het ook prima, he?
Laten we dit wel even gedachten houden met reageren voordat we allemaal onze favoriete horloges van 1000-2500 euro naar zijn hoofd slingeren.
Dit is (tenzij ik het verkeerd begrijp) de enige vraag van TS in het topic. Mocht hij/(zij) zijn gedachten hierover op een rijtje hebben, verwacht ik wel een nieuw topic met meer over de wensen, levensstijl, prijs, type, afmetingen voorkeur, you name it.
In de 1000 tot 2500 piek range is zo onwijs veel te vinden. Als je het voor lange termijn koopt zou ik net zolang rondzoeken tot je een geschikte kandidaat hebt en die nieuw aanschaffen.
Wil je omhoog ruilen dan zou ik voor een gebruikte gaan.
Ik denk dat 95% van de horloges 30-50% afschrijven op het moment dat je ze een paar keer gedragen hebt.
Koop je gebruikt dan heeft de ander die afschrijving al te pakken en kun jij met weinig “risico” iets uitproberen.
Hoe lekker zou het zijn om gewoon het horloge te kopen wat je altijd al heb willen hebben? Gelijk doorsparen, en je droom horloge kopen (nieuw of 2e hands). Tot die tijd gewoon een leuke Seiko scoren hier op het forum, en elke dag zoeken naar je droom horloge en je aparte horloge spaar centen tellen.
Een mechanisch horloge vraagt ook meer onderhoud dan een quartz, hou dus rekening een kost van 250 euro of meer elke 4 a 6 jaar. Ook als is het horloge nauwelijks gedragen, een onderhoud zal vereist zijn door het verduren van de olie.
Ik koop zelf eigenlijk vrijwel altijd nieuw. Maar ik weet dan wat ik wil, ben geen flipperaar en ook niet aan het ‘uptraden’. Jouw situatie is dus een andere. Je weet nog niet zo goed wat je wil en je wil uiteindelijk iets uit een hoger prijssegment. In dit geval zou ik een mooie gebruikte Seiko of Tissot kopen, zodat je in ieder geval iets leuks aan de pols hebt en daarnaast lekker de komende paar jaar goed blijven rondkijken en sparen voor je uiteindelijke droomhorloge. Waarschijnlijk wordt in die tijd ook wel duidelijk welk horloge dat wordt. Veel plezier met je horlogereis!
Ik heb zelf niet veel toe te voegen. Behalve dat ik tot nu toe altijd leuke ervaringen heb gehad met het kopen en verkopen via dit forum. Dat is een hele kleine bonus bij het kopen van pre owned, los van de vaak nette prijs. Geen garanties uiteraard, maar angst voor het onbekende is in mijn ervaring niet nodig.
Wat is het je waard?
Zelf koop ik altijd tweedehands. Afschrijving eraf en gaan!
Maar, hierdoor mis je de AD ervaring. Als klant binnen wandelen, lekker passen met mogelijk een drankje erbij en het horloge nieuw mee naar huis nemen. Stickers eraf, shine als een malle… ik geef er niets om, maar zo heeft ieder zijn voorkeuren.
Als het je om het model te doen is en je wilt liever nieuw, zou ik een aantal maanden doorsparen en gaan voor een model waar je hartje sneller van gaat tikken.
Tip; neem de tijd! Mijn grootste fout in horlogewereld is toegeven aan de onrust (pun intended) en te vlug en impulsief kopen.
Wat een reacties, helemaal gezien het tijdstip van de originele post
Het begint al een beetje helderder te worden. Dank daarvoor.
Gezien het uptrade verhaal is een pre-owned horloge een goed idee lees ik tussen de regels door. Ik begrijp de charme van het stickers erafhalen en de hele beleving, maar dat bewaar ik dan voor het volgende horloge, of die daarna, of die daarna als het uptrade bedrag er naar is
Binnen de pre-owned categorie, zijn er aanraders weer met het uptrade verhaal in het achterhoofd? Er zijn dan nog steeds zoveel keuzes. Zelfs als het toegespitst wordt blijft er voor mij genoeg keuze over. Ik heb niet een echt specifiek type in mijn hoofd. Het geheel van het horloge moet passen zeg maar. Net als bij partners, sommige blondjes zijn prachtig, andere brunettes in andere vormen soms prachtiger of vice versa
Welke merken/types zien jullie pre-owned veel voorbij komen die ook vaak snel van eigenaar wisselen? Wat zijn dus “gewilde” horloges, en welke kan ik (afschrijvingstechnisch) beter niet naar kijken?
Altijd pre-owned. Bij nieuw moet je te voorzichtig zijn en alles langzaam opbouwen. Pre-owned heeft al wat krasjes, is al ingereden en leeft een stuk gemakkelijker.
Ben tegenwoordig ook van de vintage. Minimaal 25 jaar of ouder.
Wat je keuze ook gaat worden, ik zou altijd proberen een gebruikt exemplaar te vinden. Nieuw blijven doet namelijk géén één horloge als je hem wilt dragen. Er zijn mensen genoeg die nauwelijks gebruikte exemplaren te koop aanbieden.