Zoals de titel zegt kopen jullie (liever) nieuwe horloges of tweedehandse ?
Dit is m.u.v. vintage.
Als ik het budget niet meeneem dan koopt iedereen een nieuwe. Dus de vraag is inclusief het rekening houden met het budget.
Zoals de titel zegt kopen jullie (liever) nieuwe horloges of tweedehandse ?
Dit is m.u.v. vintage.
Als ik het budget niet meeneem dan koopt iedereen een nieuwe. Dus de vraag is inclusief het rekening houden met het budget.
2e hands, ik houdt met name van vintage jaren 60-70-80. Maar mocht ik een moderner exemplaar zoeken, dan gaat mijn voorkeur ook naar een gebruikte uit. Laat een ander maar de eerste afschrijving nemen.
De kop er af (tu)
Liefst 1 of 2 jaar oud en nog net in de garantie
Op een hele enkele uitzondering na altijd tweedehands. Er is bij 99% van de horloges zo’n enorme afschrijving in de eerste paar jaar, dat ik dat bedrag niet kan negeren (zeker in het wat duurdere segment). Een tweedehands horloge moet dan niet afgeragd zijn, maar in zeer goede staat. Over het algemeen is dit echter makkelijk te vinden.
Inderdaad, 2e hands of grijze handel. Geen hoofdprijs betalen voor al die lucht die er in de prijzen zit. En er zit zeer veel lucht in met name het duurdere segment. Productiekosten van een topmerk 500 Euro. Dan volgt verkoop aan de distributeur tegen 1.250 Euro (waarvan er 250 Euro gereserveerd wordt voor marketing), dan volgt verkoop aan de juwelier door de distributeur voor 2.500, dan heeft de juwelier een verkoopadviesprijs van 5.000 Euro.
Laat iemand anders maar de 1e forse afschrijving doen. En je koopt soms juweeltjes, echt als nieuw, met alle documentatie en verpakking. Ik heb al diverse keren op die manier slechts 25-35 % van de adviesprijs betaald, fors minder dan de helft dus…
Het enige is wel dat je soms wat geduld moet hebben en slim moet handelen.
Tweedehands, en bij voorkeur via dit forum, een ongekende prijs/prestatie verhouding.
Het zijn allemaal liefhebbers hier en de meeste horloges zijn dan zo goed als nieuw, maar met een prijs waar je zelf geen waardevermindering meer voor hoeft te nemen.
Past het niet dan is het klokje meestal in no-time weer doorverkocht voor dezelfde prijs.
Bovendien komen hier ook hel veel interesante klokjes langs, een soort voorselectie dus.
Lijkt me duidelijk allemaal…
Zelf heb ik liever alles nieuw…
Maar absurde prijzen inderdaad. Hoe weet je dat er nog niks is gebeurd met z’n horloge en voornamelijk intern?
Het wordt bijna een topic met de vraag “wie koopt er nieuw?” :)…
Als ik mijn collectie-tje nieuw had gekocht, had ik 3x zo weinig horloges gehad. Ik moet dus wel 2ehands gaan om aan mijn verslaving te kunnen voldoen…
vrijwel alle horloges die ik koop zijn tweedehands. Vooral omdat ik me vooral interesseer in oude vintagehorloges en zakhorloges. Vooral bij kringloopwinkels en op rommelmarkten mag ik graag speuren naar horloges voor ene paar euro per stuk (maar een chronograaf met een landeron 51 caliber voor dertig cent neem ik ook wel mee:).
Voor mij zit de lol van horloges vooral in het sleutelen, en de technische kant van mechanische uurwerken. Eigenlijk vind ik een mooi binnenwerk net zo belangrijk als de buitenkant. Ik blijf het mooi vinden hoe alle onderdelen van een horloge zo precies samenwerken om een gezamenlijke functie te vervullen.
Gr. Koen
Het liefst koop ik nieuw. Hoe stom het ook klinkt, het uit de stickers peuteren van de nieuwe aanwinst geeft me een goed gevoel.
Maar, zoals bij velen, kies ik vaker voor gebruikt, maar in perfecte staat, voor het financiele voordeel. Wat weer niet echt een voordeel is, omdat er een dikke kans bestaat dat het bespaarde geld aan een ander horloge wordt uitgegeven.
80% van mijn horloge is tweedehands. En dat sommige nieuw zijn, heeft alleen te maken met het feit dat ik ze ‘snel’ wilde hebben. Je hoeft je geen zorgen te maken of er iets met een horloge ‘gebeurd is’. Het uiterlijk kun je zelf wel beoordelen en vanbinnen kan er niet zoveel mis gaan. Als er wel iets mis is, kun je het meestal eenvoudig laten herstellen. Overigens is kopen van mensen op dit forum nog een extra zekerheid! Voor een gebruikt horloge geldt natuurlijk ‘koop de verkoper’. Dat zit hier wel goed.
Menno
Ik heb nog nooit een 2dehands gekocht tot gisteren.
Ik geniet wel ook inderdaad van aan een vitrine te kunnen neuzen, een paar horloges te passen en dergelijke.
Maar het prijsverschil is inderdaad wel niet te negeren, ik denk dat ik in de toekomst ook wel eerder naar de 2dehandsmarkt ga kijken.
Zou uiteindelijk graag een breitling hebben, vind dat prachtige horloges, net zoals die die nu op het forum 2dehands staat, maar daarvoor ga ik eerst terug beetje moeten sparen.
Ik heb ook liever nieuw, omdat dat meer voldoening geeft… NIEUW -> STICKERS:P
Enerzijds heb ik nog nooit een tweedehands horloge gekocht dus heb er altijd een tweedelig gevoel bij…
Anderzijds vind ik de nieuwe PO met cal 8500 mooi… deze is in list price met 1000 omhoog gegaan -> hier is niet tegen te sparen… zonde. Dus een tweedehands exemplaar is een betere optie
Dan is het rondsnuffelen voor een tweede hands exemplaar, maar de NL sites die ik ken zijn voornamelijk Rolex-en, minder IWC, JLC en Omega
Meestal koop ik nieuw, tenzij het niet nieuw (meer) verkrijgbaar is.
Ga meestal voor gebruikt, maar dan wel “als nieuw” en liefst met originele doos.
Ik ga voor nieuw, omdat ik niet heel vaak een dure klok koop wil ik graag de eerste eigenaar zijn. En ik doe toch vrij lang met een wat duurdere klok.
Alleen een Rolex of Panerai tweedehands kan interessant wezen, alhoewel daar de prijzen ook erg hoog liggen.
Koop voornamelijk nieuw maar wil in het hogere segment ook wel eens voor een in nieuwstaat verkerende occasion zwichten, dit voornamelijk ivm. afschrijving.
Koop voornamelijk nieuw maar wil in het hogere
segment ook wel eens voor een in nieuwstaat
verkerende occasion zwichten, dit voornamelijk
ivm. afschrijving.
Dito. Ik koop ook meestal nieuw maar in het hogere segment probeer ik altijd eerst te zoeken naar een degelijk tweedehands.
Gtz,
Den Limburger
Koop voornamelijk nieuw maar wil in het hogere
segment ook wel eens voor een in nieuwstaat
verkerende occasion zwichten, dit voornamelijk
ivm. afschrijving.
Oh ja, ik verkoop niet, vandaar dat ik daar ook geen rekening mee hou. Maar ik begrijp het wel. Net als met auto’s. Een jonge occasion rijdt nog steeds lekker, terwijl de kop er al vanaf is.