Maar geen van jullie heeft daar enige invloed op.
Inderdaad 1972 omdat in december de laatste missie was en daarna waarschijnlijk het horloge niet meer gebruikt is (NASA eigendom). Ligt dit horloge nu niet in het Smithsonian?
En natuurlijk hebben ze toegang tot alle documenten, het Omega Museum is een instituut op zichzelf. En binnen de groep zal er van alles toegankelijk zijn. Maar nogmaals, de rechten liggen/lagen bij Breguet en de Lemania 2310 werd (wordt?) inderdaad geleverd aan Patek Philippe en Vacheron Constantin. Ik denk dat daarom Omega dit toneelspelletje opvoerde, zodat het lijkt alsof ze deze nieuw 321 op basis van een “scan” hebben nagemaakt. Zodanig is het een eigen productie en bijt het niet met de levering van de 2310 aan Patek en Vacheron. En mogelijk het tomografie ook nog voordelen voor zaken die een blueprint (uit de jaren '50) niet kan weergeven?
Het is in ieder geval een prachtig uurwerk en nu Omega dit uurwerk zelf gaat maken, hebben ze daarmee hun eigen inhouse 321 calibre. Omega staat niet bepaald bekend om kleine oplages en als ze alles inhouse machinaal produceren kan je het beter breder gaan uitrollen. Maar goedkoop gaat het zeker niet worden.
Als je niks hebt met de romantiek van deze actie, dan begrijp ik dat het op volslagen “madness” lijkt. Maar zoals altijd, de koper betaalt de rekening.
Damn, deze had ik even gemist. Dat belooft veel goeds voor de 50th anniversary. Het leek me al evident dat ze iets bijzonders zouden gaan doen, maar dit zou weleens episch kunnen worden.

Het is in ieder geval een prachtig uurwerk en nu Omega dit uurwerk zelf gaat maken, hebben ze daarmee hun eigen inhouse 321 calibre. Omega staat niet bepaald bekend om kleine oplages en als ze alles inhouse machinaal produceren kan je het beter breder gaan uitrollen. Maar goedkoop gaat het zeker niet worden.
Wat wellicht zal meespelen is dat de tooling en kennis van de toenmalige medewerkers niet meer aanwezig is. Door het te beschouwen als een nieuw uurwerk kunnen ze eigenlijk “vanaf nul” beginnen, zonder ballast vanuit het verleden.
De vraag is wel; hoeveel kopers van een LE zullen daadwerkelijk gevoelig zijn voor het feit dat er een nieuwe versie van het 321 uurwerk in zit, m.a.w. wat is de meerwaarde voor de doelgroep? Want ik ga ervan uit dat die breder is dan de “die-hard Speedmaster fans”.
Volgens mij is gecommuniceerd dat 321 niet in deze versie 50th Ann. Komt.
Ah, jamm0r. Bedankt voor de verheldering

De vraag is wel; hoeveel kopers van een LE zullen daadwerkelijk gevoelig zijn voor het feit dat er een nieuwe versie van het 321 uurwerk in zit
Dit 321kaliber is niet bedoeld voor Limited Editions maar in de eerste plaats voor reguliere modellen. Wat niet uitsluit dat er tzt ook wel een LE kan verschijnen met dit kaliber.
volg vooral de artikelen op Fratellowatches. Daar klopt de info altijd 100%
Inderdaad, en in ieder geval de meest accurate berichtgeving wat Omega wilt uitdragen. Of de info ook daadwerkelijk klopt blijkt vaak pas in de praktijk. Omega kan ook nog wat wijzigen in het productieproces, dat was ook bij de Speedy Tuesday 2 zo.
Ik denk dat de flippers, die er tegenwoordig massaal op duiken, er geen boodschap aan hebben. Ook mensen die het kopen omdat ze het uiterlijk van het horloge mooi vinden maar verder weinig afweten van de geschiedenis, zal het een zorg wezen. Ik denk dat Omega daarom de productie laat aansluiten bij de doelgroep. Dus daarom ook een limited production dus een beperkte oplage per jaar. Maar het is wel een prachtig uurwerk en daarmee probeert Omega zich mogelijk wat meer op te trekken naar de “big three” omdat Patek Philippe het voor het CH 27-70 (2872) calibre heeft gebruikt. En Vacheron Constatin voor het 1141 calibre. Natuurlijk is dat een heel ander niveau, maar ze mengen zich in goed gezelschap.
Vacheron:
Patek Philippe
Omega 321 (oude)
Haute horology
Vandaag is blijkbaar het volgende bevestigd: 2 LE apollo 11 Speedys, 1 met gouden elementen aan 9,6k usd, en 1 (wss volgouden) aan 34k usd.
“from copper to Sedna gold”
Ik lees dit als
“From something you could have saved up for to something that is entirely out of your budget”
Linkje?
Gelezen op OF
Blijkbaar zijn sommigen al gecontacteerd door hun Omega dealer:
Ik hoorde via via ook iets over een nieuw handopwinder co-axiaal kaliber voor de 50th. Geen idee wat waar is, maar de geruchtenmolen (aka “silly season”) is net zo leuk als de daadwerkelijke release.
Het is een sedna cold pvd coating dus geen solid gold. Dus dat zal de meerprijs niet zijn
Speculaassie iemand?
Misschien niet. Mijn ervaring is dat wanneer Zwitserse luxe merken met edele metalen aan de slag gaan ik het niet meer comfortabel kan betalen.
Ja dat klopt sowieso, maar dat is niet vanwege de materiaalprijs. Maar dat geldt voor alle luxe horloges tegenwoordig. Spijtig maar met een gelimiteerde oplage verkoopt het sowieso