Nieuw Omega calibre 321

Waarom eigenlijk? Wat is er mis met een normale koperlegering? Voor een kast zie ik het voordeel, maar voor een uurwerk (zeker voor een handopwinder) eigenlijk niet.

1 like

Oude Omega uurwerken hadden een messing platine die verkoperd werd omdat koper minder gevoelig voor oxidatie is.

Ideaal is een platine die stijf is, licht is en slijtvast is. Ook is ongevoeligheid voor temperatuurverschillen belangrijk.

Met die eigenschappen voorkom je dat je gangwerk op en neer gaat klapperen c.q. door temperatuursverschil niet goed werkt.

German silver, een legering van 60% koper, 20% nikkel en 20% zink is een mooi materiaal: goed te bewerken en erg corrosiebestendig, terwijl het ook goede thermische eigenschappen heeft. O.a. Lange gebruikt dit voor de platines.

Goud is nu juist vrij zacht, zwaar en erg duur.

Kortom, niet ideaal.

Volgens mij gaat het alleen om de afwerking; ze gaan echt geen massief gouden platines maken. :sunglasses:

Dat neem ik ook aan … als het om een rotor (goud of verguld) gaat zou ik het snappen, maar voor een handopwinder, waarschijnlijk ook achter een stalen deksel, begrijp ik de meerwaarde van een vergulding niet. Zeker niet als je ziet hoe mooi de vintage verkoperde uurwerkjes eruit kunnen zien.

Ik vermoed een beetje dat ze dit doen om duidelijk onderscheid te maken met de originele 321. Zo kun je op het eerste gezicht zien dat het om een nieuwe gaat. :thinking:

Dat zou veel logischer zijn. Uit de eerdere berichten maakte ik iets anders op. Ik ben benieuwd.

Heren, hold your horses!

Het is voor mij als liefhebber toch volstrekt duidelijk dat dit om commercie gaat, zo werkt de markt en dat mag. Uiteraard kiest Omega voor het magisch getal 321. Er is toch geen enkel echt rationeel argument te verzinnen om een nieuw caliber uit te brengen?

Ik zie het probleem niet zo.

1 like

This topic is temporarily closed for 24 hours due to a large number of community flags.

Over het onderwerp verder mannen.
Elkaar afzeiken, overtroeven of aanvallen doe je maar per pb

1 like

Maar dat verhaal van die scanner is natuurlijk gewoon marketing b.s.

2 likes

Dat geintje gaat straks Speedmasters voor 8k oid rechtvaardigen? Ik ben zeer benieuwd.

Duurder denk ik…

Denk dat het met dit uurwerk ook gerechtvaardigd is :slightly_smiling_face:

Klopt :slight_smile:
Ze hebben dat ‘72 Gene Cernan horloge allang uit elkaar gehad voor een service beurt. Ze hebben de beste horlogemaker in huis. Ze hebben die tomografie al vaker gebruikt om hun collectie te laten zien. Wel handig als blueprint zonder de blueprints te hebben toch?

1 like

Zoals ik het begrepen heb is de platine van de nieuwe 321 van messing gemaakt waarna bepaalde vlakken verguld worden met Sedna goud zoals Omega dat noemt. Ook Duits zilver wordt gebruikt in de 321 meen ik me me te herinneren uit de toespraak van Omega’s CEO. De voordelen van de Sedna goud afwerking die ik kan bedenken zijn legio:

• mooiere finish
  • corrosie bestendig
  • hoger kwaliteitsgevoel
  • meer decoratie mogelijkheden

Het zullen geen goedkope uurwerken zijn dus het vergulden van de platine kan ook helpen om de prijs te verantwoorden (marketing!).

Mettertijd zal er ook een versie met doorkijk kast komen dus dan is de mooie afwerking zeker niet verloren. Het nieuwe 321 kaliber is niet bedoeld voor enkele LE’s, het is een kaliber bedoeld om nog heel veel jaren gebruikt te gaan worden.

2 likes

Hier een foto van dat unieke Gene Cerman horloge waar de tomografie op toegepast werd.

2 likes

Ze hebben de blueprints binnen het concern liggen…

Even uit mijn hoofd.
Cernan droeg een 105.003, die tot 65 of 67 in productie was, dus zeker niet in '72.
In dat jaar had wel Apollo XVII plaats…

1 like

Daar heb ik een bepaald andere mening over.

1 like