ik vroeg mij zo af of het misschien een idee is om in de Horlogemarkt een “veiling” te integreren voor een zelf te bepalen goed doel.
Het idee werkt als volgt:
Lid A. heeft een horlogedoos te koop en kan zelf kiezen naar welk goed doel de opbrengst gaat (ieder doel is dus welkom: sportclub, muziekvereniging, dierenbelangen of ontwikkelingshulp bijv.)
Ieder lid van het forum kan zogenaamde “loten” kopen. De prijs van de loten wordt mede bepaald door het verkopende lid en de waarde van het te verkopen item (een opbergkist zal bijvoorbeeld meer op moeten brengen dan een bandje, en dus duurdere loten). Laten we in dit voorbeeld uitgaan van loten van 10 euro p/stuk.
5 leden kopen vervolgens ieder 1 lot, waardoor er 50 euro voor het goede doel beschikbaar is. Ieder lid krijgt een eigen uniek nummer (bij te houden door de verkopende partij)
Na een bepaalde tijd (vul zelf maar in; 1 week, 1 maand etc.) wordt er een lot getrokken door de verkoper.
De winnaar heeft in dit geval dus voor 10 euro een mooie horlogedoos, en het goede doel is 50 euro rijker. De verkoper en andere bieders hebben er verder weinig baat bij, maar omdat iedereen dus zelf kan kiezen naar welk doel het gaat, kan iedere bieder zelf bepalen of hij het wel of niet de moeite waard vind om te winnen of te verliezen. (maar echt verliezen doe je in dit geval dus niet want als het een doel is wat je een warm hart toedraagt heb je toch je steentje bijgedragen)
ik vind het wel een leuk idee, iedereen heeft wel iets wat hij of zij niet meer nodig heeft en een ander een plzr mee kan doen. Je kunt beginnen met iets van weinig waarde en dan bijvoorbeeld loten van 5,- euro te verkopen. Aan de hand van de animo merk je wel wanneer je moet stoppen met verkopen van loten. Het gewonnen object verzend je dan gratis uit de opbrengst naar de gelukkige winnaar. De kwestie is natuurlijk wie beheert de pot en stort het naar het goede doel.
Kortom , leuk idee, uitvoering goed over nadenken. Ik heb nog wel een horloge over voor het goede doel.
Hartstikke goed idee! En ik denk (zeker aan de mentaliteit van hardy te horen) dat er zat mensen zijn die hier wel aan mee willen doen.
Moet inderdaad wel nog goed uitgewerkt en overdacht worden.
Ik hoop dat met name de staffs hier samen met ons werk van gaan maken!
Lijkt me sterk…
Gewoon lootjes verkopen (vergelijkbaar bingo met betalen om mee te mogen doen) kan toch altijd? Bij de fanfare bijvoorbeeld verkopen ze vaker lootjes, ik denk niet dat deze hier speciale rechten voor heeft? - evenals de hockeyclub enz.
Groetjes!
als het allemaal strikt volgens de regels zou moeten, dan moeten we in dat geval ook nog belasting betalen over het bedrag dat binnenkomt om aan het goede doel te geven. Daarnaast is het ook meer zoals Hardy aangaf; voor de kleine dingetjes waar je verder toch niet veel meer mee doet.
Het gaat dus niet om hele hoge bedragen (tenzij iemand een goed doel wil steunen en hiervoor iets kostbaars in de strijd gooit).
Even wat antwoorden op vragen:
[quote]De kwestie is natuurlijk wie beheert de pot en stort het naar het goede doel.
Kortom , leuk idee, uitvoering goed over nadenken. Ik heb nog wel een horloge over voor het goede doel.[/quote]
Mijn idee was dat de verkopende partij zelf het goede doel mag uitzoeken (dit kan de hockeyclub zijn van je dochter, de muziekvereniging van je neefje of iets dergelijks).
Als de verkoper in dit voorbeeld een Seiko Monster ter veiling aanbied kan ieder overig forumlid zich melden bij de verkoper (via een reactie op de advertentie of via een PM), waarna de verkoper per 5 euro een uniek lotnummer geeft.
Bijv. Lid A. bied 15 euro (dit zijn dus 3 aparte lotnummers, want 5 euro per lot).
Stel dat na een week de veiling wordt gesloten, en er 50 euro in de pot zit (die wordt beheerd door de verkoper), dan trekt de verkoper 1 nummer (hoe meer loten je dus koopt/hoe meer je bied, hoe hoger de kans dat je wint).
Stel dat Lid A. in dit geval wint dan heeft hij dus voor 15 euro een Seiko Monster en het goede doel heeft er 50 euro bij. De overige bieders die niet gewonnen hebben hebben hun steentje bijgedragen aan het goede doel en hopelijk meer geluk de volgende veiling.
Ik hoop dat ik het zo wat duidelijker heb geformuleerd.
ik vind dat wel een goed idee, 1 week duurt de inschrijving, 2,50 of 5,- per lot naar gelang de waarde van het aangebodene. Pas na binnenkomst van het bedrag krijgt de koper per PB een lotnummer van de aanbieder. Na de week trekt iemand anders dan de aanbieder en de deelnemers het winnende lot om alle schijn te voorkomen en de aanbieder verzendt het aangetekend (als het waarde heeft natuurlijk) uit de opbrengst naar de gelukkige, de rest stort hij naar het goede doel. Vergeet ik niets? Zo brengt het geen extra kosten mee voor de aanbieder en vergroot dit de deelname, omdat je alleen maar iets hoeft in te brengen wat je toch niet meer gebruikt of gewoon aan het goede doel eigenlijk schenkt.
Ik ben wel benieuwd eigenlijk. ik wil wel starten en heb deze ervoor over, let wel het is geen echte Seiko schijnt toen ik het nazocht toen ik hem in huis had, ik heb hem wel zo gekocht hahah op MPL voor enkele tientjes.
Hij werkt prima, al krijg ik het alarm niet a/d gang, voorzien van nwe batterij door mij. de kast en bezel zijn van metaal overigens. Er zit een Myota uurwerk in als ik goed nadenk.
Er staat 200 m op, maar waterdicht is hij geenzins heb ik ervaren.
Ja, ik kan mij natuurlijk vergissen, maar als dit een stortbak wordt om ondergelopen fake horloges te dumpen dan heb ik het al helemaal gehad.
Bovendien: wie controleert of het bedrag ook netjes op de rekening van het goede doel terechtkomt? Niet dat ik de forumleden niet vertrouw natuurlijk, maar het zou bepaalde lieden weleens op gedachten kunnen brengen.
Ik ben van mening dat zo’n tombola/bingo niet thuishoort op dit forum.
Kijk, je hoeft je wat mij betreft heus niet terug te trekken. Dat ik toevallig een andere mening ben toegedaan wil nog niet zeggen dat dit initiatief niet door mag gaan. Per slot van rekening beslist het forum in dit soort zaken en dat zijn wij met z’n allen.
Idee is prachtig alleen denk ik dat het gegarandeerd een keertje misgaat. Dit forum is ook gewoon een afspiegeling van de " normale wereld " betekent dus dat er ook hier mensen zijn die zich niet aan de regels houden en de zaak gaan misbruiken.
Misschien ben ik wat negatief maar het is tegenwoordig helaas oppassen als het om waardevolle spullen gaat ook al gaat het om een paar tientjes.
Het is anders vrij makkelijk om het safe te maken, door de inleg naar een van de forumbestuursleden te sturen, die het beheren,eervan uitgaande dat de twijfelaars die wel 100 % vertrouwen, maar dan moeten ze dat wel willen natuurleijk, het is wel een extra taak.
Toen ik Jaap-Wim’s, verder qua bedoeling prima, plan las dacht ik: “dat gaat tijd kosten”. En dat heb ik helaas niet
Wat wel zou kunnen is het een (1) keer per jaar doen. Wie wat kwijt wil (moet het natuurlijk geen Feiko zijn ;)) kan het naar mij sturen en dan organiseer ik een (1) keer per jaar een verloting. Maar dan wel voor een (1) goed doel (niet een goed doel per item). Ik kies dat doel (dat ben ik niet zelf) om discussies te voorkomen. En dan doen we het in December omdat we dan allemaal lekker emotioneel zijn en de kersbonus en/of 13e maand hebben of gaan krijgen.
jou plan lijkt mij meer realistisch en inderdaad misschien ook meer waterdicht.
Wat mij betreft, en als dit niet teveel werk is voor jou, zeker doen. Maar ik ben natuurlijk niet het enige lid, dus ik lees/hoor graag ook reacties van anderen.