Nieuw op dit forum

Hallo horlogefreaken,

Hierbij als goed gebruik een korte introductie van mijzelf.
Mijn naam is Ron (39) en ben woonachtig in Den Haag.
Reeds enige jaren ben ik een vervent liefhebber van m.n. (automatische) mechanische horloges. Mijn collectie bestaat uit een 5-tal horloges variërend van een Rolex Sub tot een J.Springs Sports Automatic (by Seiko). Laatstgenoemde heeft ervoor gezorgd dat ik Seiko meer ben gaan waarderen. De prijs-kwaliteit van deze klok is werkelijk super. Eén klein nadeel is het kwetsbare mineraal glas. Ik overweeg op korte termijn een Seiko aan te schaffen. Mijn gedachten gaan uit naar een Atlas en/of een Monster. Hierbij heb ik gelijk een vraag voor jullie. Wat moet ik me voorstellen bij het zg. “Hardlex Crystal” van Seiko? Is dit net zo kwetsbaar als gewoon mineraal glas of is het toch van betere kwaliteit. Ik hecht nl.veel waarde aan een krasvrij glas. Kan iemand mij zo vertellen welke Seiko duiker standaard is voorzien van saffier glas? Op korte termijn verwacht ik mijn nieuwste aanwinst: een Zeno-Watch-Basel Airplane Diver Automatic. Als ik die binnen heb zal ik proberen mijn collectie op foto te zetten.

Mijn beste,

Het laatste bericht voor mijn vakantie wijd ik aan ‘Zeno’.
Immers het doet goed te weten dat onze horlogepassie met steeds meer horloge-passionisten, dit forum maakt tot wat het voor onze horlogehobby betekend.
Namelijk: “Hier ben ik waar ik moet zijn“..

Dus bij deze Van Harte Welkom Zeno op dit majestueuze forum.
Een horlogeforum welke zich met fierheid ontfermt over het voortschrijden der tijd.
Je zal het hier ongetwijfeld snel naar je zin hebben en de wijsheid der horlogemagie met gepaste trots doen verkrijgen.

Het advies omtrent het “Hardlex Crystal" glas van Seiko laat ik graag over aan de deskundigen welke hier in groten getale op het forum aanwezig zijn.

Ziezo en nu mijn koffers verder pakken en het ‘Forum’ even laten voor wat het is.

SALUTI DI TUTTI!!

Coenraad.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Hardlex van Seiko is in feite gewoon mineraal glas. Maar dan in eigen Seiko fabrieken geproduceerd. (Seiko maakt zo ongeveer elk onderdeel zelf.)

Seiko heeft op de duikers standaard geen saffier, saffier is krasvast maar kan onder druk eerder kapot gaan dan hardlex.
Alleen, wie gaat er nou echt diep met zijn duiker ?
Er zijn een paar limited editions (monster: blauw, rood, geel, Atlas: geel) die standaard wel saffier hebben. Die zijn wel een tikkeltje duurder.

Mocht je je keuze gemaakt hebben, ik kan ze met saffier leveren in plaats van met hardlex. dat kost (saffier + arbeid) 50 euro bovenop de standaard prijs.

Zeno,

Welkom op dit forum. Wat betreft Hardlex. Ik heb twee duikers van Seiko beide met Hardlex. Tot nu toe heb ik op beide horloges geen krassen op het glas. Ik draag ze vrij regelmatig en gebruik ze normaal. Maar dat hangt er natuurlijk ook van af wat normaal voor jou is. Maar voor de waarheid moet je even bij Robbie409 zijn, die is de echte kenner.
En de nieuwe Zeno en je collectie. Wij zien de foto’s t.z.t. graag verschijnen.

En voor Coenraad, Prettige vakantie.

Michel

welkom op het forum Zeno!
Je zult hier veel plezier beleven, lees: leren van de diverse deskundigen.
Ben benieuwd naar je aan winst die onderweg is…
Coenraad een fijne vakantie!

Groet,
Arno.

Welkom op dit forum. De Sub is een fijne klok! Ik heb zelf de 16800.
Nu maar wachten op de foto’s:)

Welkom op ons mooie forum Zeno!

Hoi Zeno,

Ook namens mij een hartelijk welkom, en veel plezier hier. Maar dat moet lukken :slight_smile:

Groeten,

Martin

Beste forumleden,

Allereerst bedankt voor de hartelijke ontvangst en de adviezen.
Mijn laatste aanwinst ligt op dit moment op het postkantoor.
Morgen hoop ik deze te kunnen ophalen.
Zoals beloofd zal de foto daarna geplaatst worden.
Vraagje voor de Seiko experts: ik kwam op internet een rode Monster tegen.
Ze vroegen hier 500 engelse ponden voor. Lijkt mij wat overdreven veel geld. Hebben we hier te maken met een exclusief model?

Groeten,

Ron.

Welkom (tu)

Die rode is een limited model prijs klopt behoorlijk.
Een gele is nog duurder en exclusiever.
Hoop je Zeno snel te zien…heb er zelf ook 1.

Prijs is (nog) overdreven.
Ik verkoop ze voor 550 euro.

Beste leden,

Toch maar alvast een fotootje gepost.
De Zeno is, zoals gezegd, in aantocht.
Daar maak ik binnenkort wel een aparte foto van.
Ben duidelijk geen expert op fotogebied.

Groeten,

Ron.

Dat is een mooie collectie horloges Zeno!

ik ben gepast jaloers!

Welkom welkom… leuke collectie!!

Beste forumleden,

Bij toeval heb ik het antwoord op mijn eigen vraag gevonden m.b.t. het “Hardlex Crystal” glas. Op de website Ed’s Corner (http://edscorner1.blogspot.com/2006/03/seiko-monster-review-skx779.html) staat een review over de Seiko Monster. Op een gegeven moment komt het glas ter sprake en dit is wat erover gezegd wordt: “…and the crystal is made of Seiko’s proprietary Hardlex reinforced mineral glass (Hardlex sort of splits the difference between regular mineral glass, which scratches very easily, and sapphire, which is best at resisting scratches but is expensive and can shatter when knocked.)” Ik maak hieruit op dat er wel degelijk verschil is tussen normaal mineraal glas en Hardlex. Ben toch benieuwd wat Rob van www.monsterwatches.nl hierover kan zeggen.

Groeten,

Ron.

Hoi Ron,

Ik ben geen glaskenner.

Ik dacht dat het hardlex en mineraal niet veel voor elkaar onderdoen. Ik heb zelf alleen maar hardlex en saffier. Mineraal heb ik geen ervaring mee.

Ik ben ook iets zuiniger dan normaal op mijn horloges, dus krassen… geen idee.

Ik doe saffier omdat ik het mooier vind, het is helderder.

Mijn bullheads hebben nogal snel last van aanvaringen met objecten, omdat ze behoolijk hoog zijn. Het glas ligt er een mm op, en is dus het eerste dat de klap krijgt. Die ga ik dus preventief van saffier voorzien.