Nieuw op het forum & een paar beginnersvragen

Hoi lezers,

Ik ben afgelopen 2 jaar een steeds grotere horlogefanaat geworden. Ik ben nog vrij jong (19 jaar oud) dus ik heb helaas nooit veel geld gehad voor een “serieus” horloge. Toch heb ik een jaar of 2 geleden een quartz tissot gekocht en sindsdien ben ik steeds dieper in de horloge wereld terecht gekomen. Afgelopen jaar was mentaal een zwaar een naar jaar voor mij, maar gelukkig gaat het inmiddels steeds beter. Ik heb besloten om als soort van afsluiting van deze rottijd een leuke horloge voor mijzelf te kopen. Daar ben ik afgelopen maanden flink naar opzoek geweest en ik kijk sinds een maand of 3 ook regelmatig op dit forum.

Inmiddels heb ik een aardig beeld van wat het waarschijnlijk gaat worden: Een automatische Longines Hydroconquest (L37824966) of een tweedehands Tag Heuer aquaracer caliber 5 (WAY201B.BA0927). Voor mij is dit best een grote uitgave dus ik wil wel dat ik alles over mijn aankoop zeker weet. Ik had een paar kleine vraagjes/dingetjes die ik niet helemaal snap over de horlogemarkt en dit forum. Dus ik dacht ik maak een account aan en vraag het gewoon aan jullie. Mocht een van jullie ervaren horlogefans een paar minuutjes de tijd hebben om deze te beantwoorden dan zou dat heel fijn zijn!

-Ik zit dus al een tijdje op dit forum en hier worden best wat afkortingen gebruikt, ik vroeg me af of iemand een lijstje had met de afkortingen en betekenis want sommige ken ik nog niet. Zo gebruiken jullie erg vaak AD maar ik weet eigenlijk nog steeds niet wat dat betekent.

  • Verder viel het mij op dat nieuwe horloges vaak exact dezelfde prijs hebben op alle websites, voor de Longines Hydroconquest is dat bijvoorbeeld 1.500 euro. Als ik vervolgens op chrono24 kijk naar exact hetzelfde nieuwe horloge dan is de prijs soms honderden euro’s lager. Hoe kan het dat het op chrono24 wel goedkoper is en op andere sites niet?

  • Zoals ik al eerder stelde wordt het waarschijnlijk en automatische longines hydroconquest of een tweedehands tag heuer aquaracer caliber 5. Waar zouden jullie voor kiezen? of hebben jullie nog leuke suggesties voor iets vergelijkbaars?

Alvast bedankt voor jullie hulp! Fijne dag nog!

19 likes

Authorized dealer.

Ik zou voor een gebruikte TH gaan, met rubber erbij.

14 likes

Kan met verschillende zaken te maken hebben. Chrono24 kan je zien als een soort marktplein met allemaal verschillende verkopers.
Vaak zijn dit grijze dealers, die horloges in bulk kopen van de AD die bepaalde horloges niet verkopen omdat er geen vraag is in de lokale markt. Zaken waarom het goedkoper is heeft veelal te maken met belastingen, garantie, conditie, geen fysieke winkels etc.

https://www.chrono24.com/magazine/what-is-the-gray-market-and-how-does-it-work-p_58606/#gref

Er zijn ook mega grote grijze dealers, zoals; https://www.uhrinstinkt.de/

Daar vind je vaak ook goede deals.

Tag Heuer.
Maar er zijn zeker suggesties voor die prijs. Veel horloges, die te overwegen zijn, maar dat is persoonlijk.
Je zit in de categorie duikers. Kijk vooral ook eens bij Seiko.

Belangrijke “beginnersfouten” die ik maakte;

  • te groot. Lug to lug afstand breeder dan mijn pols. Dit ziet er niet uit.
  • te snel kopen, zonder passen en proberen van verschillende modellen bij de AD. Hier hoef je niets te kopen, maar passen geeft jezelf een goed idee over wat je nou echt mooi vind staan bij jezelf.

Let op dat je buiten Europa er zo’n 25% bij moet tellen kwa invoerkosten

2 likes

Mijn beste,

Van harte welkom binnen de gelederen van deze enthousiaste club van tijd-kunstenaars!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Bedankt voor de info over chrono24! Ik ga zeker even passen bij een AD binnenkort, maar ik heb vrij grote polsen dus ik denk dat dat wel goed komt. Op die Duitse site staat heel wat leuks te koop inderdaad, bedankt!

Welkom op HF :grin:

Welkom op het forum. En sterkte met de keuze te maken. Idd horloges passen en hopen dat je de klik voelt.

Welkom op het forum. Van de 2 zou ik ook zeker voor de Tag gaan… Aquaracer is een gaaf ontwerp

Buiten de Europese Unie…

2 likes

Welkom :call_me_hand:

Simpele correctie is voldoende hoor. Hoef je niet arrogant bij te doen…

? Arrogant?

1 like

“…”

Althans, zo interpreteer ik het. Enfin, net wakker uit mijn nachtdienst dus kan ook bij mij zo overkomen.

Dank voor de correctie in idd geval. Voor TS wel een belangrijke aanvulling

1 like

Welkom,

De prijzen van nieuwe horloges die op Chrono24 staan zijn bij veel geautoriseerde dealers (yep, AD’s) ook wel haalbaar na een beetje onderhandelen.

Welkom,

Gewoon lekker rondneuzen en je smaak volgen. Dat kan een quartz van 25 euro zijn tot… noem maar een bedrag.
Zelf ben ik wel tevreden over Chrono24. Als je een mooi horloge hebt gezien en je twijfelt of je wil zekerheid over de waarde, zit je hier zeker goed.

Er zitten hier veel kenners en experts die je zeker kunt bevragen. Verder veel plezier op het forum en plaats je NA (New Arrivals) nieuwe aankopen!
Plaatjes horen bij praatjes!

Serge

Welkom.

De tag Heuer aquaracer.

De rest van de vragen is al beantwoord.

1 like

Yes, definitely de Tag

Ik heb dit model van Longines. Voor mijn 40e verjaardag gekocht. Nog steeds erg blij mee.

Lekker passen en de keuze maken. Beide mooie horloges.

1 like

welkom-home

Welkom hier.