Ik ben al jaren lid van WUS, en heb dit forum alleen sporadisch bezocht. Nu ik een zoektocht naar iets specialers ga beginnen, heb ik me ook hier eindelijk aangemeld.
Ik heb qua aantallen inmiddels een aardige collectie van pak 'm beet 10 - 15 horloges. Veel is echter van mode- of plakmerken zoals Esprit, Guess, Kiber, Sekonda. Mijn eerste ‘duurdere’ chrono Festina heb ik ook nog steeds. Op je 17e was Hfl.100,- een flink smak geld
Vooral op designontwerp gekocht dus. Tot ik een Seiko 5 kocht. Sindsdien heeft mechanisch me in m’n greep.
Anyway. Ik ben nu specifiek op zoek naar een mooie automaat, maar die zoektocht zal ik in een ander topic bespreken.
Zo links en rechts hebben jullie al wat klokkies voorbij zien komen. Geen hoogstaande uurwerken of speciale items, maar dat maakt de liefhebberij er niet minder om…
Deze Guess Steel heb ik vorig jaar gekocht. Ik was absoluut niet op zoek naar nog een Quartz-uurwerk, en al helemaal niet van een modemerk. Maar ik was zo ontzettend gecharmeerd door het uiterlijk in Tag Heuer Monaco stijl (zonder een kopie te zijn) dat ik 'm niet kon laten liggen. Gelukkig lag 'ie in een stoffige koopjeskast in een vergeten hoek van de juwelier. De prijs was met zo’n -/- 50% vriendelijk te noemen. De groene wijzerplaat met knaloranje details zorgden ervoor dat ik de pinpas toch weer trok:
Tijdens een forumveiling waarbij de bedragen 100% ten gunste komen voor het forum heb ik deze gekocht:
Vraag me niet naar de fabrikant of het uurwerk. Saab horloges worden door Saab Expressions “gemaakt”. Steeds in een vrij kleine gelimiteerde oplage waarbij op=op.
Nooit gedacht deze ook daadwerkelijk te dragen, maar het is toch een fijn dragend horloge waarbij de merknaam gelukkig niet opvalt.
En in een ander topic hebben jullie al kunnen zien dat ik recent een Seiko5 op eBay heb gewonnen waar nog een donkerblauw leren bandje op moet:
Binnenkort meer! Er ligt nog heel wat in de kast. Zoals ik al zei, geen hoogstaande spullen maar wel met zorg uitgekozen.
Tijd voor het volgende deel voorstelrondje. Het begon allemaal met een Festina. Het model ben ik even kwijt, de originele doos heb ik nog wel. De chrono springt soms wat cijfers opzij en de batterij is al een tijd leeg, maar ik blijf 't een mooie vinden:
Deze Guess steel heeft me negatief verbaasd met betrekking tot de kwaliteit. Dat een glas niet krasvrij kan blijven, begrijp ik. Maar deze had binnen de kortste keren lelijke krassen op de kast zitten. De dag-aanduiding is niet meer met de kroon te wijzigen. Maar oh-oh wat is dat wafelpatroon van de wijzerplaat toch mooi. Een echt dress-watch:
Bijna tegelijkertijd kocht ik bij de Tchibo (of all places) een nieuwe chrono. Puur op prijs en prestaties gekocht als horloge waar ik niet zo zuinig op hoefde te zijn. Hij kostte destijds 69 euro. 5ATM waterdicht, een metalen en zwart leren band erbij en als bonus een batterij die het al (echt waar) bijna 7 jaar doet. Superaankoop dus, terwijl ik destijds me afvroeg hoelang 'ie bleef leven.
Daarnaast draagt 'ie erg fijn (het fijnst misschien wel) en heb ik 'm veel om. Een positieve verbazing is dus de:
Vervolgens iets van Nederlandse bodem gekocht. Er staat op “Swiss Quality, Dutch Guts”. De Zwitserse kwaliteit is een Miyota quartz. Desalniettemin een beauty om te zien. Het rose-goud van de cijfers en wijzers steekt prachtig af op de witte wijzerplaat en bruine band:
Er volgen nog zes horloges, maar dat is voor een volgende keer
Het
begon allemaal met een Festina. Het model ben ik
even kwijt, de originele doos heb ik nog wel. De
chrono springt soms wat cijfers opzij en de
batterij is al een tijd leeg, maar ik blijf 't een
mooie vinden:
Deze Guess steel heeft me negatief verbaasd met
betrekking tot de kwaliteit. Dat een glas niet
krasvrij kan blijven, begrijp ik. Maar deze had
binnen de kortste keren lelijke krassen op de kast
zitten. De dag-aanduiding is niet meer met de
kroon te wijzigen. Maar oh-oh wat is dat
wafelpatroon van de wijzerplaat toch mooi. Een
echt dress-watch:
Daarom kwam ik er ook pas achter toen ik een nieuwe batterij liet plaatsen. De enige optie om de dag nu correct te zetten is om met de kroon de tijd vooruit te draaien. Geeft dus verder geen gebruikersongemak meer.
Vervolgens heb ik in een wilde bui twee horloges gekocht. Wederom Quartz’en. De DD vanwege het compleet andere uiterlijk, een beetje in de Rado-stijl maar in volledig zwart een favoriet van mij:
En de tweede een vrijetijdshorloge met een zware rubberen band, flinke kast en -in mijn ogen- mooi uiterlijk. Het legt flink wat gewicht in de schaal, en de rubberen band vind ik persoonlijk niet zo prettig dragen als staal of leer. Maar toch met regelmaat om de pols te vinden is de Esprit:
Jammergenoeg is bij de volgende de wijzerplaat niet heel goed op de foto te krijgen. Deze heeft een mooie kleurenschakering als het licht erop valt. Een beetje zoals de wat klassiekere Seiko en Citizen modellen. Met bruine suede band een net horloge met een klein sportieve toets in de gele sekondawijzer ( ).
En toen werd het toch echt eens tijd voor mijn eerste automaat. Een Seiko5 gekocht bij Rob:
En een klein jaartje terug een van mijn favorieten gekocht. Ik was op zoek naar een mooie goede automaat, maar kon de looks van deze Guess niet weerstaan:
Sindsdien was het rustig met aankopen, tot ik begin deze maand op eBay ben gaan rondneuzen. Gevaarlijk en verslavend, maar het is gelukkig beperkt gebleven tot twee aankopen:
Deze Seiko5 2e-hands in nood om een nieuwe pin voor de band (of in mijn geval een hele nieuwe band).
En dit exemplaar waar nog niemand op geboden had. Ik was eerste bieder, het item werd aangeboden zonder reserve dus ik wacht nog op shipment van deze nieuwe automaat, gekocht voor de openingsprijs van GBP 0,01: