vandaag ben ik maar weer es begonnen aan een nieuw projectje. Ik had geze omax een tijdje geleden gekocht op het forum van onze oosterburen. Vooral omdat er toch een beetje PRX gelijkenis is.
Hij liep maar daarmee maar als een natte dweil en daarmee is alles gezegd. Het betreft een ST 96-4 uurwerk en daarvan heb ik er al een aantal onder handen gehad. Het begon met het ‘proberen’ wegnemem van de opwindstift uit de kast om het uurwerk uit de kast te halen. Blijkbaar is de stift te groot om door de stift te worden getrokken. De kroon kwam eraf en zo kon het uurwerk schuin uit de kast worden gehaald.
Toen gingen de wijzers eraf en ging ik op tevergeefs op zoek naar schroeven waarmee de dialfeet en dus de wijzerplaat wordt vastgezet. Hoe zit de plaat dan vast op het uurwerk??? Tja daar kwam ik ook snel genoeg achter. Idd u ziet het goed LIJM.
Ik vraag me af welke hobbiest het in zijn hoofd haalt om lijm in een uuwerk te kappen??? En toch lees ik het hier vaak.
Enfin, werk genoeg om het uuwerk weer zuiver te krijgen en een opllossing te vinden zodat de opwindstift door de tube kan… Verder zit er roest op een aantal tandwieltjes.
Een leuk projectje dus.
Ik heb meteen ook een vraag en er is geen haast bij maar heeft er iemand een paar dialstickers in overschot waarmee ik ‘na het werk’ de wijzerplaat kan vastzetten? Ik zou ze kunnen bestellen bij cousins maar heb meteen niets anders nodig en het lijkt me dan te gek om een bestelling te plaatsen.
In elk geval hartelijk op voorhand.
wijzerplaatplakkers zijn maar heel klein, meestal niet afdoende, bij een licht batt. uurwerkje soms nog wel maar bij een “zwaar” mechanisch uurwerk zal meestal niet werken als je hem een keer goed stoot of laat vallen.
Enige echte oplossing is poten er op laten laseren. Kost best wel wat, dus voor een relatief simpel uurwerk als deze vaak niet in verhouding. Je kan proberen te solderen, maar zo een Apparaat kost ook al een paar 100 euro op Alliexpress, dus voor een keer ook best kostbaar. Wel een risico dat je de soldeerplek te heet laat worden met verkleuring van de wp als gevolge.
Ik twijfel helemaal niet aan jou expertise maar ik begrijp niet zo goed welke invloed het gewicht van het uurwerk heeft op de kleefkracht van dial stickers?
Er poten op laten laseren zal idd wel de beste oplossing zijn maar zoals je zelf aangeeft, voor een uurwerk in deze prijsklasse zijn het me de kosten niet waard.
Ik zal nog es nadenken over de situatie. Er bestaan blijkbaar ook dialfeet die te lijmen zijn.
Anders heb ik ook nog dubbelzijdige tape waarmee hier zelfs een spiegel tegen een muur is gelijmd en er toch al een paar jaar hangt. Probleem hier dan weer mee is dat de wijzerplaat er waarschijnlijk dan ook niet meer af te krijgen valt!
Hoe zwaarder hoe makkelijker het los komt bij een schok. Spiegelplakkers: waarschijnlijk zo dik dat de wijzerplaat te hoog komt te liggen tov de wijzers, ergo die lopen dan dus vast. Zelfde voor wijzerplaat poten met een schoteltje die je op de achterkant lijmt. Er is een speciaal tooltje te koop met een freesje die eerst een verdieping in de plaat freest waarin het schoteltje verzinkt.
was ik in mijn zoektocht naar een oplossing ook al achter gekomen. Zou dit ook niet toet te passen zijn met een trieniet als basistool? Ik zag dat je de freesjes ook los kan bestellen nl.
T’gaat erom dat ik een riebniet zoek aan te kopen en als het met de triebniet moest mogelijk zijn dan hoef ik dit tooltje niet aan te schaffen vandaar.
Ander vraagje
Ik heb nl 2 veertonnen liggen, eentje die uit een 974 komt en eentje die uit een 964 komt. De ene veerton is een fractie hoger dan de andere. 2,03 tegen 2,12mm. Ik zag net da de opwindveer voor een 964 1.60X11 x 0.12 x 350 is en die voor een 974 150 X 11X0.12. Kan ik er logischer wijze van uitgaan dat de hoogste veerton hoort bij het caliber 964? Beide veertonnen passe nl in beide calibers maar ergens moet het verschil toch zijn nu hebben?
En gezien ik nog veel te leren heb stelik graag veel miss idioot klinkende vragen.
Ik heb ook een veer van 150 X 11X 0.12 gebruikt om te testen maar de amplitude is echt te laag. Dus is er een nieuwe van 160 X 11 onderweg.
Voor de lezers is het handig als je zelf een nieuw topic aanmaakt voor een horloge waar je mee bezig bent. Dan kun je daar in de titel ook bijv. het merk neerzetten. Plus je krijgt meldinge als leden reageren