Hierbij stel ik m’n nieuwste aanwint voor: een Molnija zakhorloge uit ???. Het uurwerk lijkt erg veel op de yk-6 uit de oudere Molnija zakhorloges van de '50 en '60 jaren, maar zo oud is ie echt niet. Er staat wel ‘Made in USSR’ op en dat duidt, als ik het goed heb, nog van voor het ineenstorten van de Sovjet Unie. Ik weet alleen niet hoelang ze nog zijn doorgegaan met ‘Made in USSR’ na val van de SU in 1991. Mogelijk, maar niet zeker, hoort het in het vintage gedeelte plaats. Het was waarschijnlijk bestemd voor de export.
Het horloge heeft jaren stilgestaan, dat kan je aan de wijzerplaat zien. Tussen de 12 en de 1 heeft de minutenwijzer lange tijd stilgestaan, zie de verkleuring van de wijzerplaat.
De achter deksel is een klemdeksel met een scheepsmotief, maar dat is gewoon voor de sier, het heeft niets met een scheeps-chronometer te maken. Dan moet je toch echt bij Poljot zijn, in het Russische:)
Hij lag in een doosje in de hoek bij Robbie, dus eerst even opwinden, onderin de doos leggen en daarna nog eerst een hele poos rikketik doen. Dan terugkomen, checken of hij nog loopt en dan afdingen:)
Nou ja, genoeg gekletst, nu de foto’s, daar gaat het per slot van rekening om:D
Leuk hoor een zakhorloge met zo’n mysterieus bouwjaar. Proficiat (tu)
En dat het zakhorloge een tijd heeft stilgestaan, waardoor tussen de 12 en 1 de wijzerplaat zijn originele kleur heeft behouden is een charmante bekoorlijkheid!!
Ik wens je dan ook veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit mysterieuze zakhorloge.
Leuke klok, Tom.(tu)
Het valt me op, dat als je op ebay zoekt op de naam Molnia, je dan de oude modellen te zien krijgt.
Toets je Molnija in, vrijwel alleen de nieuwere modellen.
Groet. Chris
Leuke klok, Tom.(tu)
Het valt me op, dat als je op ebay zoekt op de
naam Molnia, je dan de oude modellen te zien
krijgt.
Toets je Molnija in, vrijwel alleen de nieuwere
modellen.
Groet. Chris