Nieuw, Seiko Yacht timer

Op de Rikketik toch een horloge gescoord:


Nu weet je ook waar de achterkant van de Velatura vandaan komt :slight_smile:


De minutenwijzer ziet eruit als een secondewijzerā€¦ even wennen.


De originele band, in prima staat

Met de kroon zet je de schijf beneden op de functie die je wil bedienen. 3 stuks zijn voor zeilen :wink:

Leuk!
Zeilwedstrijden waarbij 15-10-5 minutenseinen worden gegeven zijn er alleen als het gaat om de Key West Rolex-regatta (om maar eens een horloge-gerelateerde wedstijd te noemen) met grote, zeewaardige jachten.

Zeilwedstrijden starten altijd tegen de wind in. Klinkt tegenstrijdig, maar toch is het handig. Boten starten vanaf een bepaald gebied (niet ā€˜puntā€™) en varen tegen de wind in naar een boei en vandaar nemen ze een andere route.

Waarom is tegen de wind in starten handig? Haaks op de windrichting wordt een denkbeeldige startlijn getrokken tussen twee boeien die bijv. honderd meter uit elkaar liggen. Iedereen moet achter de lijn blijven voordat het startschot klinkt. Ga je over de lijn voordat het startschot klinkt, moet je evenwijdig van de eerder genoemde denkbeeldige lijn naar 1 van de twee eindboeien zeilen of naar het startschip zeilen, eromheen varen en achter de startlijn, achteraan het veld aansluiten.

Nu de functie van het horloge: gedurende de minuten voor de start (5, 4, 1 in NL klinkt er een waarschuwingsschot en gaat vanaf het startschip een vlag omhoog. Gedurende die tijd proberen de schippers achter de startlijn de meest gunstige positie te veroveren vlak bij de startlijn! En als je tegen de wind in start, kun je -als je goed kunt zeilen- je boot zo goed als stilleggen vlak voordat je de finish overzeilt. Dat maakt tegen de wind in starten zo handig.

Andere schippers gebruiken de tijdsaanduiding van het horloge om wat meer achterin het veld vaart te maken om op het juiste moment de startlijn over te gaan. Kortom, de tijdaanduiding van op het horloge is van groot belang voor de tactiek die je volgt. Persoonlijk geloof ik meer in vaart maken van achteruit.

Omdat we in NL meestal met kleinere boten op binnenwater varen is de tijd van de startprocedure meestal korter dan op de wijzerplaten staat.

Maar het blijft een tof horloge!

Menno

(Schippers van de zeilschool waar ik les geef zijn ooit een keer van start gegaan in een stormachtige ā€˜Schuttevaerā€™ http://www.schuttevaerrace.nl/ - ook voor niet-zeilers. Ze hadden een waterdichte stereoinstallatie op het schip en draaiden loeihard Led Zeppelin. Iedereen ging voor ze opzij (:smiley: )

Mijn beste,

Dit fabuleuze horloge en de educatieve uitleg van Menno maken van deze Seiko Yacht Timer,
een ware zeebonk ā€œenfant terribleā€.

Ik wens je er veel genoegen mee!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

ā€¦ en toch is het lastig dat je geplaatste teksten niet kunt herzien. Waar ik schreef: 'ā€¦En als je tegen de wind in start, kun je -als je goed kunt zeilen- je boot zo goed als stilleggen vlak voordat je de finish overzeilt.'
Bedoel ik: En als je tegen de wind in start kun je -als je goed kunt zeilen- je boot zo goed als stilleggen vlak voordag je de STARTLIJN overzeilt.

Menno

mooi verhaal bij een mooi horloge, wat seiko allemaal niet gemaakt heeft,
je kunt er een leven lang mee bezig zijn.

volgens mij een bijzondere aanwinstā€¦

Van harte Rob!

Mooi horloge!! Gefeliciteerd

Een mooie Seiko, Rob! Deze zie je - naar mijn idee - niet zo vaak voorbijkomen. :~

Nog nooit gezien, heel apart en mooi.(tu)

Mooie uitvoering Rob, en hij is nog mooi gaaf!

Die mag gezien worden,veel plezier met deze aanwinst.

Geinig ding Rob(tu)

Hoe oud is dit nu?

Ik denk 1979