Ben onlangs in vintage Timex horloges gedoken. Geeft mooi beeld van op- en ondergang van Amerikaanse horloge industrie tegenover de Zwitserse dominantie. Bovendien very collectable! Niet te duur en heel veel verschillende modellen.
Wat is jullie mening over Timex en maken zij ook onderdeel uit van de collectie?
Hierbij de twee laatste aanwinsten … een perfect setje …
Ik ben ook bezig met Timex horloges.
Je kunt op de wijzerplaat zien wat de leeftijd is en welk uurwerk er in zit.
De laatste 2 cijfers geven het bouwjaar aan. Bij de linkse is dat bijv. 1975 en de 2 cijfers daarvoor geven het gebruikte uurwerk aan. In datzelfde geval is dat het Timex kaliber 25. Penanker uurwerkje met datum.
In de jaren '70 gingen ze bij Timex helemaal los met de wijzerplaten en de Timexen uit die periode behoren in mijn optiek tot de mooisten die er gemaakt zijn. Vooral de “duikers” uit de 70s zijn erg aantrekkelijk. Helaas is vrijwel altijd de (kunststof) bezel verdwenen, maar zonder die bezel gaat het ook wel.
De term duikhorloge moet je met een kilootje zout nemen, wantop de wijzerplaat staat waterproof 25 metres
Dit is één van mijn Timex “duikers”, dus ook zonder de bezel.
En dan ben ik nog bezig met deze. En ja…ook geen bezel.
Om deze weer lopend te krijgen heb ik van 3 kapotte uurwerkjes weer één hele moeten maken. Overigens heb ik me voorgenomen om nooit meer zo’n Timex uurwerkje uit elkaar te halen. Wat een crime is het om zo’n ding weer in elkaar te krijgen.
Verder ben ik al een paar avonden en vandaag bezig geweest met een oudere, jaren 50 Timex. Dit was ook een restauratie project.Foto’s daarvan volgen nog.
Vandaag deze opknapbeurt afgerond.
Helaas geen goede foto van ervoor…moet ik toch eens gaan doen.
Enfin, ik heb het uurwerk gereinigd en van verse olie voorzien, de wijzers gepolijst en opnieuw van lumen voorzien, de kast en de plexi gepolijst etc.
Ik vermoed dat deze Timex van de jaren 50 is. Wie weet het ?
Vroeger waren de horloges niet groot. Mijn Timexen zijn van 32 mm naar 36 mm ongeveer. Dat word nu als veel te klein ervaren. (behalve bij Rolex en Patek Philippe, maar dat komt door de naam).
Mooie klokjes! Ik heb een recente Timex IQ in de collectie, met kompas, thermometer en getijdenklok. En zo’n gave Indiglo oplichtende wijzerplaat. Recent mijn allereerste vintage gekocht, een Seiko, maar vintage Timex trekt mijn aandacht ook wel.
Wat een mooie exemplaren komen er langs. En leuk om te zien dat er meer Timex fans op het forum zijn. Hierbij nog wat pics van mijn andere Timex horloges.
Mogelijk dat die kunststof bezels
t.z.t. met een 3D printer nagemaakt kunnen worden.
Daar had ik ook al aan zitten denken inderdaad. Op mijn werk is er een collega die daar in zijn vrije tijd allemaal mee bezig is. Zal eens vragen of hij iets voor mij kan betekenen.
Leuke verzameling (tu)
Klopt het, dat in je eerste foto (24/01) de rechtse klok een damesmodel is?
Ik zag namelijk op internet zo eentje op bracelet met blauwe wiebertjes in de maat d=27mm (inmiddels verkocht).