Nieuw speelgoed.....Voor en na

Ik ben met een projectje bezig.

Zal nog effe niet zeggen waarmee precies :D:D Dit om het spannend te houden.
Ja, het is groot en ja, het kan 300 m diep en ja, het is een automaat. Nee, het is geen Seiko maar eta uurwerk, maar geen 2824.

Nou was de kast en de band hoogglans gepolijst. Aangezien de modificatie de richting van een “Toolwatch” opgaat ( hoe kan het ook anders) past dat dus niet.

Aangezien ik nog meerdere van deze projecten heb liggen, het ik daarvoor “nieuw speelgoed” aangeschaft: Een kleine straalkabine.

De eerste resultaten…voor en na.

Het wachten is overigens op de nieuwe wijzerplaat en wijzers.
En nog een onderdeeltje van het uurwerk, want ook dit word gemodificeerd.

De na foto’s.
Ik heb eerst wat geoefend op wat oude horloge banden en oude RVS delen. De luchtdruk , staalmiddel en straalafstand zijn bepalend voor de grofheid die het stralen nalaat. Stralen doe ik niet met zand maar met glasparels op een redelijk lage druk om een zo mooi mogelijk effect te krijgen. Het resultaat van het stralen ligt nu toch wel heel erg dicht bij de originele afwerking van mijn Sinn 142 st, die vanaf fabriek een “bead-blasted finish” heeft.

Dit is trouwens een erg hoge jongen, hij is maar liefst 17 mm hoog, veroorzaakt door het zeer bolle glas.

scheelt nogal.
knapt er wel van op.
mooi speelgoed.
gr oscar

mooi ! weet ik toch in 1 keer welk horloge het is :slight_smile:

Zeno 300, met eta 2452 uurwerk?

Leuk speelgoed Lucien,
wat voor type straalkabine heb je aangeschaft? zo’n klein model met “vacuumaansluiting” (stofzuiger) of een model waar je perslucht op moet zetten?

Het resultaat ziet er in elk geval goed uit (tu)

Groet,

Mooi resultaat. Kan je ook gebruiken om juweeltjes mee te bewerken.
Ik zie wel graag een contrast, bedoel mat en blinkend. Moet je wel eerst polijsten, afplakken met kleefband en dan de rest mat maken.

Das een heel mooi resultaat Lucien, zo had Zeno ze zelf moeten maken … oeps, verraad ik nu iets :smiley:

Ruud

Dat is leuk zeg! Heb je ook een foto van de straalkabine? Ben benieuwd hoe zoiets er uitziet.

dat ziet er inderdaad goed uit zeg!

Fout !! Geen Zeno, maar een Uhrkraft.

Overigens hetzelfe klokje als de Zeno, zo blijkt ook maar weer dat Zeno een plakmerk is :D:D

Uurwerk is een 2846, 21.600 bpu, hackt (nog) niet. Dag, datum aanduiding gaat vervallen.

Stralen met een stofzuiger ?? Dat systeem ken ik niet, ik heb het gewoon ouderwets met perslucht gedaan en glasparels. Voor alle duidelijkheid: het merendeel van het horloge moet uit elkaar om het goed en netjes te kunnen stralen, er moet ook nog een en ander grondig afgeplakt worden, bijv de schroefdraad.
Aangezien het een toolwatch gaat worden hoeven / mogen er geen gepolijste onderdelen aan zitten.

Hier een linkje naar straalkabines. Ik heb overigens de kleinste, voldoet prima voor horlogegerelateerd materiaal.

http://www.powerplustools.nl/nieuwe_pagina_3.htm

voor de modelbouw verkopen ze deze geinige mini-straalcabines:

http://shop.conrad.nl/Gereedschap/Schoonmaakapparatuur/Schoonmaak_apparatuur/823159.html

Ik heb trouwens zo’n apparaat niet, dus geen idee hoe en of 't werkt met RVS delen