Ik wil altijd iets dat er niet is.
Ik zat al een tijdje te obsessen over welke afmeting van de Archimede pilot voor mij de beste keuze zou zijn. Het ging tussen de 39mm en de 42mm: de 45mm vind ik te groot, ondanks dat een vlieger een van de weinige horloges is waar die afmeting historisch verantwoord is. Mede dankzij jullie graviteerde ik naar de 42mm.
Mijn voorkeur ging uit naar de 42H, waar H overigens staat voor ‘historical’, en niet voor handwound: het is een automaat. Dat wil zeggen: geen Archimede logo of tekst andere op de wijzerplaat, en C3 superluminova (die is wat meer groen-geel t.o.v. de witte C1). Zo’n cleane vintage-look plaat spreekt me wel aan.
Maar dan die caseback.
De 42H heeft een ETA 2824-2. Niks mis mee natuurlijk, maar er zit een zichtbodem op. Erg jammer: het uurwerk vind ik veel te klein voor dit horloge, en daarnaast is het een niet bijzonder aantrekkelijk uurwerk dat ook nog eens grotendeels bedenkt wordt door de rotor. Looks cheap.
Nu maakt Archimede sinds vorig jaar ook een 42mm pilot die je met de hand opwindt. Veel leuker vind ik: je hebt die lekkere dikke ui-vormige kroon en dan wil je er ook wat mee doen. Er zit een ETA 6498 in: volgens mij is dat een oud zakhorlogeuurwerk. Ook niet per sé moeders mooiste, maar het past tenminste in de kast, en er zit geen lelijke rotor in de weg. Hier vind ik de zichtbodem best cool eigenlijk.
Eén nadeel echter: het gaat om een kleine seconde uitvoering die de cijfers 5, 6 en 7 opeet, en er staat een archimede logo op. Niet per sé lelijk, maar beide zaken hebben niks te maken met historische fliegers (Archimede was niet een van de 5 originele producenten).
Nou dacht ik dus: zou het niet gaaf zijn als Archimede een versie uitbracht die een handwound uurwerk heeft, maar wel de historische wijzerplaat met centrale seconde, C3 lume, en geen logo’s?
Ik besloot contact op de nemen met Archimede en tot mijn verbazing kreeg ik prompt antwoord van de zeer vriendelijke mevrouw Clavier van Ickler (de Duitse kastenfabrikant waar Archimede onder valt). Het antwoord luidde: dat model komt eraan!
Op de vraag of er ook een bronzen uitvoering beschikbaar komt (zoals bij de huidige 42KS en 42H automaat het geval is), kreeg ik te horen dat dat onwaarschijnlijk is. Omdat er i.p.v. de ETA 6498 een Sellita SW 215 in komt, moet de kast dunner zijn dan die van de huidige handgewonden versie (dus minder dan de huidige 9,9mm). Voor de stalen uitvoering maken ze dus een nieuwe kast, maar voor de bronzen uitvoering wordt ze dat te duur.
Overigens kun je op bestelling best een historische plaat + SW 215 in de huidige bronzen kast van de 42mm automaat laten zetten, maar dan hou je ruimte over onder het uurwerk en dat ziet er met de zichtbodem niet uit, aldus mw. Clavier.
Anyhoo, you heard it here first (denk ik).