Nieuw van Archimede: Pilot 42H handwound

Ik wil altijd iets dat er niet is.

Ik zat al een tijdje te obsessen over welke afmeting van de Archimede pilot voor mij de beste keuze zou zijn. Het ging tussen de 39mm en de 42mm: de 45mm vind ik te groot, ondanks dat een vlieger een van de weinige horloges is waar die afmeting historisch verantwoord is. Mede dankzij jullie graviteerde ik naar de 42mm.

Mijn voorkeur ging uit naar de 42H, waar H overigens staat voor ‘historical’, en niet voor handwound: het is een automaat. Dat wil zeggen: geen Archimede logo of tekst andere op de wijzerplaat, en C3 superluminova (die is wat meer groen-geel t.o.v. de witte C1). Zo’n cleane vintage-look plaat spreekt me wel aan.

Maar dan die caseback.

De 42H heeft een ETA 2824-2. Niks mis mee natuurlijk, maar er zit een zichtbodem op. Erg jammer: het uurwerk vind ik veel te klein voor dit horloge, en daarnaast is het een niet bijzonder aantrekkelijk uurwerk dat ook nog eens grotendeels bedenkt wordt door de rotor. Looks cheap.

Nu maakt Archimede sinds vorig jaar ook een 42mm pilot die je met de hand opwindt. Veel leuker vind ik: je hebt die lekkere dikke ui-vormige kroon en dan wil je er ook wat mee doen. Er zit een ETA 6498 in: volgens mij is dat een oud zakhorlogeuurwerk. Ook niet per sé moeders mooiste, maar het past tenminste in de kast, en er zit geen lelijke rotor in de weg. Hier vind ik de zichtbodem best cool eigenlijk.

Eén nadeel echter: het gaat om een kleine seconde uitvoering die de cijfers 5, 6 en 7 opeet, en er staat een archimede logo op. Niet per sé lelijk, maar beide zaken hebben niks te maken met historische fliegers (Archimede was niet een van de 5 originele producenten).

Nou dacht ik dus: zou het niet gaaf zijn als Archimede een versie uitbracht die een handwound uurwerk heeft, maar wel de historische wijzerplaat met centrale seconde, C3 lume, en geen logo’s?

Ik besloot contact op de nemen met Archimede en tot mijn verbazing kreeg ik prompt antwoord van de zeer vriendelijke mevrouw Clavier van Ickler (de Duitse kastenfabrikant waar Archimede onder valt). Het antwoord luidde: dat model komt eraan!

Op de vraag of er ook een bronzen uitvoering beschikbaar komt (zoals bij de huidige 42KS en 42H automaat het geval is), kreeg ik te horen dat dat onwaarschijnlijk is. Omdat er i.p.v. de ETA 6498 een Sellita SW 215 in komt, moet de kast dunner zijn dan die van de huidige handgewonden versie (dus minder dan de huidige 9,9mm). Voor de stalen uitvoering maken ze dus een nieuwe kast, maar voor de bronzen uitvoering wordt ze dat te duur.

Overigens kun je op bestelling best een historische plaat + SW 215 in de huidige bronzen kast van de 42mm automaat laten zetten, maar dan hou je ruimte over onder het uurwerk en dat ziet er met de zichtbodem niet uit, aldus mw. Clavier.

Anyhoo, you heard it here first (denk ik).

3 likes

Archimede maakt leuk spul maar als ik een flieger zou kopen
dan een van de 5 originele fabrikanten.
Dan kom je al snel bij Laco uit maar, die hebben bijna allemaal
lelijke lugs vind ik, staan heel wijd naar buiten.
Wel zo dicht mogelijk bij het origineel natuurlijk maar voor mij een
deal breaker.
Mijn oog viel o.a. op de Aristo Kunstflieger, maar ik weet niet zeker
of Aristo een van de 5 is.
Gaan we op zoeken :slight_smile:
Of wie het weet mag het zeggen.

Grt.

1 like

De originele 4 waren
Wempe/laco
Lange
Iwc
Stowa

Wempe/Laco

Stowa

iwc

Lange

Dit is een Wempe/Stowa

2 likes

Nice info! :+1:

1 like

Hoort A. Lange ook niet in dat rijtje?

Ik zou zelf normaliter trouwens ook meer interesse hebben in een van de historische B-Uhr fabrikanten, ware het niet dat ik graag een bronzen versie wil. Voor zover ik weet, maken alleen Archimede, Zenith en Ball bronzen pilotenhorloges.

De derde foto .

1 like

Oh ja sorry, overheen gekeken.

Het spreekt me altijd bijzonder aan als je met een bedrijf echt kunt communiceren, iets wat niet altijd vanzelfsprekend is. Voor een groot/log bedrijf is het enigszins begrijpelijk dat je met de part-time studenten van de klantenservice niet écht zaken kunt doen, maar kleine bedrijven kunnen hier ook nog al eens steken laten vallen. Ik heb het niet uitsluitend over de horlogewereld natuurlijk.

1 like

Mooi topic met bijzondere informatie uit de eerste hand!
Zelf heb ik een eenvoudige Flieger van Archimede 39 mm automatisch met een datum tussen de vier en de vijf. Het is en blijft een lievelingshorloge van mij, hoewel klein, hoewel een “verkeerde” datum etc. Daar komt nooit iemand meer aan!

2 likes

Vind deze Archimede een mooie steriele flieger. Als optie is een dichte deksel verkrijgbaar, zou ik altijd nemen. Archimede mag dan niet 1 van de 5 zijn, dat wordt IMHO gecompenseerd door de in-house gemaakte kast :wink:

1 like

Hij staat inmiddels online: http://www.archimede-watches.com/watches/pilot/pilot-42-hw.html

Minder leuk is dat ze van de gelegenheid gebruik gemaakt hebben om de prijzen van alle horloges met 4-5% op te schroeven…

De prijzen beginnen in de buurt van Laco te komen, die ik toch echt leuker vind

Niet onaardig! En de upgrade voor een lefty is top. Prijs hiervan staat er niet bij?
Waarom een saffierglas €140 en een gravure zo veel geld moeten kosten, is buitenproportioneel

Inderdaad. Zoals @lencoth al aangaf, is de Ickler kast wel een voordeel maar tegen deze prijzen wordt dat toch langzaamaan minder interessant.

Ja dat is een beetje het Ryanair business model :slight_smile:

2 likes