Nieuw

Wanneer is een horloge nieuw?

Ik heb een nieuwe SKX009 bestelt vorige week. Deze is afgelopen week binnen gekomen. Nu geeft een forumlid hier aan, op basis van het serienummer, dat hij niet nieuw zou zijn…
Wat is jullie definitie van nieuw?

Wat mij betreft als hij ongedragen en uit de stickers komt vanaf een handelaar (grijs of juwelier maakt niet uit).

1 like

Als je het mij vraagt is het meer een excuus om wat van de prijs af te halen.
Als jij bij een juwelier een nieuw horloge haalt is die toch ook van te voren ergens besteld.

1 like

Ik heb hier een Spork die afgelopen voorjaar bij Monsterwatches is gekocht. Deze kwam uit de stickers en was ongedragen maar geproduceerd in 2009 (volgens het serienummer). Voor mij is dat een nieuw horloge. Voor mij is dat dus afhankelijk van de eerste verkoopdatum aan een gebruiker en niet van de productiedatum.

Groet,

Tecco

3 likes

Ja, zo zie ik dat eigenlijk. Ik ben eerlijk gezegd niet zo alert op die nummers, maar wordt er nu wel op afgerekend.

Zou dat niet serieus nemen. Het is gewoon een feit (zowel praktisch als juridisch) dat een artikel dat nieuw in de verpakking zit maar een paar jaar bij een retailer op de plank heeft gelegen nog steeds nieuw is tot eerste verkoop aan een eindgebruiker.

Groet,

Tecco

4 likes

Eigenlijk is het helemaal niet van belang wat een ander zegt en behoor je je daar niets van aan te trekken. Klinkt eerder als afgunst, maar dat ter zijde. Natuurlijk is een horloge nieuw als hij ongedragen met alle toeters en bellen geleverd wordt. Simpel voorbeeld…als je een auto koopt bij een garage en die staat er net een week, wordt die dan verkocht als occasion/tweedehands…lekker genieten van je horloge👍

3 likes

Indien een koper dit als argument gebruikt, is het naar mijn idee wat hij als zijn enige feitje ziet om iets van de prijs af te halen. Ik zou daar geen aandacht aan schenken. Voor een verkoop is overeenstemming van beide kanten nodig. En wil hij een -in zijn ogen- echte nieuwe, dan koopt hij die toch. Moet 'ie alleen meer betalen, en dat is z’n bedoeling niet :smile:

1 like

Ik word er bijzonder kriebelig van als men je met dit soort zaken in twijfe trekt. Nou ja, in her verlengde van deze vraag moet ik zeggen dat het sowieso lastig is de staat van een horloge te omschrijven.
Wat de een nieuwstaat vindt, ziet de ander als gebruikt. Met name met verzendingen vind ik dit nogal eens een risico.

Zoals jij het nu beschrijft is hij nieuw. Nooit gedragen en dan maakt het niet uit in welk jaar dat ding gebouwd is.

1 like

Natuurlijk telt dit als nieuw. Anders zou Rob ook geen eerste generatie Monsters als nieuw kunnen verkopen. Terwijl ze dat duidelijk wel zijn (in de stickers, tags, ongedragen).

1 like

Ben het met je eens, in de stickers, compleet en ongedragen is nieuw.
Maar…
Voor een klokje is het dan meer NOS als hij niet uit dit jaar komt.
Bijvoorbeeld een klokje uit 2007 kan wel “nieuw” zijn, maar ik zou hem wel een beurtje geven.

Ik denk dat je daar een nuance kunt maken. En discussies voorkomen.

3 likes

Ik zie het als 1e verkoopmoment Is nog niet geweest.
Ligt ie ‘langere tijd’ in de winkel, dan zou ok het nos (new old stock) noemen. Ik denk dat als het horloge tegen z’n 1e servicebeurt aankomt, het wel die benaming mag krijgen. Hoewel… Komt rolex met z’n decenniumserviceinterval :smile:

Als het horloge verkocht Is, dan Is is IMHO niet nieuw meer. Is ie nog nooit gebruikt geweest, dan zou ik hem beschrijven als ongebruikt en nieuwstaat.

Overigens hoeft bij mij nieuw dus niet perse ongebruikt/onbeschadigd te zijn. Sommige showroommodellen zien er erger uit dan de klokjes v sommige forumleden…

1 like

Als dat forumlid een foto kan laten zien met exact het zelfde serienummer,
dan kun je twijfelen.

Het zou een geretourneerd exemplaar kunnen zijn.
Maar dan nog steeds nieuw in mijn optiek.

Er worden veel geretourneerde artikelen ( onbeschadigd ) opnieuw verkocht
niets bijzonders.

Grt.

1 like