Nieuwe aankoop defect

Onlangs heb ik een leuke Bifora op de kop getikt. Het horloge was NOS of in ieder geval niet tot nauwelijks gebruikt. het horloge dateert uit de jaren '70. Tot een week geleden liep het horloge perfect. Vorige week wilde ik het horloge opwinden, dit ging prima. Na/tijdens het opwinden ging het horloge helaas niet meer lopen. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Ter info

Het opwinden ging soepel, zonder vreemde weerstand of vreemde geluiden.
Er rammelt niets in de kast. Het uittrekken van de kroon gaat zonder moeite en het verzetten van de wijzers gaat soepel. ook het verspringen van de datum verloopt zonder problemen.

Wellicht is het uurwerk volledig uitgedroogd en is daardoor gestopt met lopen?

Vervelend zoiets. Zo te zien is horloge aardig op leeftijd. Laat het eens schoonmaken. Kan je de kop niet kosten lijkt mij.

Hij is aardig op leeftijd maar ziet er nog als nieuw uit (buitenkant). Op foto’s ziet het uurwerk er ook prima uit maar dat zegt natuurlijk lang niet alles. Vervelende bij goedkope vintage is dat nagenoeg elke kostenpost bijna meer is dan de aanschafwaarde :frowning:

Foto van t uurwerk (gemaakt door verkoper)

Opwindveer gebroken misschien?
Ik doe maar een gok…
Maar ik weet zeker dat binnen no time iemand met de oplossing en/of hulp komt!

Als ie nog nooit een servicebeurt heeft gehad, wat zeer waarschijnlijk is als ie NOS is, dan is het daar denk ik hoog tijd voor.

3 likes

Dat dacht ik eerst ook, maar de kroon kan ik niet verder draaien dus het lijkt alsof het horloge nog volledig opgewonden is. Met mijn zeer beperkte kennis dacht/denk ik altijd dat als een opwindveer breekt je de kroon oneindig door kan draaien?

Bij Carawiki gekocht? Als hij niet naar behoren werkt zou je de koop in samenspraak met de verkoper nog kunnen annuleren…pas ook zelf gedaan.

Ja inderdaad Catawiki. Is inmiddels al te lang geleden denk ik. Het horloge heb ik rond 14 december ontvangen. Kosten 65,- dus kan me er geen buil aan vallen, uiteraard wel jammer.Hij liep de eerste 2 weken uitstekend.

1 like

Oh dat is jammer …Kijken of er iemand naar wil kijken, maar dan moet je beslissen of dat je het horloge waard is…als je tussen de €50-€100 voor een servicebeurt moet betalen komt dat nog bovenop je aankoopwaarde…Je zou toch nog een berichtje naar de verkoper kunnen sturen…niet geschoten is altijd…

Succes :+1::face_with_raised_eyebrow:

Berichtje verstuurd, maar verwacht er weinig van. Verkoper zit bovendien in Portugal dus terugsturen en weer opnieuw opsturen etc. etc. gaat bij elkaar al een paar weken duren, als de verkoper überhaupt bereid is er iets mee te doen… :sweat_smile:

Dat komt wel eens voor bij handwinders na stilstand en daarna
opwinden.

Het horloge even goed schudden om de balans op gang te brengen.

Werk dit niet dan moet er even naar gekeken worden vrees ik.

Succes!

1 like

Ik had inderdaad al een paar keer voorzichtig geschud maar zonder effect. Gisteravond nog een keer gedaan en toen begon het horloge te lopen, tot nu toe zonder problemen :ok_hand::ok_hand:

4 likes

Je weet dat het laten lopen van een uurwerk met opgedroogde olie schade kan veroorzaken aan het uurwerk?

Ondanks dat het loopt of enigszins op tijd loopt, kan er toch schade ontstaan.

Dit weet ik, maar service op een horloge van 65,- vind ik ook lastig :wink:

1 like

Zie je wel :+1:

Ik heb hier ook een aantal vintage.
Die oudjes hebben soms even een por nodig :wink:

1 like

:ok_hand:

1 like