Nieuwe aanwinst: 500m blauwe duiker (Review)

Nadat ik enkele horloges van het merk Barbos voorbij zag komen op dit forum en andere internationale fora begon het weer wat te kriebelen. Oa Dreski kon de verleiding niet weerstaan om een dikke duiker te kopen voor een relatief laag bedrag. Ook ik nam de “gok” en bestelde via ebay een Barbos Robur 500m. Voordat ik verder in ga op het horloge zelf hieronder een kort lijstje van de standaard specs.:#

• Citizen miyota 8215 uurwerk,
  • 46mm zonder kroon,
  • 16mm hoog,
  • 24mm bandaanzet,
  • blauwe sunburst wijzerplaat,
  • geschroefde kroon,
  • mineraalglas,
  • 236 gram met volledige lengte van de band.

Zo, dat gedoe hebben we gehad en vele zullen wel schrikken van de 46mm, het ontbreken van saffier en het hoge gewicht. Gelukkig is dit allemaal relatief aangezien de lug-to-lug afstand slechts 50mm.:smiley: het ontbreken van saffier is jammer, maar er zijn zo de voors- en tegens van saffier op een duikhorloge.

We beginnen bij het begin. De Barbos komt in een mooi doosje en omdoos (welke niet beschadigd was…:})

Bij het openen van het doosje schittert de blauwe plaat je al tegemoet. De eerste indruk is meteen erg positief.

We zullen hem eens uit het doosje halen…

BAM, dit is een flinke klok, en lekker zwaar:~. Meteen ben ik verliefd op de kastvorm en sta verbaasd van de mooie afwerking van het horloge in deze prijsklasse. Ik zie een gesigneerde schroefkroon, welke super soepel draait, de opgelegde indices vallen meteen op en de wijzerplaat is echt prachtig. De dikke en robuuste band is voor mijn 17cm omtrek polsen misschien iets too much maar ook de band valt niet tegen. Wel heb ik een mooie rubberen band besteld, gewoon om af te wisselen of als vervanging voor de stalen band.

De opgelegde indices zijn op onderstaande foto redelijk goed te zien:

Tijd om deze badboy eens om de pols te doen.X(

Ja, hij is groot. Hij steekt nergens uit en draagt nog best comfortabel ook. Sommigen zullen van mening zijn dat de Barbos toch ietsje te groot is op mijn pols gebaseerd op bovenstaande foto’s. Er is maar 1 manier om te laten zien hoe hij echt zit als ik hem draag: spiegelfoto!(:smiley:

Valt reuze mee he :wink: Ook leuk om te zien is dat de wijzerplaat op deze foto ineens bijna zwart lijkt. Dit gaat zo de hele dag door. Staat de zon er op? Dan is hij fel lichtblauw. Met wat bewolking wordt het donkerblauw met een paarsige gloed. Binnenshuis ziet de wijzerplaat er weer anders uit…

Ik ben erg tevreden met deze aanwinst. Het was bedoeld als een zoethoudertje op weg naar een aquadive bs100 maar het is gelukkig meer dan dat geworden. Nee, het is geen horloge voor onder een net pak of wit overhemd. Gewoon, lekker casual als beater of op vakantie. Hij kan wel wat water hebben en het uurwerk kan ook (bewezen) tegen een stootje. Hoe secuur het uurwerk loopt kan ik nog niet zeggen. Sowieso begin ik pas met timen na een goede week het uurwerk te laten inlopen.

Tenslotte wil ik jullie nog lastig vallen met een fotovergelijking tussen de Barbos, Seiko monster en Certina ds action diver:

Nog even een groepsfotootje van de duikervriendjes en het zit er weer op voor mij. Hopelijk hebben jullie mijn verhaal met plezier gelezen en wie weet verschijnen er meer van deze zware duikers op HF (tu)

Goed verhaal! Ik ben blij om te zien dat meer mensen Barbos kunnen waarderen.
Groeten van zijn broertje, die ik nu een aantal weken in huis heb. In het begin liep hij behoorlijk hard;), maar nu wordt hij steeds punctueler…
Ik heb hem op leer gezet…

Proficiat!

Dick

Geweldige horloges. Veel value for money en een eigen gezicht. Ik sluit niet uit dat er nog een tweede bijkomt. :smiley:

http://s242.photobucket.com/user/dreski7/media/20140718_151254_zps89369c99.jpg.html

Heel tevreden met de mijne.

Gefeliciteerd met je aanwinst, Roel! En dank voor je review met lekker veel foto’s! Ook vergelijkingsfoto’s vind ik altijd erg verhelderend (vooral omdat ik twee van de vier horloges hierboven ook heb). Veel plezier nog met deze big bad Barbos!

Leuke review! Vind dit model ook wel gaaf (tu)

Mijn beste,

Een mooi verhaal, prachtige foto’s, een bijzonder fraai horloge en een trotse bezitter!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Proficiat!

Valt me alleen op dat ie geen pearl heeft.

Er zijn idd ook wat minpunten zoals het ontbreken van de pearl, de ietwat dunne wijzers, en de witte datum. Maar dan heb ik de minpunten wel gehad volgens mij:)-D

Gave klok, flink isie wel, maar desalniettemin zeker een gave klok! Vooral de blauwe wijzerplaat is erg gaaf!
Proficiat met je aanwinst

roelkalkboel Schreef:

Er zijn idd ook wat minpunten zoals het ontbreken
van de pearl, de ietwat dunne wijzers, en de witte
datum. Maar dan heb ik de minpunten wel gehad
volgens mij:)-D

mwoah, de witte datum vind ik bij ze deze niet storend ofzo. de wijzers hadden wat mij betreft ook iets prominenter gemogen, maar vind ze ook weer niet iel.

nog 1 dingetje… heeft de metalen band v deze duiker wel n divers extension?

Nope, in mijn geval positief aangezien de band dan vaak een rare knik krijgt op een smalle pols

Thx voor de review van deze knoepert. Fraai!

gr, HJR