Nieuwe aanwinst: ana-digi toolwatch + korte combi-impressie

Nadat het een poos was blijven spoken, http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1081512,1081512#msg-1081512, wilde ik uiteindelijk niet langer wachten en had de knoop doorgehakt http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1100852,1100852#msg-1100852

Maar tja, dan bleef dit nog knagen… http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1053422,1053422#msg-1053422, dus uiteindelijk ook hier de knoop doorgehakt.

Ik wist al dat beide klokjes een compromis waren tussen wat ik eigenlijk verlangde en wat er beschikbaar is, maar het zijn prima klokjes om de tijd mee door te komen.

In eerste instantie dacht ik ze hetzelfde uurwerk hebben, maar dat is niet helemaal het geval. 1 klein puntje van verschil is dat de ‘military’ achtige GW2500 G-shock voor de troopers, actiehelden, special ops units, wereldreizigers enz een wereldtijden subdial rechts heeft, terwijl er voor de M300 Edifice voor de racers een (doorlopende) 60 min chronograaftellertje op die plaats zit. Tevens draait de subwijzer voor de menu’s leuk rond. De M300 doet dat helemaal goed met z’n 2 kleurtjes. Het ogenschijnlijk langere witte gedeelte geeft aan de binnenzijde van de halve circel zaken aan als energievoorraad en sync-ontvangst. En 't korte rode puntje geeft de menu’s aan, als timer, alarm enz. Erg leuk gedaan.

Verder komen de klokjes kwa functionaliteit aardig met elkaar overeen. Zowel de pluspunten, als de minpunten. De functies zijn eenvoudig op de Casio website te vinden, dus ik hou het op de persoonlijke highlights.

Zo is de chronosubdial voor mij veel praktischer dan de Worldtimer. Wat ik alleen jammer vind is dat die subdial niet ook gecombineerd kan worden met 60min timer. Toch handig om in de tijdmodus deze in de gaten te kunnen houden.

Er wordt door meer mensen gezegd dat de lume te min is. Voor mij voldoen ze beide prima, oftewel ik kom er met gemak een nacht meer door. De M300 vind ik wel iets minder door de onderbroken lume strepen. Soms is het even lastig om de uren- en minutenwijzer te bepalen. Wat me zou helpen is het lume streepje op het contragewicht (overigen leuk gedaan(tu)) van de urenwijzer te verwijderen. Maar of ik me daar ooit aan ga wagen…
Sorry, wegens gebrek even shots van een broertje en neefje.

Beide klokjes hebben een degelijk bandje. Voor de GW2500 heb ik 't rubberen bandje al binnen. Vanwege de toolfunctie die ie krijgt, blijft de rubberen er waarschijnlijk vaker op zitten. De Edifice zal meestal met de stalen gecombineerd worden.
Howel 't een toolwatch is, vind ik 't wel leuk dat de GW2500 band heel subtiel glimmende stukjes heeft.

De sluitingen zijn weer erg mooi gedaan. Op de M300 zitten de drukkers netjes strak weggewerkt.

Jammer van deze is alleen dat hij slechts 2 fijnafstel posities heeft. Het 3e gaatje is gereserveerd voor het sluitmechanisme.

De GW2500 heeft er 3. Bovendien zit er een soort flexibele kooi voor de springbar. Ik heb het vermoeden dat dit is, zodat eventuele rukken e.a. stress op het bandje, minder ten laste komen op de relatief fragiele springbars. Dit zorgt er echter wel voor de het aansluitstuk wat smaller is dan de rest van de schakels. Vind ik minder mooi ogen. Waarschijnlijk functie boven uiterlijk.
Wat ik wel kan waarderen is de vorm van de sluiting. Hij buigt lichtjes af aan de randen en lijkt zowaar een soort van pousoir beschermers te hebben.

Het rubberen bandje voor de GW2500 is erg comfortabel, lekker stoer met 2 rijen aan holes, en bovenal erg praktisch. Kan em zo over een uitrusting, mouw,handschoenen dragen of ergens aan vastmaken.
Wat ik ook waardeer aan deze zwarte klok, is dat ie genoeg staalkleurige elementen heeft, zoals op de knoppen en schroeven. Hierdoor matched ie ook prima met de standaard stalen buckle. Anders had ik zou ik dat een lelijke afwijking hebben gevonden.

Waarom niet gewoon een GW-2500B (vind de oranje elementen op de chapterringen wel leuk)

of GW-2500-1A?

Laten we het er maar op houden dat ik soms een beetje kieskeurig ben. :+

Beide klokjes hebben een inverse display, wat ik wel lekker cool vind staan. De GW2500 heeft daarbij ook nog eens een rusty red kleurtje voor een meer military look.

Nadeel is wel dat ze vergeleken met de normale LCD schermpjes minder makkelijk afleesbaar zijn. En al helemaal in 't donker of schemering. Hierbij kom ik op een ander min puntje van de hedendaagse ana-digi’s van Casio… het missen van EL illuminator. Die lichten een display in z’n geheel op, zodat alles duidelijk leesbaar is. Nu stoppen ze er LEDjes in :? Ik snap er het nut nog steeds niet van in. Misschien dat je je horloge nu ook als een zaklamp kan gebruiken? Voor het verlichten van de display’s zitten ze er in ieder geval niet. 3x knudde in mijn optiek (TD)(TD)(TD)
Mocht iemand de gedachte erachter weten, dan hoor ik 't graag.

Op de GW2500 vind ik de oranje gele kleur van het lichtje nog wel passen, maar op de M300 had ik liever rood, blauw of wit gezien. Dat gele vind ik geen goeie match.

Erg leuk en speels is de subdial voor de menu’s. Hoewel het bovenste display ook de functie aangeeft, is het wel grappig om 't wijzertje rond te zien tollen. Wat ik wel op beide klokjes erg mis is het piepje van de mode/D knop. Normaal hoor je tuut, tuut, tuut, tuut, en als je bij de tijdmodus komt een hogere pieptoon. Nu blijft het angstvallig stil. Erg vervelend navigeren in 't donker als ik dan toch bijvoorbeeld een timer of chronometing wil uitvoeren. De enige mogelijkheid is nu door te luisteren naar de subdialwijzer. Die draait een heel stuk door als ie naar de tijdmodus moet gaan. De piepjes waren veel makkelijker. Begrijpelijk om de military-achtige GW2500. Maar liever had ik gezien dat ze de Mute optie hadden.

Al met al goeie werkpaardjes, waar ik in een volgende versie toch graag een paar dingen anders zou zien.

Mooie impressie. :slight_smile: Ik de je mening vwb die ledjes. Een EL-backlight zou beter zijn geweest.

GW-2500, erg gave klok. Veel plezier ermee.

Enjoy!

Thx! Nu ie op rubber zit, ben ik erg in m’n nopjes mee. Lekker licht en zit prima om m’n smallere pols. Ik bedoel een DW6900 is wel iconisch en stoer, maar ik heb onwijze inkijk met dit model. De GW2500 sluit veel beter aan.

Gave klok! Ik ben op zoek naar deze variant: G Shock gw-2500b-1aer
Iemand enig idee waar je deze op de kop kunt tikken?

Proficiat.

basl Schreef:

Gave klok! Ik ben op zoek naar deze variant: G
Shock gw-2500b-1aer
Iemand enig idee waar je deze op de kop kunt
tikken?

ik had mn slag geslagen op ebay. dit model kom ik in nederlandse of europese (web)shops amper tegen. misschien ook op ebay proberen? succes!

@ Marnix.moed, alweer gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Prachtig horloge, en jij kunt mijn priemende vraag nu beantwoorden;
Licht led is niks, maar je kunt dus in het donker gewoon de datum aflezen begrijp ik zonder de lichtknop te gebruiken door het inverse display toch?

Veel plezier ermee

pimobiel Schreef:

@ Marnix.moed, alweer gefeliciteerd met je nieuwe
aanwinst.

Prachtig horloge, en jij kunt mijn priemende vraag
nu beantwoorden;
Licht led is niks, maar je kunt dus in het donker
gewoon de datum aflezen begrijp ik zonder de
lichtknop te gebruiken door het inverse display
toch?

Veel plezier ermee

Thx!

Maar helaas, dat van inverse ligt even anders. M’n foto’s waren misschien een beetje verwarrend.

Hoewel ik het veel gaver/stoerder vind, is een inverse display voor mij praktisch altijd minder duidelijk af te lezen voor mij dan een normale display. En helemaal in de schemering. 't Rusty Red (rode tint van de cijfers) op de inverse van de gw2500 maakt het nog minder goed afleesbaar.

Met LED verlichting op de wijzerplaat is inverse nog steeds minder goed afleesbaar dan normaal. Zie onderstaand voorbeeld. Deze heeft een normale display (witte achtergrond, zwarte cijfers), waarbij met moeite soms de onderste regel af te lezen is.

En deze een inverse display (zwarte achtergrond, witte cijfers), is voor mij nog moeilijker af te lezen.

Dus inverse is zeker NIET in het donker gewoon af te lezen. Ik vind het dus zelfs moeilijker dan een normale display. Een LED verlichting op de wijzerplaat helpt daar ook amper bij.

Verlichting onder de wijzerplaat/bij de display wel:


Hoop dat het wat duidelijker is. Jeronimo heeft em van me eens in 't echt gezien, en hij knapte wat af op de “aflopende” kast. Daardoor oogt 't klokje wat kleiner. Ik vind een wat kleinere G-shock juist prima. Als je eens wat in 't echt wilt zien, PB me maar.

Oh ja, ik kan overigens alleen tijdens lunchtijd even kort.

Zie ik het goed dat de GW2500B gewone en geen inverted displays heeft?
Ik vind die inverted displays van casio zo ontzettend slecht.
Ik heb een casio met inverted display gekocht om te gebruiken als sport horloge maar ik kan er eigenlijk helemaal niets mee…
Mocht die 2500B nu gewone displays hebben dan is dat misschien een optie aangezien het ook nog een leuk horloge is om te zien.
Groeten,
Marijn

Marijn2 Schreef:

Zie ik het goed dat de GW2500B gewone en geen
inverted displays heeft?
Ik vind die inverted displays van casio zo
ontzettend slecht.
Ik heb een casio met inverted display gekocht om
te gebruiken als sport horloge maar ik kan er
eigenlijk helemaal niets mee…
Mocht die 2500B nu gewone displays hebben dan is
dat misschien een optie aangezien het ook nog een
leuk horloge is om te zien.
Groeten,
Marijn

De gw2500b heeft idd gewone display, maar dacht wel dat de achtergrond niet geheel wit is, maar een rusty tintje heeft.

Zijn er horloges met inverse displays die je wel goed vind? Van Seiko heb ik er 1, maar die is gaan “vlekken” in de loop der jaren.