Nieuwe aanwinst: Anonimo, en afschied nemen van

Vandaag na lang wikken en wegen toch de knoop doorgehakt. In mijn verzameling vrije tijd horloges heb ik er al een aantal met een zwarte wijzerplaat. Was dus op zoek naar wat anders. Een tijdje terug heb ik al één van de Steinhart Horlogeforum Limited Editions overgenomen van een mede-forumlid. witte wijzerplaat, rood/blauwe accenten. Toch krijg ik niet echt een klik met dat horloge, niets ten nadele van Steinhart, de kwaliteit is (zeker voor dat geld) uitstekend.

Dus ja, wat dan? Het mocht best wel wat frivoler. Tijdlang lopen dubben, wel/geen Alain Silberstein? Ik had er bijna 1 gekocht, een Kronos, met al die fraae kleurtjes. Uiteindelijk toch niet gedaan, was me net iets té frivool.

Een tijdje terug had ik bij Juwelier van Koningsbruggen in Zoetermeer al eens een Anonimo Wayfarer II ziet staan, ook een leuk horloge, creme wijzerplaat, zilver/grijs/zwart/rode accenten, Ox-pro kast met RVS bezel en deksel, groene Kodiak band met rood stiksel. Kortom, aan alle eisen voldaan: lichte wijzerplaat en frivool, maar niet té frivool.

Wat me uiteindelijk het laatste duwtje in de rug gaf, is dat dit laatste exemplaar uit de limited serie (nee, geen Omega aantallen, een echte limited serie van slechts 299 stuks) ook nog eens wegging voor iets meer dan de helft van de nieuwwaarde.

Afspraak gemaakt en de rit naar Zoetermeer gemaakt. Daar het horloge bekeken, om de pols gehad, en ja, dit is hem! Dus de koop was snel gedaan.

De Steinhart gaat daarmee binnenkort in de verkoop. Ga nog wel even kijken waar ik die te koop aan ga bieden, want op dit forum is het mij niet toegestaan om iets in het verkooptopic te zetten (forumregels die blijkbaar mij in dit stadium nog als handelaar bestempelen?). Marktplaats heb ik over het algemeen niet zo’n trek in, dus ga me maar eens bij andere fora aanmelden en kijken of ik die daar kwijt kan.

Informatie over deze Anonimo Wayfarer II is hier te vinden: http://www.anonimo.it/models/wayfarer2.html

Bij deze alvast enkele iPhone fototjes:

De kast van de Wayfarer is ongeveer even groot als die van mijn Cronoscopio. Allen draagt deze Wayfarer veel kleiner, door de antracietkleurige OX-pro kast. Die lederen Kodiak banden van Anonimo zijn geweldig, zeer soepel, tot 24 uur in zeewater bestand. Horloge is sowieso behoorlijk duikbestendig, tot 51 ATM (meer dan 500 meter diep), heliumventiel en genoemde Kodiakband.

De Anonimo Cronoscopio ondergaat nu trouwens een cosmetische ingreep. De beschadigingen op met name de bezel hebben dusdanige vormen aangenomen dat ik mij eraan begon te storen. De kast wordt dus weer netjes gepolijst/geborsteld/etc. Zie hier een beeld van de huidige staat van de bezel:

Echt wat anders, leuk! Plezier ervan…

Jazeker, mooi!
Een opmerkingen: alle horloges bij Anonimo zijn gelimiteerd. De meeste inderdaad tot 299 stuks, maar sommige ook tot 50 stuks.

Vraag: is dit ook de originele gesp van de lederen band? Ik meen me namelijk te herinneren dat die allemaal voorzien zijn van een logo?

gefeliciteerd … het is een mooi merk!
had ik ze maar gehouden :frowning:

mooi (tu) en weer wat anders idd (tu)

mlmjwj Schreef:

Jazeker, mooi!
Een opmerkingen: alle horloges bij Anonimo zijn
gelimiteerd. De meeste inderdaad tot 299 stuks,
maar sommige ook tot 50 stuks.

Vraag: is dit ook de originele gesp van de lederen
band? Ik meen me namelijk te herinneren dat die
allemaal voorzien zijn van een logo?

Ja, dit is een originele Anonimo Kodiak band.

De filisofie van Anonimo is dat niet het merk of de merknaam moet overheersen, het moet gaan om mooie horloges, passend bij de drager, een eigenaar die bewust kiest voor kwaliteit en mooi design, en die dus niet met een merknaam te koop wil lopen.

Vandaar dat je ook op het horloge zelf niet zichtbaar de merknaam ziet staan, alleen op het achterdeksel. En vandaar dat ook de merknaam op de gesp niet zichtbaar is, maar wel aan de onderkant/de niet zichtbare kant van de gesp. En het bandje bevat alleen het logo, natuurlijk ook weer niet zichtbaar aan de binnenkant.

Anonimo is ook Italiaans voor Anoniem.

Deze horloges zijn dus absoluut ongeschikt voor mensen die graag aan de buitenwereld willen laten zien welk merk horloge ze hebben.

Zie hier de verschillende (normaal niet zichtbare) merktekens (vergeef me even de telefoonkwaliteit foto’s):

Proficiat! Stoer en vrolijk :slight_smile:

Rick Schreef:

gefeliciteerd … het is een mooi merk!
had ik ze maar gehouden :frowning:

Jeetje, zonde man! Jammer, maar ik kan natuurlijk niet voor je oordelen waarom je ze ooit weg hebt moeten doen.

Er zijn twee merken waar ik persoonlijk echt een zwak voor heb, en daar is Anonimo er één van. Reden? Stoere klokken, super degelijk. Nog veel van het echte handwerk. Grappige is dat Anonimo als (in aantallen natuurlijk niet meer dan luis in de pels van de grote merken) toch met nieuwe dingen komt. In feite is dit het oude Panerai, toen het merkrecht verkocht werd aan de Zwitsers gingen deze vakmensen door met horloges bouwen onder de naam Anonimo. En nu kopieert Panerai Anonimo wederom door ook met een bronzen klok te komen. En de Kodiak lederen band wordt ook al bij andere merken gemaakt.

Ik wil toch als ik nog eens in de buurt van Florence kom kijken of ik niet een bezoek zou kunnen brengen aan Anonimo. Op mijn ‘wish list’ staat trouwens nog een Militaire.

Apart en mooi,gefeliciteerd met deze aanwinst (tu)

Proficiat…maar kan m niet echt mooi vinden. Sterker nog…vind m eigenlijk best lelijk, en goedkoop over komen.
Gelukkig heeft iedereen een andere smaak.

Veel plezier ervan…

Apart ding man! Heel bijzonder.

Mooi hoor! Past ook goed bij het overhemd(?) wat je draagt!

Wijkt lekker af, eens wat anders…

Veel draagplezier!

Grt. Marco

Dank voor je eerlijke feedback. Gelukkig maar, stel dat iedereen hem heel erg mooi gaat vinden en er een koopt, dan is die niet apart meer. En dat is (naast dat ik hem zelf gelukkig mooi vind) toch de belangrijkste reden van aanschaf.

Veel plezier ermee.

Anonimo komt ook wel eens voorbij op Paneristi.com en ik moet zeggen dat ik niet snap waarom dit verkocht wordt. De uitstraling van de GMT wijzer en de PR wijzer vind ik overeenkomen met allerlei Oozoo wijzers. Voor een merk dat zich anoniem wil profileren vind ik de wijzerplaat behoorlijk vol staan met allerlei details wat het horloge kan.

Panerai kopiëren vind ik ook een zware stelling. Het gebruik ban materiaal kan ik niet aanmerken als kopiëren. Dat zeg je toch ook niet over het eerste horlogemerk dat met een stalen kast kwam?

Ik kan het erg waarderen dat je met trots je aanwinst presenteert. Volgens mij kan je de kritiek ook prima aan. Ik ben overigens wel een panerai liefhebber tot op het bot :wink:

Dan is het wel fijn dat hij gelimiteerd is en dan niet 11007 stuks.

Niet helemaal mijn smaak, je andere Anonimo kan mij een stuk meer bekoren.
Het is echter een feit dat Anonimo kwalitatief hele goede horloges maakt, dus een goede koop (tu) Heel veel draagplezier ervan!

Ps.
De reden dat je nog niets mag verkopen is omdat je relatief pas sinds kort lid bent, de regel is dat je vanaf 6 maanden dingen mag verkopen, mits je een positieve bijdrage hebt geleverd aan de site :wink:

Panerai maakt ook mooie klokken (en ook enkele lelijk, maar zoals gezegd, dat is persoonlijke smaak). Ik heb al eens eerder op dit forum gemeld dat ik niet uitsluit dat er ook ooit nog eens een Panerai in mijn collectie komt.

Dit model Anonimo koop je ook niet om door 90% en meer van de mensen mooi gevonden te worden. Dit is meer een model voor extraverte types, en dat ben ik zelf ook wel een beetje. Dat betekend dat je dus inderdaad ook tegen de kriteik moet kunnen. En anders had ik ook niet serieus naar een Alain Silberstein horloge gekeken (voor degene die niet precies weten wat dat is, Google maar even). Ook bij de Alain Silbersteins krijg je soms een Hema gevoel als je naar de afbeelding kijkt. Niet als je dit soort horloges aan de pols heb, in het echt ziet/voelt, dan merk je toch echt wel dat er kwalitatief een topproduct aan de pols zit. En aangezien mijn motto altijd is kopen wat ik leuk vind/waardeer en me niet laten beïnvloeden door de massa, kom ik tot mijn collectie. Denk dat veel kopers van dit model, of van een Alain Silberstein, of …(vul maar wat excentrieks in) er zo over denken.

Dus ja, die verschillende reacties zijn wel leuk. Waar ik wel een hekel aan heb (en dat zie je op Paneristi.com veel te veel) zijn totaal ongenuanceerde reacties over Anonimo door eigenaren van een Panerai die nog nimmer een Anonimo in handen hebben gehad, en menen alles te mogen roepen. Geef alleen zelf aan of je een model wel/niet leuk vindt.

Je hebt gelijk wat betreft het materiaal, feit is alleen dat Anonimo als eerste met een bronzen kast kwam, en de rest (dus ook Panerai) volgde. Ik haal trouwens donderdag een Margrette op, en ja, dat is natuurlijk ook een volger. Zegt ook wat over hoe ik relativeer.

Dank je. En ja, een goede deal was het zeker. In alle eerlijkheid, ik koop zelden als 1e eigenaar dergelijke horloges, laat een ander de ‘kop’ er maar afhalen, prijzen van horloges zijn zwaar overtrokken (en dat geldt voor alle grote merken). Sommige houden door hun icoonstatus een waarde die procentueel hoger ligt, dus koop je geen horloge van een icoonmerk, ga dan wel slim te werk.

Hier ging bijna de helft af, dat maakt het interessant als liefhebber. Ook de Cronoscopio heb ik indertijd gekocht voor een prijs waarvoor ik hem nu ook weer eenvoudig kwijt kan raken. Het is geen belegging, maar kan het daardoor thuis wel weer verkopen dat ik nog niet genoeg horloges heb…

En zou ik er een willen verkopen dan is 6 maanden wachten hier wel erg lang…

Ja ind…Komt vooral door die wijzerplaat. Kast ziet er opzich nog aardig uit.
De band vind ik ook niet passen.
Maar ik heb ook horloges om die soms niet mooi gevonden worden.
Heb trouwens effe op de site gekeken van dit merk.
Ook daar zaten geen mooie horloges tussen voor mij.
Wel weer een nieuw merk ontdekt :smiley:

Niet mijn koppie thee maar het is zeker weer eens wat anders
en dat vind ik altijd een dikke (tu) waard.
Geniet ervan want je koopt hem tenslotte voor jezelf.